AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.580

520 E39 -97 Airbag felkod 05, 25 och 03.

Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Hej.

Bil: BMW 520 E39 årsmod -97.

Problem: Bilprovningen gillar inte att airbaglampan lyser.

Felkoder:
05 -Tändkrets bältessträckare förarsida
25 -Stolsensor passagerare
03 -Spänningsförsörjning

Mekonomenverkstaden har ringat in felkod 05 i protokollet och skrivit kommenteraren "Kommer tillbaka, går ej att släcka"

Har rotat igenom flera trådar ang. felkoder på SRS-systemet.
Kommit fram till dessa lösningar:
Monterar man kablage 61 12 9 118 121 under förarstolen så är felkod 05 fixat.
Monterar man kablage 61 12 9 118 121 under passagerarstolen så är felkod 03 fixat.
Fixar man dessa två olika felkoder, med samma lösning? Dvs. byta kablage alltså. Ett nytt kablage till varje stol?

Felkod 25, hur kommer det in i ekvationen? Är det sensormattan som grinar här eller kan en felkod "skapa" en annan felkod?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Då är det egentligan bara 05 du behöver göra nått åt för att släcka lampan.
25 sensormattan kommer säkerligen tillbaka, den går att manipulera bort se mektips.
03 har jag sett några gånger. Se till att spraya elektronikrengörning i kontakten och sätt ihop den igen. Det räcker med ett litet tillfälligt glapp, som kan uppstå när man flyttar stolen så tänds lampan.
Problemet med 05 bältessträckarkabalegt är kontakstiften i den stora kontakten, så egentligen kan man bara klippa de tvinnade airbagkablarna på var sida och löda ihop dom viktigt är ju att de förblir tvinnade så mycket som möjligt. I repsatsen så får du ju en bättre kontakt , men måste ändå löda en skarva under mattan framför stolen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Tack för svaret Hasso.
Syftar verkstaden med sin kommentar på protokollet att felkoderna 03 och 25 inte kom tillbaka under det korta tidsintervallet som dom diagnostiserade bilen, men att felkod 05 kom tillbaka direkt?

Dvs. det finns en risk att felkoderna 25 och 03 kan komma tillbaka "av sig självt" efter en tid. Förmodligen kan dom redan ha gjort det eftersom jag städade ur bilen häromdagen och drog stolarna fram och tillbaka i sina maxlägen.
River ur stolen i nästa helg tänker jag mig och kikar på det, försöker mig på att släcka felkoderna med mitt kina-diagnos-system.
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Jahapp, då var airbagen "lagad" då!? Eller? Följande scenario utspelades idag mellan mig, min gamla E39:a och Carsoft diagnossystem.

Kopplade upp bilen mot min Kina-carsoft idag för första gången, använder en "riktig" dator med riktig COM-port.
Körde diagnos på airbagen, fick upp samma fel som verkstaden. Släckte felkoderna, körde airbagdiagnos igen, två av dom gamla felkoderna dök upp igen plus en ny på airbagsensor vänster fram.

Bestämde mig därför att köra en fullständigt diagnos, raderade sedan alla felkoder uppifrån och ner. Airbaglampan slocknade här, fortsatte att köra erase på alla andra felkoder, den indikerade minst en felkod på nästan varenda kategori.
Iaf. När allt var raderat så körde jag bilen en provsväng, ingen lysande airbaglampa, och tillbaka till garaget för ytterligare en fullständigt diagnos.
Inga fel indikerade på Airbagen. Enda felet som indikerade var nåt under HKL som har nåt med klimatanläggningen att göra som jag fattat det (märkligt då den fungerar felfritt ur användarsynpunkt)

Iaf. Vad kan detta felkodsbeteende bero på? Är problemet "fixat" nu? Går det troll i sådana här system när dom börjar bli till åren och saker börjar bli slitna, eller kan det vara gamla felkoder som legat kvar p.g.a. tidigare mek, strömbortfall etc.? Eller kommer airbaglampan tändas igen när jag minst anar det?

Off topic så kan nämnas att det var roligt att köra "live-mode-diagnostics" med carsoft och få upp massa spännande information direkt på skärmen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.