|
|
|
|---|---|
|
hejsan. har nu märkt att min bil har börjat tickat mera och vet inte vad man kan göra för att bort de har nyligen bytt olja+filter 10/40 hur ställer man ventilerna (om man kan de) hur är de med hydraliska lyftarna finns de nå annat? eller ska man byta till någon annan olja? är inte så hajj på motorer så hoppas på bra svar som alltid och att de inte är för avancerat för mig MVH | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Finns en del inlägg om tickande hydrauliska ventillyftare (som är självjusterande och behöver inte ställas in). Vilken olja kör du på? Många upplevde att Castrol Magnatec gjorde att motorn tickande mer än vanligt (tickandet är i de flesta fall ett rent kosmetiskt problem). Men detta var för ett tag sedan och Magnatec finns i andra varianter nu än vad som fanns då. Valvoline SynPower verkar vara en olja som brukar reducera tickandet. Fanns även förslag på att Shell Helix Ultra skulle ha en liknande effekt, även Mobil1. |
|
Jag har själv en E34-1996 520 och känner till flera som råkat ut för ett "otippat" problem med dessa, även jag själv. Bilen börjar knacka, men inte med ett litet tick eller med ett metalliskt ljud utan snarare som om man slår två bitar av tjock plast mot varandra. Anledningen har varit att tändstiften av någon anledning kommer loss och att det orsakar ljudet. Att kontrollera att stiften är dragna är något jag numera gör minst en gång om året. Om bilen börjar gå lite ojämt på tomgång (man känner motorgången i rumpan ibland) och ljudet uppkommer plötsligt så är det absolut något att kontrollera. |
|
|
okejj oljan jag hade i var havloine halvsyntet 10/40 när man åker nära väggar så hör man att den tickar. men på tomgång så öppnar man huven hör man oxå.men står man brevid framdäckerna stängd huv så låter de mycket högre mörkare knack som om packningen mellan grenrör och avgasrör läcker. men annars de är det ju vanligt tick i motorn som man vill ha bort men hur. hade jag i fel olja? funkar omega 907 som man hället i oljan och efter 5 min på tomgång byter man tll ny olja? |
|
| Hade även samma problem som du har/hade. Jag gjorde så att körde i Pro-Tec Engine flush och även Fuel Line cleaner. Körde sedan i, som M50 mår bäst av, Castrol Magnatec 5w/40, nytt filter, 6st nya stift, och allt blev perfekt igen, ALLT tickande ifrån toppen osv försvann, efter några mil. VANOSen behöver du inte bry dig om, finns inte mkt du kan göra på den, sköter sig själv. Kör inte med någon halvsyntet. Bättre att spendera pengar på riktigt bra olja som motorn mår bra av, om du nu bryr dig om bilen :) | |
Angående oljan så fungerar 10W40 bra på sommaren, men är inte direkt lämplig under vintern. Och det finns inte någon direkt anledning att köpa halvsysntet, leta upp en billig (men bra) helsyntetisk 0W40 eller 5W40 och byt tex två gånger om gånget (och byt filter samtidigt) så behöver du aldrig bekymra dig om dålig olja längre. Finns mycket billiga och bra helsyntetiska oljor numera. |
|
okej vart fåe man tag på pro-tech engine flush och vart häller man i det i motorn?? och f Fuel line clener? vad kostar sådan olja då castrol? kan ventilkåpspackningen gör fel oxå? tack för bra svar |
|
|
jo men böt nyligen olja 2 månader sen kanske med filter. men ska köpa nå helsyntet när jag har råd att lägga ut på lite dyrare. |
|
Passa på att byt till vintern, så snabbt bryts inte delsyntet ned :-) Helsyntetisk kostar inte så mycket. Biltemas 5W40 passar alldeles utmärkt i denna motor och har tillräckligt hög klassning, API SM och ACEA A3. Kostar bara 600 SEK för 10 liter - ett literpris på 60 SEK. Fast vet ingenting om hur denna oljan beter sig angående tickandet, om det kanske minskar, ökar eller inte händer någonting alls. Ska nämnas att detta tickande är i de flesta fall rent kosmetiskt och inget fel - fast det kan vara något irriterande. Annars köper man olja till halva priset från Tyskland i deras webshops. Ja, det blir halva priset även om du räknar med frakten från Tyskland. Gjorde en sådan uträkning för just den vanliga Castrol 5W40 Magnatec för en Volvo S60 ägare. Priset landade på runt halva priset jämfört med Mekonomen. Men ibland har vissa affärer lite kampanjer, tror det var Rusta eller någon annan som just hade ett riktigt bra pris på Castrol 5W40 Magnatec. Nu sades ju i gamla inlägg att just Castrol Magnatec var den olja som orsakade högst tickande ljud av alla. Men inläggen var några år gamla, det kanske har ändrats. |
| Man fyller INTE en M50 motor med biltema olja, därmed basta. | |
Silenceville : Kan du utveckla ditt resonemang något? Vilken del av API SM / ACEA A3 klassningen anser du inte är tillräcklig för M50-motorn? |
| Bryr mig inte om ett dug om klassningar på oljor. M50 är känsliga, som många andra BMW motorer också. Av ren erfarenhet så vet jag att biltema oljor är inga att använda i dessa motorer. Så varför tror att det finns olika kvaliteér och prisskillnad på oljorna? Givetvis får du vad du betalar för, varav Biltemas 60:- litern olja är inget att hänga i granen. | |
| Skulle kunna tro det är spillolja dom använder... | |
Silenceville : Men om du varken använder dig API, ACEA, BMW LongLife eler någon annan typ av klassning, på vilka fakta grundar du dina egna inköp och påståenden på? Vad är det i dessa klassningssystem som du anser inte täcker in en M50-motors behov? Vilka brister ser du i dessa klassningssystem, eftersom du inte använder dig av dem? På vilken grund bygger du ditt påstående att det är spillolja som används som bas som företaget som tillverkar oljan till Biltema använder sig av? Självklart finns det olika prisgrupper, det där tex därför LongLife oljor ofta kostar lite mer - för det är förbaskat mycket svårare att göra en olja som skall klara sig under ett långt serviceintervall (och varför ofta delsyntetiska/helsyntetiska oljor ofta är något lägre klassad än helsyntetiska oljor). |
|
Silenceville, tyvärr visar dina inlägg på att du inte vet så mycket om hur det förhåller sig med motoroljors kvaliteter och klassningar etc.... Magnatech-oljan är inte dålig men definitivt inte värd pengarna enligt mig, då det är en högraffinerad mineralolja gjord av basoljor av så kallad EHVI/VHVI eller i bästa fall XHVI-typ (oavsett vad Castrol skriver på dunkarna!) och dessutom har MÅNGA BMW-ägare noterat att den oljan ofta leder till att motorerna börjar ticka. Att påstå att biltema (eller något annat oljemärke) skulle ha "spillolja" i sina dunkar befäster bara bilden av din totala okunskap i ämnet! Biltemas helsyntetiska olja har bättre klassningar än vad den bästa oljan hade när BMW byggde M50-motorerna och man behöver inte vara någon raketforskare för att inse att den oljan inte förstör motorerna! När man väljer olja är viskositet och kvalitetsklassningarna det viktiga - vilket fabrikat/märke det står på dunken är av mindre betydelse! Vill man ha en extra bra olja, skall man leta upp en "äkta" syntetolja av PAO-eller Esterbaserade basoljor. Detta kan vara lite knepigt då många av oljorna som benämns "helsyntetiska" är högraffinerade mineraloljor (som t ex Magnatech), man får gå in i produktspecifikationer och säkerhetsdatablad etc. för att få lite ledtrådar. Ett ganska bra tecken på att det är en äkta helsyntetisk olja är SAE-klassning som är 0WXX (t ex 0W30, 0W40), för de brukar nästan alltid vara av PAO- eller Esterbasoljor. Ett annat bra "tecken" är om oljan har en väldigt låg flytbarhetstemperatur - typ lägre än -45grader C - då är det också nästan alltid en äkta syntetisk olja! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag är absolut INTE någon expert på oljor osv, men det har jag inte yttrat mig om iheller. Men skulle dock vilka få en förklaring på varför Biltemas oljor, bl.a, är sämre en dom lite dyrare oljorna. Har meckat MYCKET BMW genom åren, allt ifrån äldre M10 motorerna till S38, så ja, jag vet mycket väll vilket som fungerar fint. Och aldrig påstått att Biltemas oljor "förstör" motorerna, givetvis gör dom inte det... Och varför satan ta inlägget om att det är spillolja på allvar, fattar väll fan jag med att det inte är.... |
|
Silenceville : Kan du förtydliga din urvalsprocedur när det gäller val av motorolja? Hur vet du vilken motorolja som är lämpliga och vilka som inte är lämpliga? Vilka testprocedurer och testsviter använder du dig av? Hur utvärderar en oljas långtidsegenskaper? Du har nu nämnt att Biltemas olja absolut inte passar M50, samt att du vet vilka oljor som passar i tex M10 och M50 motorer (och då antar jag såklart också M20 och M30). Så vilka urvalsprinciper använder du dig av? Vad kännetecknar en LÄMPLIG motorolja enligt dig för dessa motorer? |
carlsonstefan : I begagnatguiden står det bland annat att tickande kan eventuellt bero på lite igensatta hydrauliska ventillyftare - som i sin tur kan vara en indikation på att man slarvat med att byta olja/oljefilter med lämpliga intervall. Vet du hur det ser ut under ventilkåpan? Har du haft bilen länge? Silenceville provade ju ett rengöringsmedel (Pro-Tec Engine Flush) i samband med oljebyte/tändstiftbyte med framgång. Har dock själv aldrig provat denna produkten och vet ingenting om den. Länk |
|
jag har bara haft den några månader. har märkt nu att ventilkåpan har olja runt. så mpste byta packninhen.sja prova de där sättet när jag byter olja snart. |
|
Ja, passa på att ta en titt hur det ser ut när du ändå byter ventilkåpspackning - speciellt eftersom du inte haft bilen i din ägo särskilt länge och inte är helt säker på historiken. Såhär såg tex min topp (en M30B35 motor) ut efter ca 30 000 mil - vilket jag anser ser bra ut Länk Länk |
| Fungerade fint för mig :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.