|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag är på jakt efter begagnad tysk glidarbil och tittar mycket på bl.a. BMW 5-serie. Vad jag funderar mycket över är antalet tidigare ägare. Jag själv, och de allra flesta i min umgängeskrets äger sina bilar i ca 3-6 år. Detta borde betyda att man för en ca 5 år gammal bil borde ha 1-2 tidigare ägare. Om man räkna högt (enligt mig) och tänker att folkl kanske byter dubbelt så ofta skulle det betyda 4 ägare på en 5-årsperiod. Till min stora förvåning så verkar det var mer regel än undantag med ca 7-10 ägare på en bil med 5-6 år på nacken. Är det verkligen så vanligt att en bil byter ägare flera gånger per år? Från en värderingssynpunkt tycker jag det känns osäkert då jag antar att bilarna säljs när dyra reparationer dyker upp, istället för att servas? Vidare känns det bättre med en bil som haft 1-2 ägare under längre tid då man lättare kan följa historik, och man kan anta att ägaren haft större kärlek till sin bil. Vad tycker ni är ett rimligt antal ägare (per år)? Hur ofta byter ni bil? Tack för kommentarer/svar! //Anders | |
|
Ofta bytar bilarna även mellan handlare det får man ta i beräkningarna också men 10 ägare på 5 år hörs åt h..... tycker jag iaf Att de gar tre kanske fyra på den tiden med handlarna är väl inget konstigt tycker jag Ha deT |
|
|
Du måste skilja på ägare och brukare. Exempel på en BMW med två brukare och fyra ägare: Bilen säljs ny på BMW-åf (ägare 1) Köps av kund (ägare 2, brukare 1) Bilen byts in på bilfirma (ägare 3) Köps av kund (ägare 4, brukare 2) Om det fortsätter på samma vis kommer antalet ägare alltid vara dubbelt så högt som antalet faktiska brukare. Förstår inte uppståndelsen över antalet ägare, såvida det inte är klart orimligt. Bilen är dessvärre ett materiellt ting som inte kan tillgodogöra sig "kärlek" och liknande känsloyttringar. Därför är en objektiv bedömning av själva bilen mer relevant än om den har haft två eller sju tidigare ägare. Förövrigt tror jag det är svårt att finna något samband mellan ägandetid och skötsel. Om man ska dra någon slutsats så är det snarare i början av "förhållandet" som ägaren är mån om bilen. Jag har haft mina bilar i max två år, men har kostat på dem allt som går att göra gällande service och bilvård. Samtliga bilar har varit i betydligt bättre skick vid försäljningen och dessutom helt nyservade. |
|
|
Antal ägare är ett genomuselt mått på en bils skick. Som skrivet ovan kan det utan problem bli 3-4 ägare bara genom att en bil byts in och flyttas mellan handlare och sedan undrar jag också varför man automatiskt skulle missköta bilarna för att man äger dem kort tid? Jag har haft 6 bilar de senaste 4 åren och jag kan lova dig att de har varit i toppskick allihop. ------- //Lövet |
|
| Jag byter normalt bil vartannat år och det tror jag inte är någon ovanlig frekvens för att byta bil. Min nuvarande E91 har 6 ägare på papperet men 3 brukare i verkligheten. Den första brukaren står för 4 (!) av dessa ägare. 1: BMW Sverige. 2: Leasingbolaget hon leasade bilen av. 3: Bilfirman hon köpte ut bilen via. 4: Hon själv privat. Nu är detta förstås ett extremtfall men det visar ändå att det kan bli väldigt skevt att gå efter antal ägare. | |
|
HenrikJ: Återförsäljaren som säljer bilen som ny står väl aldrig som ägare? Förutom om det inte var en demobil? Min E91 har två ägare mig inkluderat, BMW Group Göteborg där den såldes ny står inte med utan enbart bolaget som leasade bilen innan jag köpte den av dem. |
|
|
Grandy: Det där är lite olika... Återförsäljaren står alltid som ägare, men oftast blir första köparen ägare i samband med att bilen sätts i trafik. Om man kollar på ett registerutdrag på en bil med 1 ägare står det oftast "Antal ägare sedan bilen togs i trafik: 1" medans det ovanför i rapporten är listat 2 ägare, varar återförsäljaren innan den togs i bruk. Ibland kan även generalagenten stå med, ovanför återförsäljaren. /Jonas |
|
|
Grandy: Jo, dessvärre. Många återförsäljare ställer på bilen någon, eller några dagar innan den levereras till kund. På så vis blir de registrerade som ägare en kort period. Så har varit fallet med majoriteten av mina bilar. Däremot registreras aldrig BMW Sverige som ägare, men de syns ändå som ägare i Infotorg/Bilregistret som en första ägare, innan återförsäljaren. Exempel på min förra bil: 1:a ägare BMW SVERIGE AB BOX 794 19127 SOLLENTUNA 2:a ägare (i tre dagar) BMW-åf 3:e ägare (första riktiga brukare, men ägare 2 enl Transportstyrelsen) Kund som beställt bilen |
|
|
Min X3 har två tidigare ägare förutom mig själv - trots att jag själv specat den och hämtat den ny från bilhallen... 1) BMW Sverige AB 2) Novation AB (där jag köpte den fabriksny) 3) Jag Lägger man därtill leasingbolag eller finansbolag kan det bli ytterligare ägare i registret trots att antalet brukare inte varit fler. |
|
| Ja antalet ägare skall man nog inte stirra sig blind på. Visst köper man en 3 år gammal bil som haft 6 privatpersoner som ägare (utöver ÅF) skall man kanske undersöka den lite noggrannare men annars är det inte så Mkt att bry sig om in my opinion. | |
|
Intressant att BMW Sverige står som första ägare, vet inte om jag sett det förut. Jag har varit med om att vara ägare 1 på nyköpta bilar och ägare nummer 2, dvs ÅF först och sedan jag. Jag undrar varför bilhandlaren överhuvudtaget ska registreras som en ägare vid nybilsköp? Det kan ju inte finnas någon egentlig mening med det, vad jag kan se? |
|
| Om man bara ska ha en bil några månader kan man köra skiten ur den. Eller? | |
|
Man kanske inte har bestämt sig på förhand utan behoven ändras? Finns många anledningar att sälja en bil. Tror att "den här ska jag ha för att köra skiten ur" är ett av de ovanligare. ------- //Lövet |
|
| Att handlaren har bilen är kanske inte så konstigt - oförutsedda ting kan drabba kunden och då blir det lättare att kränga den vidare om den står på handlaren. | |
| Vi har 6 ägare i registret men är tredje brukaren. Ett av bytena är mellan min sambo och mig av försäkringsskäl (bilen ägs gemensamt). Jag tror inte det senaste ägarbytet påverkade skicket särskilt mycket . :) | |
|
acey: BMW Sverige står som första ägare på samtliga svensksålda bilar, även din fd X3:a om den var sv-såld. Det syns dock bara i Infotorg/Bilregistret och har ingen påverkan på antalet ägare som syns på registreringsbeviset eller på Transportstyrelsens "fråga om annat fordon". Bilen måste vara påställd vid försäljningen, det görs ofta någon dag innan leverans för att säkerställa att det har gjorts, eller för att köparen ska slippa betala skatten. Återförsäljaren och BMW Svergie står alltid som ägare innan kunden, men det är bara om bilen ställs på innan leveransdatumet som det blir en extra ägare på regbeviset. |
|
|
Jag hade en 2 år gammal 07:a som hade haft 6 ägare innan mig. När jag tittade närmare så såg jag att hälften var bilfirmor. Med andra ord 3 "riktiga" ägare. |
|
|
Tre faktiska ägare på två år får väl anses som mycket... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.