|
|
|
|---|---|
|
Hejsan!! Har gått och tänkt på att byta fälgar på min e39 535 sedan 1997 Har hittat ROTA fälgar och hittat lite vad jag vill ha, men sedan är det frågan om vad jag kan ha på den. De har några som är 18" fälgar, 8,5 bredda men som har et30 ( fram ) Funkar det? trodde det var et20 kan man ha med det et 30? Sedan bak fälgarna har jag hittat i samma storlek 18" men som är 10" bredda och et20. Går de på bilen utan att ändra något? Eller blir 10" för mycket bak? kommer de att ta i skärmkanterna? Blir det svårare att köra bilen eller svajigare? Eller ska jag ha samma bredd på alla 4 fälgarna? Så lite hjälp med et30 måttet fram och hur brett kan jag ha bak utan ändring av kör egenskaper på bilen. Funkar det med et20 bak? Tacksam för svar! | |
| Jag har 10" et 19 Bak om jag inte minns fel å de är då inga problem för mig.Fram har jag 8,5" et13 så kan ej svara om 30 skulle gå. | |
|
Vet inte själv, verkar som det går åt andra hållet med et måttet. Alltså jag har mailat företaget också men det enda jag har fått tillbaka det var lager statuset på fälgarna. Nu har jag sett t.ex att på 9.5" bredda bak så har de et35 och på 10" et20 Mest vill jag veta om det går och vad som går. Är det inga fler som kan dela med sig lite fler kunskaper? Kommer det att behövas spacers i så fall? |
|
|
Fram så vill du inte ha ET30. Möjligt att det får plats men hjulen kommer längre in än standard vilket inte ser bra ut. En spacer på 10 mm löser ju detta men samtidigt så vill man om möjligt undvika spacers fram på E39 då den är väldigt känslig och vibrationer uppkommer lätt. Även bak bör ET ligger kring 20 eller något över om du har bredare. M5 har 9,5 bak med ET22 och den har valsade skärmkanter original för att inte hjulen ska ta i. Det finns ju massor av fälgar både original och eftermarknad som har rätt ET för E39 så mitt tips är försöka hålla dig till dessa. ___ //Ulf |
|
|
Med kommer 10" bredda bak passa utan problem? På et20 De kommer väl inte ta i skärmkanterna? Om det är 18" fälgar... Fram får jag se om jag hittar med et20 på de fälgarna jag vill ha |
|
|
Jag kör med 19/9.5 et20 runt om med 265/30 om det hjälper dig. du kan inte ha 9.5 18 fram så du vet. Titta länk Länk Finns massa bra här på forumet om du söker |
|
|
Nej jag vet att det går bara 8.5" fram. Jag tänkte mest på bak om man kan ha 10" utan att det tar i bakskärmarna? Alltså i 18" fälgar.... |
|
|
Läs lite på länken jag bifogade innan Med vänlig hälsning, |
|
|
En ganska vanlig uppsättning på E39 är att köra med 18" Rondell 58, (bl.a. jag själv :-) Dessa är: fram 8,5" ET 13 bak 10" ET 19 Detta kombinerat med däckdimensionerna 235/40-18 och 265/35-18 funkar klockrent. (Har aldrig märkt att det tar i någonstans). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.