|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag kom hem och såg på instrumenteringen att motorn gick lite varm, (mätaren stod på rött) så jag stannade och till min förvåning kändes toppen förhållandevis kall. Jag hade kört 2-3 km. Jag öppnade lockaet till expansionskärlet och där kokade det, men vattet var kallt. Inte ens jummet. Jag fick rådet att byta termostat, vilket jag nu har gjort, men felet kvarstår? Läser man Haynes manual ska antingen vattenpumpen skära, eller läcka för att vara trasig. Då remskivan som jag tror driver vattenpumpen och viskokopplingen till fläkten roterar och inte låter konsigt vill jag tro att vattenpumpen är ok. Är det någon som har något annat förslag på vad det skulle kunna vara? | |
|
Du verkar ha luft i systemet vilket medför att vattnet inte cirkulerar ordentligt. Detta kan orsakat att motorn gått varm och topplockspackningen, eller eventuellt topplocket är kass. Eftersom vattnet är kallt så är det säker kompression som läcker ut i kylsystemet. /H |
|
|
Det kokar alltså efter att jag stängt av motorn, så förmodligen fanns det vatten någonstanns som var varmt som fick det kalla vattnet att se ut som att det kokar. Men efter termostatbtet kvarstår problemet med att motorn blir varm, men att kylvattnet inte blir det. Kan vattenpumpen haverera utan att det sysns utifrån? |
|
|
Impellern på pumpen kan lossna från axeln utan att det syns utifrån - då snurrar remskivan men inte själva impellern... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.