|
|
|
|---|---|
|
Jag har tittat på en 525 M-sport 2007. Är det några speciella problem med den motor/modellen? Vad bör en sån kosta med 7-10000 mil? Är manuell svårare att sälja? Lägre värderade? | |
|
Kanske så mkt om just 525 -07 men mkt informativt. Länk |
|
|
Om den har 3-liters motorn så är det problem med högtryck-/bränslepumpen. Den har uppgraderats flera ggr. Sist var runt 2010, vill jag minnas. Även spridare och NOX-givare strular. Finns mkt att läsa om N53-motorn här på forumet, och även om du googlar på den. Mvh Håkan |
|
|
"Är problem med" är lite väl hårt - det var väldigt många som blev drabbade, speciellt 2007 - däribland undertecknad - men i huvudsak är problemen lösta idag (annars skulle man ju inte sälja bilar med den motorn). Kolla servicehistorik! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Vad jag har fått fram är bara spridarna bytta på begäran av BMW. Ska man avstå köp eller? Hur dyrt kan kalaset kosta om det börjar strula? Om man köper en bil privat med blocketgaranti täcker den detta fel? |
|
|
Jag har en 523 lci och är inte det minsta orolig att det ska hända något med bilen som är DYRT att fixa. Jag har Trygg Hansa helförsäkring med trygga mil =Maskin/växellåda/elektronikgaranti till 8år eller 15000mil, det är en kanonförsäkring tycker jag. Den kostar 6200 helår på mig. Ha det bra/Henrik |
|
|
Är de bytta så är problemet med all sannolikhet borta; ursprunget till felet var en batch från Siemens som var feltillverkad. När man fick igång produktionen visade sig att högtryckspumpen gick på får snåla marginaler, vilket gav flera uppdateringar; både mjuk- och hårdvara. Jag har nu kört 4.500 mil med min 10:a som har senaste set-up:en och den går perfekt! :) ---- BMW CS #6212 |
|
Karl-Hilding |
Du har nog rätt Narvelius. Min har inte gått 4500 mil perfekt men nästan 1800 sedan jag bytade högtryckspumpen juli 2011. Enl bilverkstaden så var det den nya uppdaterade pumpen och vad de sade så arbetade den även med lite högre tryck vilket skulle ge en lite bränsle ökning av 2-3 cl/mil. Samtidigt så skulle den också ge lite mer effekt cirka 7-8 hk. Någon mer som hört samma? |
|
... tvivlar på det där med effektökningen; mappningen som motorn går efter är så pass avancerad (har hört att det finns runt 2000 olika program/mappningar som motorn kan följa) att jag inte tror man tar ut mer effekt. Vad det istället handlar om att ge motorn en jämnare förbrukning och mer lugnare gång. Motorn har fortfarande ett diesel-liknande ljud på tomgång, men annars är den riktigt, riktigt bra numera. Men att det tog tre år för BMW att få ordning på detta är ju nästan skandal. ---- BMW CS #6212 |
|
Karl-Hilding |
Det gör jag också men: När det gäller förbrukningen så har den ökat 3-4 centiliter. Samma sommardäck som tidigare men ok inga längre (30-40 mil) i ett sträck har körts. Men att den går bättre och upplevs absolut starkare än tidigare. Ännu bättre botten som kommer tidigare och en härlig must vid 3-4000 rpm. Såvida inte den gamle högtryckspumpen inte levererade vad den skulle. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.