|
|
|
|---|---|
|
Hej, har haft lite problem med bilen och nu ihelg dog den bara helt plötsligt och vägrar nu att starta. Allt började iaf med att jag märkte att den började "misstända" för någon dag sen, "misständningen" skedde vid 4000 varv ungefär, inte alltid men ibland och aldrig på tomgång när bilen stod still utan ungefär när jag låg i en 140km/h. Sen började den två dagar senare helt plötsligt att "misstända" oftare, vid farter över 100/kmh, så jag stanna bilen på en parkering och försökte varva lite med den på, varvade upp till cirka 3-4000 varv ("misstände" eller "hackade" på hela registret då, vilket den aldrig tidigare gjort tidigare), släppte iaf gasen sen och då dog den och nu vägrar den starta helt. Kollade gnistan, men det fanns ingen gnista, bytte tändspole men blev ingen skillnad, kollade reläna som sitter vid vänster fjäderbenskåpa och bytte dom, men ingen skillnad då heller. Har kollat runt på nätet och hittat lite, men tänkte kolla om någon här haft något liknande problem samt vad felet var då? Väldigt tacksam för svar, om någon vet vad felet kan vara. mvh Jesper | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det som dyker upp i huvudet är - impulsgivare (vid vibrationsdämparen) - motorstyrenhet - bränslepumpsrelä Är ju alltid värt och ta sig en titt i fördelaren att rotor och locket inte är helt ur funktion. Provade du gnista från fördelaren eller från tändspolen? Nu när den är helt död, hur beter den sig? går startmotorn? Sprutar den in bensin? |
|
Ska kika på givaren imorgon efter jobbet och se om det kan vara den. Har inte testat med någon annan box heller, men får kolla imorgon. Bränslepumpsreläna är väll dom som sitter vid fjäderbenskåpan? och dom har jag kollat, dom verkade då hela iaf, bytte även ut dom från min andra e30 utan någon skillnad. Jo, bra, ska kika på det också. Provade gnistan från ett av stiften. Startmotorn går osv, borde spruta in bensin också vad jag vet, får kika närmare på det imorgon också, så får jag meddela hur det gått. men tack för svaren, gav mig några ideér, kommer du på mer så är jag mycket tacksam! :) |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är mycket svårtt att se om ett relä är helt eller inte (förutom uppenbara saker som totalt härdsmälta eller liknande), även om det klickar till så är det inte 100% garanti att det fungerar som det ska (har råkat ut för detta). Men det är bra att du har provat att byta med andra reläer - då fungerar troligtvis dessa delar. Är främst två saker man vill prova med spridarna, att de öppnar och stänger sig samt om det kommer någon bensin. Om de öppnar/stänger sig är enklast att testa - bara att lyssna om de tickar inte eller inte när du försöker starta motorn. Lägg en skruvmejsel med spetsen mot spridaren och lyssna - eller ännu bättre ett stetoskop. Att det inte kommer någon gnista (även efter du bytt tändspole) gör att det lutar åt impulsgivaren/styrboxen. Fast vi vet ju inte om gnistproblemet uppstår mellan tändspolen och tändstiftet - därför är det bäst att börja där. Kommer det ingen gnista från tändspolen heller så lutar det mycket åt impulsgivaren/styrboxen. Dåliga kontakter/jordpunkter är också en vanlig orsak som inte ska förbises. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.