|
|
|
|---|---|
|
Någon mer än jag som försäkrat sin importerade BMW hos Länsförs? Ingen upplyste mig om de 'extra' självrisker som utgår då man har en direktimporterad bil. Inte heller fick jag upplysningar om att rutor skall vara märkta och godkänt larm skall vara monterat. I dagsläget har jag inte detta, måste jag åka iväg o märka rutorna m.m. imorgon? Borde inte min försäkring gälla precis som en svensksåld då de inte angett annat när jag pratade med dem? Försäkringen finns ju och jag har betalat för den. Försäkringsdjungeln är ett h..vette.... | |
|
Om du har en försäkring så har du ingått ett avtal. I avtalet (villkoren) skall det stå annars har de inget.... |
|
|
Jo, jag har fått en mapp med villkor nu (några månader efteråt) och där finns 'Särskillda villkor' där det står allt angående direktimporterade Audi, BMW och Mercedes. Inga andra märken berörs tydligen. :-/ Tycker ändå att min förs. borde gälla eftersom ingen sagt annat. |
|
|
Du kan själv märka din bil med stöldmärkningssats från SBM. Det kostar 190:- Då ingår en försäkring som täcker hela din självrisk vid stöld. Bra va? Billigaste immobilizern kostar ett par hundra... Jag betalde dock 5000 för min men då fick jag fjärrstyrda elhissar, c-lås, glasskoross, nivåsensor m.m. |
|
| Jag tycker "mina" länsförsäkringar (Blekinge) har skött sig bra så här långt. Det riktiga testet är väl egentligen när det blir dags för dem att pynta. De upplyste iaf redan vid första kontakten om att att bilen, om den är privatimporterad, måste stöldmärkas samt ha godkänd startspärr. Om den inte redan är stöldmärkt skickar de ett set som kostar löjliga 60 pix! Dessutom är väl Länsförsäkringar bland de få bolag som behandlar en importbil likadant som en svensksåld sånär som på de två undantagen. Det skiljer kanske från län till län, vad vet jag? Som grädde på moset var de överlägset billigast för oss...närapå halva priset jämfört med det bolag som var näst billigast. | |
| Wolvs erfarenheter av Länsförsäkringar i Blekinge är exakt som mina (Värmland). Vi sparade också nästan 50% på att välja länsförs... | |
|
LF är billigast i värmland,iallafall om man får tro dom offerter jag fick på likvärdiga försäkringar. Enda krukset var att man var tvungen att ha hemfösäkringen där tills bilen hade gått 3 år i sverige(märkligt krav,inga prb. för mig då bilen redan gjort det) Har båten försäkrad där sen 2 år och det är det klart bästa bolaget,inget tjafs,bara fixar det som inte är som det ska. Hoppas bara att dom är lika bra att ha att göra med på bilärenden. Henrik |
|
|
Har pratat med Länsförsäkringar och de sade såhär: "Den betraktar vi exakt lika som en svensksåld BMW. Vi kräver ibland märkta rutor och extra startspärr om bilen är extremt dyr." |
|
|
Länsförsäkringar i Älvsborgs län kräver omkodning av startspärr och rutgravering vid importbil.Ytterligare krav är att man har hem eller villahem hos dem.Min 523-97.kostar ca 3800helår.Helt ok. Det fanns visst särskilda villkor om bilen var motorstark men det gällde inte 523I. |
|
| Godkänt larm ger självriskbefrielse vid ev stöld. | |
|
Du har fel Ferm. Kolla i LFs villkor. Godkänt larm + märkta rutor + intyg på nycklar är ett grundvillkor annars utgår EXTRA självrisk med 10 000 kr för privatimporterade bilar. ÄN MER UPPRÖRANDE citat ur LFs villkor "Maskinskada - direktimporterade personbilar För direktimporterade Mercedes, BMW och Audi, som varit inregistrerade i Sverige mindre än tre år gäller en extra självrisk på 5.000 kr. Den extra självrisken tas inte ut om bilen importerats fabriksny." Ren bilrasism tycker jag. Det tråkiga med denna siten är att så många tror och gissar - men det låter på dem som de vet störtsäkert. |
|
|
Trygg Hansa har samma villkor som LF vad det gäller, kontroll av nycklar och immobilizer, dock ej märkta rutor. Jag fick mitt rutmärkningskit gratis av LF i Västberga (Sthlm) då jag besiktigade min M3 cab för ett par år sedan. Sedan har jag inte kollat de särkilda villkor som gäller om det är högre självrisker eller så på direktimport. |
|
|
Beställde min 525iat 96:a från tyskland för ca: 5v sen när ja fick hem den så fick ja koda nycklarna & märka rutorna,dä hade L-F som krav. |
|
| det samma gäller här i skaraborg startspärr kodning av nycklar märkning av rutor.annars har L-F varit kanonbra mot mig har smällt ett par bilar.plus att premierna varit bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.