|
|
|
|---|---|
|
Är spekulant på en M3 E36. Bilen är en 97:a (tillverkad maj 97) med ca 13500 mil, god historik. Iaf Vanosen låter så gott som ingenting, MEN det är original Vanosen dvs Rolls-Royce, frågan är hur känsliga dessa är?O vågar man köpa en utan bytt Vanos? Kopplingen tar riktigt långt ner så gott som vid golvet, dvs den driver så fort man släpper pedalen det minsta. Kopplingsbyte på G antar jag? Rostmässigt har den klarat sig rimligt, finns lite "grusspruts-rost" o en liten prick. Helt ok invändigt, dock något slitet skinn på förararstolen, behöver färgas, nån som vet vem som kan göra detta? Färddatan (11-knappar) är kass, går ej se vad som står, går det laga eller är det nytt som gäller? Träpanelens limning kring mittkonsolen har släppt, borde väl gå att limma tillbaka med epoxi & vakuum? Originalstereon är defekt, är det mycket kopplande o få dit en eftermarknads (har HiFi ljud)? Övrig utrustning funkar även om kliman inte kyler "superbra". Bilen går bra iaf, o nuvarande ägare har ägt den sedan -99, således första o ända ägaren i Sverige. Funderar starkt på att köpa men vill gärna ha lite synpunkter innan, främst på Vanos o koppling. Kopplingen räknar jag kallt med att få byta "snart" men vill inte börja med det då det är få verkstäder som har tid innan semestern...Tips på bra "semesteröppen" verkstad i Skåne mottages tacksamt då jag med min tur lär åka på kopplingsbytet med en gång om jag köper den... /Tremont | |
|
Vanos febern har drabbat även dig ser jag. Inget att bekymra sig över vad gällande vanos. Är det tyst har du inga problem att vänta om du sköter dig, dvs sköter oljebyten med rätt viskositet och låter olje tempen komma upp innan du kör inspirerat. Kan vara god ide att kika på vanos filtret. Ang koppling är det mkt vanligt på S50b32 då det är hydralslangen mellan huvud och slavcylindern till koppling som flexar speciellt när bilen blivit varm(finns en Bmw service bulletin om detta)vilket gör att koppling tar nära vid mattan. Vore den slut skulle den ta precis innan du släpper pedalen. Enkelt fix egentligen, byt hydralslangen mot en stålomspunnen dito och du slipper bekymmer långt framöver. Lädret kan repareras med Leather repair dye. Blir som nytt. Färddatorns display har pixelfel som kan repas genom att lägga en tunn gummilist mellan kontakt listen ledningsfolien till displayen. Det går utmärkt att montera en eftermarknads stereo om den har hög nivå på samtliga 4 kanaler. Du kopplar in den på Hifi slutsteget och kan då använda det med hyffsat resultat. Gjort det själv i min 3.2a. /Scnitzermann |
|
|
Ok...Då ska ja kanske inte fästa så stor vikt vid Rolls Royce Vanos...Det vore ju guld om kopplingsproblemet vore så enkelt, jag är dock tveksam, brukar inte ha tur*haha*. Är det svårt att lufta kopplingen? Hur gör man rent teoretiskt? Gällande stereon, "högnivå" är väl helt vanliga högtalar utgångar som finns på alla stereo-apparater, eller? Om inte så får du gärna länka till nån ny stereo med högnivå, helst under 1500 med MP3, är inte kinkig utan vill mest ha lite ljud... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.