AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.081

Hur felsöka kokande e30?

Jo
2
Johan_81
318i, 1986
Hej,

jag har en e30 318i (m10-motorn har jag läst mig till) som rullat 14 000 mil. Motorn blir för varm vid varmt väder kökörning. Har tittat runt lite på forumet och kollat fläktkopplingen, men den verkar vara ok (fläkten snurrar).

Har också sett att det verkar vara vanligt att det endast är mätaren som visar snett, men jag har öppnat locket till kylaren då mätaren närmat sig rött och då ville det spruta ut vatten.

Bilen har varit i min ägo ganska exakt ett år och förra sommaren var det inga som helst problem. Jag har kört bilen till jobbet över vintern, men inte bytt/modifierat en sak på bilen sedan inköp (förutom oljebyte och en glödlampa). När jag kontrollerade vätskenivån i kylaren (efter att problemen börjat, hade inte öppnat locket en gång innan dess) gick det knappt att fylla på en droppe.

Någon som vet hur man felsöker huruvida det är termostaten eller vattenpumpen som är defekt (verkar inte vara så mycket annat som återstår om jag förstått saken rätt)? Jag har dålig koll på vilka slangar som går vart etc. Allt jag vet i ämnet har jag läst mig till här på forumet.

Mvh

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Fungerar inte pumpen = ingen cirkulation, det ser du om du skruvar bort locket vid kall motor.

Jag tippar på att det är din termostat som inte öppnar helt eftersom det fungerar bra i kallare väder.

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Termostat eller vattenpump gissar jag på...

Fläkten snurrar även om den är kass, finns en gel som ska stelna och så ska den snurra lika snabbt som remskivan när kylaren är varm. Jag tror inte det är fläkten. Fläkten brukar bara visa sig vid riktigt varm väder + mycket kökörning.

Om du är osäker och vill spara pengar så kan du plocka bort termostaten och köra utan en kort tid så ser du om det är den som är kass. Annars så byter du termostaten till en ny, den är desutom en förslitningsdetalj och brukar var billig. Är det inte den så är det troligtvis vattenpumpen.

Mvh. Richard
Jo
2
Johan_81
318i, 1986
Tack för er input, jag har köpt Haynes verkstadshandbok och ska prova att byta termostat och kylvätska, det var säkert länge sedan det gjordes hursomhelst,

/ Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.