|
|
|
|---|---|
320-johan |
jag köpte häromveckan min fina 320 som har gått drygt 29000 mil och har hört en massa snack om krökta ventiler och andra otrevliga saker med långt gångna bmw-motorer.Är det något som inträffar ofta eller hur är det med det där? |
|
Ska nog gå bra så länge du inte varvar över 5000rpm |
|
|
Krökta ventiler blir det nog bara om du inte byter kamremmen. Största problemet är väl att de inte fått de oljebyten/service de behöver , med nedslitna kammar som följd. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
320-johan |
ok tack för svaren. ska införskaffa ny kamrem på lördag för att vara på den säkra sidan. |
|
Kan även rekomendera att kolla ventilerna var 1500mil Ettan |
|
|
Kolla spännrullen och vattenpumpen oxå då du är där och rotar... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
320-johan |
kan man kolla ventilerna själv eller är det alldeles för mycket jobb? |
|
När du byter kamrem är det lika bra att byta spännare och vattenpump samtidigt. Krökta ventiler inträffar bara om kamremmen går av. Det är mycket viktigt att remmen hamnar rätt, annars är risken stor att man får samma fenomen som när remmen går av. Det kan oxå vara bra att kolla ventilspelet, vilket ska justeras (om det behövs) var 1500-mil, precis som Anton skrev. Det gör man med hjälp av ett bladmått, en tio mm nyckel och en liten sexkantsnyckel. Jag kan rekomendera att inhandla en mek-bok, typ Haynes eller liknande. Det är alltid bra att ha. Lycka till! Mvh Johan |
|
|
Byta vattenpump?Har kört min 16´mil,har gått 30´mil,har inte bytt vattenpump än,vet ej om det är gjort de första 14´milen men är tveksam till det. Däremot är det enligt mig ett helgerån att inte byta spännare tillsammans med remmen.Byter däremot kylarvätska vartannat år(50/50 etylenglykol,vatten) Däremot är kammen ett problem med dom,brukar hålla ca 20´mil oavsett seviceintervall(enl.BMW)men inga större problem att byta(ca:6´kr+lite eget abete,ca:4 h) Om du ska byta rem så kolla vart markeringen på fördelaren står i förhållande till rotorn så du ställer den på samma sätt som den stod. Gjorde inte det själv första bytet,gick som en kratta på låga varv och gick upp i temp,lämnade in på BMW för justering men fick till svar att fördelarna brukar ärga fast och gå sönder när dom knackar loss dom,så dom rekommenderade mig att flytta remmen en kugg el.ta det på egen risk och låta dom knacka loss fördelaren. Trist att plocka isär och justera om,men förmodligen billigare(tog inte den risken) Blev lite långt det här,men håll tillgodo. Lycka till med med kärran. Mvh Henrik |
|
|
Ska bara tillägga att jag som varje medveten BMW förare håller ett öga på tempmätaren när jag kör. Henrik |
|
| Det där med vattenpumpen är vad folk har sagt till mig. Jag har inte råkat ut för att min pump har gått sönder, men det skadar ju inte att byta den när man ändå är där och gräver. Kostar inte så många kronor. | |
320-johan |
ok,jag köpte rem häromdan men ingen spännare.men vad händer om jag inte skulle byta spännare utan bara remmen då? har nämligen lite tajt med pengar fram tills nästa löning och jag har körkortet i hand nån vecka innan så jag vill gärna ut och åka då! tack för all hjälp! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.