AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.876

Köpråd BMW 745 e65 år 01-04?

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Hej. Har under en tid nu kikat väldigt mycket på lyxbilar, och är bra jävla sugen på en!
Kollar främst på BMW 745 e65, Audi A8 4.2q d3 och Mercedes S500 w220. BMW som märke står ju närmast hjärtat, och just e65an verkar vara bästa/vettigaste bilen av dessa tre enligt mig. Så blir nog en 745a har jag princip bestämt mig för.

Vanliga fel på just 745 år 01-04? Vad ska man kolla upp extra noga? Rostar dem? i så fall vart?
Fanns aktiv styrning som extra utrustning? (Vi har nämligen det på vår 545, och styrningen är ju guld)

Hittade en bil som verkar vara väldigt vettig, och prisvärd. Saknar dock PDC!! Vad tycker panelen? Länk

Är riktigt sugen på att åka ned och kolla/köpa den dirr, men känns lite onödigt i och med att jag bor i Stockholm, och att jag åker utomlands om 1.5 vecka, ska då vara borta i en månad.
Å andra sidan är hela bilköpet onödigt i och för sig då jag redan äger två bilar (500E w124 + 540iat-m) och egentligen är jag inte i behov av någon bil. Gångavstånd till "allt" och sen bor jag hemma (19år född 93) så kan ta päronens bilar när jag behöver.
MEN nu vill jag ju inte tänka så. Vill tänka att jag behöver en lyxbil till, så vad fan ska man göra, handla den där nere i karlstad, eller vänta tills augusti? Kanske den till och med finns kvar då! Tror ni priserna kommer sjunka lite till augusti? Egentligen är någon tusing hit eller dit skitsamma, men just bilen i länken verkar vara så bra för det priset. Så har lite beslutsångest :((

Någon som har kollat in 745an som finns i länken? Är den så perfekt (förutom 19/20" och pdc) som jag verkar tro?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Stressköp ingen E65, de finns överflöd med dom och jag skulle definitivt köpt en med mer utrustning. Servotronic är seriestandard på E65 för övrigt.

E65 verkar ha klarat sig utomordentligt bra mot rost.
Min 745 hade fel på en airbag, något defekt radio och utsliten lockup i växellådan. Väldigt sällan man läser en annons där de nämner några fel, men att döma av forumstrådar etc verkar det mest va elektroniska problem.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Nej, är inte direkt i behov av att köpa en fort då jag redan har bilar, och ska resa iväg snart. Anledningen att jag är så sugen på just den gråa 745an i länken är priset kontra det relativt låga miltalet, och så verkar den vara mkt fin i beskrivningen. Annars kan jag lika gärna vänta till augusti med att handla 745a.

Men visst skulle jag vilja ha en med mer utrustning, tex softclose och elstolar bak. Då börjar jag bli riktigt nöjd. Kanske bäst att leta vidare då..
Servotronic är alltså standard? Har det i 540in, och det duger ju helt klart, men Aktiv styrning är i en klass för sig tycker jag. Men den gick kanske inte att få på e65an?

Jo, har faktiskt aldrig sett en rostig e65, rost är det värsta jag vet. Så är rostskyddet bra så är det ju toppen!
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Någon som har kollat in denna? Länk Vart ute på blocket LÄNGE. Vad tror ni, bör ju gå att få ner i pris rätt rejält? För det måste väl ske för att den ska vara säljbar? Den gråa med liknande utrustning förutom PDC har gått hälften och kostar bara 5000:- mer.

(Nej säger inte att jag ska köpa billigaste på blocket med nästan 30k mil på mätaren) Är egentligen ute efter en med så låga mil som möjligt, dock fortfarande prisvärd.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag vet inte vad aktiv styrning är?

Bilen du länka till sist har legat på blocket i snart ett år.
Att köpa en bil som gått 27tmil är ju en chansning. Att köpa en importerad med halva milen är ju nästan samma chansning dock :)
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Aktiv styrning är styrning med utväxling dvs att det krävs färre rattvarv för fullt styrutslag vid lågfart tex parkering finns mig veterligen inte till e65. Farfar har det tillsammans med integralstyrningen på sin f01a riktigt trevligt faktiskt.

Farsan hade en e65 från 02 och hade problem med en airbag, säkerhetsmodulen, slutsteget till dsp, en ventil till edc, vajern till en elhiss, antennförstärkaren till radion. Dessa fel vill jag minnas kom under en ganska kort period antar att det kan vara lite barnsjukdomar, efter dessa saker blev åtgärdade gick den väldigt bra.
Har bilen dsp lyssna särskilt efter ett knastrande bakrundsljud från högtalarna låter som ett jordfel välldigt irriterande och är ett tecken på att dspsteget börjar ge sig. Annars mycket trevlig bil =)

// Johan
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
BMW E65 gör inte mig till milneurotiker i alla fall. Jag är nöjd med min 745, men funderar på att byta bort den ändå. En 760 hägrar...

/Thomas
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Blev en Audi A8 4.2q sen 2003a. Massvis med rolig utrustning och 4-sitsig. Grymt nöjd än så länge, dock bara haft bilen i ett par dagar nu. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.