AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.720

Tips på billig tillfällig bil

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Står snart billös (midsommarafton) då jag sålt mina bilar. Letar nu en billig och pålitlig/ lättmekad bil att ha tills jag hittar en nyare BMW.
Runt 10 tusen (+/- 5)hade jag tänkt, men så billig som möjligt och/eller lätt att sälja sen.
Det senaste som jag hittat är en MB 200 TE
Länk
Vad tror ni om en sån?
Annars går funderingarna på Saab 9-5 ev gamla 9-3. Men har även kollat på skoda, 850/V70 och polo. Behöver dock få med mig två barn och sambo.
En jobbarkompis ska sälja en Mitsubishi lancer 2,4 -01 automat 15000mil men det känns som den kan bli svår att sälja sen?
Förslag tages tacksamt emot.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

MB'n verkade ju "bra"...förutom att iaf framskärmen var rostig(std fel).
Men mycket billigare än det där får man inte en fungerande bil som nyligt gått igenom besiktningen.

Kolla gärna kamaxeln så att den inte är slut(hyfsat vanligt fel vill jag minnas på den motorn).
Det lär du höra direkt du startar den..

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag skulle titta på något japanskt i den prisklassen. Man får räkna med rostfläckar, men mekanisk/elektronisk driftsäkerhet och bränsleekonomi är nog svårslagen.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ja MB'n har säkerligen mycket rost. Framskärmen som sagt, och sen går det ju att dölja mycket med lit sprayfärg. men då borde de ju gjort det på framskärmen också. Och är den nybesiktad så är ju allt bärande ok ett år förhoppningsvis. Har bara 3mil dit så det kanske får ta en titt på den.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
W124:an är ju en robust Merca och kanske den sista riktiga slitvargen i E-klassen. Enormt bagageutrymme och även kupéutrymmen om man har BMW 5-serie som referens.
Om du ska meka med bilen så är det en fördel med Volvo det är alltid lättare och hitta delar till volvo än japsar och de är biligare.
Sedan finns det en del forum med information.

Själv har Jag en Volvo 945 med lättare stressfläkt i som extrabil och packåsna tråkig men fungerar.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tror ni mercan är mer driftsäker än en 520 E34?
Japanskt har jag inte kollat på, kommer inte upp så många när man söker i den prisklassen faktisk. Men de är väl bra och kanske mer lättsålt med en toyota kanske, men också riktigt tråkiga.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Volvos 740-940 modeller är ju väldigt slittåliga och tämligen rostbefriade. Och allt lättåtkomligt om man mot förmodan måste göra något med den. Kamremsbyte på en halvtimme och vattenpump ung. detsamma. Dock skriver man under på en bränslenota på ett par dl extra mot det mesta man kan jämföra med om man väljer en ltt.
Har bara ägt W123:or, men W124 är troligen minst lika driftsäkra som samtida E34.
Har själv en gammal Primera som är hyfsat hel. 2 lit motor med kamkedja. Känns rapp och tight och ligger bra på vägen. Intetsägande i sig, men roligare att köra än en Volvo ändå. Går att långköra på under 0,7 om man inte ligger på alltför mycket.
Arbetskollegan ska sälja sin Seat Ibiza 1,6 5dörrar årsmodell 1999 blåmetallic med 18700mil på mätaren. Nybesiktigad i juni och skatt betalas nu i juni.
Pris 14K bosatt i Alingsås.

Intressant?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har själv en E200TE 93:a som "andrabil" och den är som en stridsvagn där allt i t ex hjulupphängningen är dimensionerat som en lätt lastbil...

De lastar otroligt mycket om man fäller baksätena (dynorna går att ta ur så får man ytterligare 20cm lastutrymme) och känns riktigt solid som konstruktion.

Just 200-motorn har några kända svagheter:
1. Styrelektroniken är av så kallad PMS-typ (vakuumstyrd reglering som går på insugningsrörets undertryck) - om boxen havererar (var försiktig med vatten på den!) kostar den typ 20000kr att byta! Om bilen börjar gå illa kan det vara så enkelt att det kommit in lite kondensvatten och/eller olja från insuget i plastslangen som förbinder trycksensorn i boxen (sitter på vänster hjulhus i motorrummet - du kan inte missa den) och insugningsrören - då är kan man blåsa rent det och sensorn med lite elektronikrengöring. Hjälper inte det kan sensorn vara kaputt = byte av styrbox...finns iofs de som renoverar boxar i t ex Tyskland men det är en stor chansning!

2. Topplockspackningen håller ca 16-20000mil, sedan brukar de börja läcka ut olja i kylarvattnet - dock brukar det inte vara allvarligt (många har kört 10000mil eller mer med läckande packning - men man bör ha regelbunden koll så inte läckaget eskalerar).

3. Kabelhärvorna är av sk. miljökablar (gjorda i Sverige) och de har den tråkiga egenskapen att isoleringen är "självförstörande" efter ett antal år när de utsätts för värmen i motorrummet - isoleringen blir som fnöske och lossnar från ledarna och kan orsaka diverse mystiska elfel i motorn/styrningen( i värsta fall får det styrboxen (se ovan) att haverera). Många fick kablaget utbytt på garantin -men kolla noga bland kablarna i motorrummet så de inte har sprickor i isoleringen.

Kolla också så att t ex bakre hjullagrena är ok - ett byte på EN sida kostar ca 6000kr hos Mercedes!!! Skall tydligen vara ett av de värre hjullagrena i bilvärlden att byta - brukar sitta som bara den i spindeln!

I övrigt är de mycket driftssäkra och min drar ca 0,8-0,95/mil beroende på körsätt (automat).

Man åker mycket bekvämt i dem på långturer (mycket bättre stolar än i t ex E46), men inbjuder knappast till "inspirerad buskörning" - bekväm och lugn körning i alla hastigheter är "mammas gata" för dessa bilar och de är mycket högfartsstabila om bussningar mm är fräscha.

Men då det är en gammal bil måste du kolla alla slitdelar och allmänskick noga - bilen på bilden verkar ganska fin utifrån vad man kan se, skärmrosten finns nog på "alla" 124:or som gått i riktig trafik under så många år - är mest kosmetiskt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Det är inte så mycket pengar att förlora på en 124:a, då det alltid finns folk som är intresserade av att köpa dem om de inte är totalskrot.

Mvh
Johan B

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tack Johan för den utförliga guiden. Lät inte roligt med styrboxen och kabelhärvorna, men kanske tar en titt på den ändå.
Hade lite tur nu och kan låna syrrans bil till på onsdag. Så har lite extra tid att leta nu. Men gärna mer tips. Funderar även på Audi 100 eller A6.
Carlsson77: Ibizan är jag nog lite tveksam till.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Styrelektroniken är av PMS-typ". Pew, om du köper den, ge den ett kvinnonamn! ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det är nog ingen tillfällighet att just PMS-styrningen är "tjurig"! ;o)

220E har en "vanlig" LMM, så det är bara 200:an i 124-serien som har PMS-styrningen.

Mvh
Johan B

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jag har en 740 GL-88 automat som ska säljas. Nya däck på GLT fälg.Nybes och skattad.Ny startmotor samtstift,olja o filter bytt.Gråmetallic,elhissar o AC men den funkar ej. Har tänk runt 12 000:-, skicka ett pm så får du veta mer!.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
MB 124:an är en slitvarg,näst intill skott säker, åkte själv många mil i en 220TE -96.
Bara rullade på.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Blev en V70 -99 2.5 till slut. 23000mil, mörkgrå/svart metallic, helt rostfri, nyservad, nybesiktad ett år fram, drag såklart, bra sommar och vinterdäck. 15000, helt ok för de pengarna.
Var i väldigt fint skick så risken är att den blir kvar som andrabil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.