AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
682

R134 i AC´n?

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Räknas R134 till gamla systemet eller det nya?
R12=gamla
R134=nya (-93 el -94)

/B

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tack för ett snabbt svar! Det står r134 på min så då kan jag pusta ut, om jag blir tvungen att fylla på.

Blev ett skumt fel igår, AC´n funkade perfekt på förmiddagen. Ca 2tim senare när jag for ut så kom det ingen kalluft längre =( Har aldrig haft problem med den förut och sen är allt knas på 2 timmar!

Någon som har nån aning om vad som kan ha hänt? Inte så kul nu när det är så varmt ute.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
R134 system har grövre kopplingar än R12 system om man är osäker.
Du kan ha fått ett säkerhetsventils läckage om inte kondensornfläkten funkat som den ska.I värsta fall så är det den svagaste länken i systemet som gett sig, kondensor rör, kopplingar,mm.

MVH
Hasso
J
146
J
M5 -93
540iA -93
beamer: det kan vara förlite vätska i systemet så att den inte slår till varje gång.
Kolla med en firma om de kan provtrycka systemet, det kostar inte mycket.
Det är inte säkert att det läcker så mycket.
Ibland läcker vätskan ut efter några år, men det är inget ovanligt, om man inte kör systemet på vintern så blir det ingen cirkulation och oljan som finns i vätskan kan inte smörja packningarna, de blir torra och tätar inte längre.
Det kan räcka med att bara fylla på nytt.

- Livet börjar vid 250 km/h -
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ja, jag antar att det lär bli en provtryckning. Det verkar bara så konstigt att allt detta har hänt inom loppet av 2 timmar?!

Min ac kylde rejält bra innan dessa sorgens 2 tim, man fick nästan köldskador om man höll handen för nära utblåset en stund =)

Jag har aldrig hållt på med ac förut så jag känner mig helt novis på det oxå..

Det kan inte vara nån glappkontakt el nåt som kan ställa till det? Har inte riktigt kolla på vart alla komponenter till ac´n sitter, så det är lite svårt att felsöka. Det jag vet är att längst fram till vänster i motorutrymmet så sitter "nåt", sen går det rör uppåt mot torpedväggen in i bilen. Kände på rören och de är kalla. Sen antar jag att elfläkten som sitter längst ut mot grillen oxå har nåt att göra med ac´n. Sitter det mer saker än detta på systemet?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har försökt felsöka lite nu på morgonkvisten om vad det kan vara för fel. Kompressorn går inte har jag kommit fram till iaf :(

Den slår inte till överhuvudtaget när man trycker på knappen. Har kollat relät som styr ac´n oxå, bytt det mot ett annat och testat.

De enda jag kan tänka mig är att anting så har all gas försvunnit på dessa 2tim bilen stod still el ett skumt elfel. Är det någon som har nån idé om detta!? Körde även diagnosprogrammet på BMW som säger att ac´n är på när knappen är intryckt.

Alla säkringar är hela oxå..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.