AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.637

Någon som vet nåt om denna Bmw 740 ?

Hittade denna lågmilade Bmw 740 på blocket..
Länk

Ett tag funderade jag på att lägga den under "värderingstråden" men..

Känner någon till något om bilen? Någon som tycker något om priset?
Själv tycker jag att bilen är riktigt intressant, men lite väl dyr. Vet att det i dagsläget är nästan omöjligt att sälja bensintörstiga (nå ja) bilar och inte ens den här borde vara ett undantag.
Tycker annars bilen ser riktigt fin ut, på bilderna!, men har inte varit och tittat på den eller kontaktat säljaren.
Borde väl vara en underbar bil att köra med, bra utrustad och välskött (?).
Har en bugdet typ 100k och kommer inte köra mer än ca 1000 mil per år. Ekonomiskt torde den här bilen kanske inte bli så bra då det är svårt att tro att värdefallet skall avstanna.
Åsikter runt bil /pris mottages tacksamt!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vill du ha en 740 så hitter du knappast någon bättre och priset är inte mycket att säga om iom miltalet är extrem lågt och det finns förmodlingen knappt någon mera med detta miltal samt att bilderna håller vad dom lovar.
Du kan köra denna i 12-15 år innan du kommer upp till det normala miltalet för sådan här vagnar. har du 100 k i budget så har du en del över för underhållet osså.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Bilen i sig är nog i fantastiskt skick men som vanligt på svensksålda bilar är utrustningslistan inte överdrivet ifylld, trevligt är dock att den har dubbelglas och eltaklucka iaf vilket trots allt utmärker den från rätt många andra svensksålda.

Det bör finnas lite prutmån på priset. Jag gav strax under 80k för min importbil, dock strax över 15k mil men i min mening mer speciell också eftersom det är en individual. Men miltalsmässigt har den ju inget att komma med.

Är dock övertygad om att jag inte i närheten får igen mina pengar om jag skulle sälja bilen. E38:or har ingen klassikerstatus bortsett från B12:orna känns det som. Så har du planer på att sälja bilen relativt snart skulle jag nog köpa en annan bil.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Om du skall köpa för att äga en längre tid så är det bara att slå till om bilen är i det skick som utlovas i annonsen.

Du kommer inte att få igen pengarna, men du får en underbar bil för "lite" pengar.

Jag betalade 80.000:- för min som hade gått 8.500 mil, och har senaste året lagt ca 15.000:- på underhåll (endast delar, har gjort allt jobb själv)
Tack för svaren! Gjorde "misstaget" att läsa begagnatguiden för E38 och blev lite tveksam.. Herre min tid så mycket elände en bilmodell kan drabbas av. Rostiga tankar, plastkuleelände, rost, framvagnspeoblem etc etc.
Självklart är dessa guider kanonnyttiga, men kan skrämmas en smula..

Finns det några särskilda grejer att kolla upp på en lågmilare? Något utöver begagnatguiden man bör kolla extra noga?

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Plastkuleproblemet finns inte på faceliftbilarna, dom har en annan låda.

Problemet med tanken finns egentligen bara på bilar som har körts runt o salten så tanken har försvagats av rost och sedan spruckit.

Värt att kolla på en lågmilare är att värmeventilerna funkar, får du full värme och full kyla på bägge sidorna, kan kärva ihop, och det verkar vara vanligare på lågmilare som körts lite. (ca 4000:- i material att fixa)

Sen är det väl inget speciellt att kolla på, det är som på alla andra gamla bilar, se till att allt fungerar, att det inte slamrar överallt osv osv.

Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Köper du en BMW får du byta det mesta i framvagnen var 10k-mil om du önskar ett felfritt uppträdande. Var 20k-mil i bakvagnen. Inget speciellt på E38 och vare sig särskilt dyrt eller svårt (om du inte lämnar in på BMW, för då hugger det i plånboken...)

Menar att du inte behöver vara rädd för det. Bensin tanken är en annan sak, dyr och tråkig att byta. Men på en så extrem lågmilare, rengör och rostskydda nu, så "köper" du många år på den.
jo
131
johnstefan
B3s-2004
Mini 1000-75
ovanlig färgkombo...
vill minnas att den inte ingick i standardsortimentet.
annars finns väl det man behöver:
komfortstolar och många mil kvar!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.