AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.581

Knas på högra framaxeln?

mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Hej nu sitter jag här lite smått sur på mig själv. Ja o klockan är rätt mycket (har inte sovit något) Men men till saken. Idag har jag varit ute och kört en roadtripp med min e34 530i. Efter dagens händelse tänkte jag åka hem, var på väg hemåt och körde kanske i 80 km/h och plötsligt fick jag vattenplaning vid en sväng och bilen bara släppte väglaget och hela bilen bara gled med högra sidan på vägen.
Tur att vägen var stor för annars hade det slutat illa för mig. Men som tur så klara jag mig och bara körde iväg som ingenting har hänt.

MEN När jag väl kom in i lite tätare område och skulle börja verkligen ratta hit o dit då märkte jag att högra framaxeln började knaka till. Det knakar till när jag rattar vänster och höger. Min fråga är vad fasen kan det bero på? Det lät så inte innan! Missljudet kom efter hela händelsen som jag beskrev.. Letade lite på forum och läste att det kan vara fjäderbenssätet som la av men jag vet ingenting. Är inte så bra på detta.. Men vad misstänker ni på Autopower? Vad kan det vara? Jag vill inte heller ha några dyra reparationer så jag har inte tänkt att lämna in bilen till någon verkstad. Ja det har bara gått knappt 1 timma i från hela händelsen så jag har inte hunnit ens tänka så långt egentligen. Men jag styr mig hit till er (rätt förbannad på mig själv) och vill se vad ni tror att det kan vara? Vill påpeka också att jag råkade slå till höger-fram fälgen i en kant jätte kraftigt en gång. Fast det var länge sedan och det kom inga missljud då. Missljudet kom efter vattenplaning-händelsen.

Jag bjuder på stavfel o fel i grammatiken. Är verkligen trött och arg. Jag ber om förståelse i alla fall och ber er om seriösa svar Autopower.

Mvh.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Första steget är ju att försöka identifiera området där knakandet kommer ifrån.

Knakar det när du står stilla och vrider på ratten? Det skulle ju underlätta felsökningen enormt.

Knakar det bara i ändlägen höger/vänster eller kan det knaka närsomhelst mellan rattens centrering och ändlägen?

Hur ofta knakar det när du vrider ratten? Hela tiden? En gång i sekunden? Bara då och då? Väldigt sällan?
mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
bmw-slangen det knakar när jag både står still , och till och med kör o rattar. Och det kan knaka till när som helst, t.ex när jag kör för något farthinder , eller som sagt när jag rattar stillastående eller underfärd!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Läste rubriken en gång till, kanske man ska börja med att läsa den :-) , och där skriver du "högra". Är det bara från höger sida du hör något?

Krängningshämmarstagen är ett förslag, men de knakar inte riktigt - utan klonkar mer. Och det brukar bero på att de är utslitna (tex genom att gummidamasken inte tätar och efter en tid slits kulleden ut) och kommer mer gradvis.

Kan vara några av de gummibussningarna som sitter i framvagnen.

Men eftersom man kan framkalla det när bilen står still så är det enklast att ta fram sitt stetoskop och börja lyssna på misstänksamma områden.
mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Hehe.. :) Fast det knakar bara på högra sidan. Vet inte hur jag ska förklara ljudet (svårt) Men det knakar i alla fall.. o de kan vara fjädern som är knas misstänker jag!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, fullt möjligt det kan komma någonstans från fjäderbenet också.

Det är bara att börja felsöka. Försök ringa in området där knakandet hörs - stetoskop är användbart här.
mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Och sen har jag märkt att Länk
NR 10 på bilden minns inte vad det kallas) är mycket lägre än på vänstra framaxeln. Alltså dom sitter inte jämt om man kollar.. Den ena är högre insatt och den andra på högra framaxeln typ "hänger" Fast jag vet inte riktigt om de e de.. Har tappat bort namnet på allting!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det du pekar på brukar benämnas som länkarmar. Fast bilden visar inte en framvagn från en E34 modell.

Såhär ser vänster framvagn ut på en E34, de två länkarmarna är markerade.
Länk

Sitter en av länkarmarna på höger sida snett/hänger? Hur hårt smällde du i räcket?

Har du några bilder?
mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Ja alltså det är nog möjligt att de e de som du visar. Jag smällde rätt kraftigt en gång. Har tills idag en kraftig kantskada på fälgen som jag tänkt reparera. Och glömde lägga till att min bil har börjat smått ratta åt höger efter den smällen med högra fälgen. Jag körde kanske 50 km/h. Men knakandet kom ej upp då. Det började knaka efter gårdagen
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du kan ju ha en skada i framvagnen men det behöver som du säger inte vara relaterat till knakandet.

Dock så låter sneda/hängande länkarmar inte helt "stabilt". Har du bilder på vad du menar?

Angående knakandet är det enkelt - bara att börja lyssna och börja ringa in området.
mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Jag har hittat problemet! Har tagit kort på det men det verkar som att jag inte kan koppla in min mobil till datorn. Men i alla fall! Jag tog ett kik på det och såg att fjädern stack ut dvs den satt lite utanför fjäderbenssätet nästan 2 cm utanför. Och gummit som sitter typ "inne i fjädern" var spräckt. Måste jag köpa något nytt för att fixa det? Eller kan man trycka in fjädern igen till fjäderbenssätet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad bra!

Prova att ta ut minneskortet ur telefonen och stoppa det i en vanlig minneskortsläsare (med lämplig adapter).

Hmmm, låter nästan som fjädern gått av. Är ride height lika hög på vänster fram som höger fram?

Nejdu, du kan inte trycka in fjädern - den är under ganska rejäl belastning :-)

Här kan du se hur ett fjäderben på en E34 är uppbyggd - är bilder från när jag rev itu mina fjäderben.
Länk
mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Jag är tacksam för svaret men jag har lyckats fixa det på egen hand! Lyfte upp framdelen på bilen, skruvade loss hjulet och började meka med fjädern. Tillslut fick jag in den på plats både i övre delen och undre :) Och nu låter den inte & Väghållningen är mycket bättre!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur f-n kan du pilla och röra på fjädern när den sitter kvar i fjäderbenet? Även utan belastning är det ganska bra spänst kvar i fjädern eftersom det krävs kraftiga fjäderspännare för att spänna ihop den.

Jag får gissa på att du har långt ifrån originalfjädrar - eller hur? :-)
mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Undrar jag med, Lyckades i alla fall "Flytta in den" I fjäderbenssätet, och nej jag tror inte det är Original bmw faktiskt.. Men det gick utan några större problem ha-ha.. I alla fall, när jag satte mig i bilen och började köra då kändes det som jag föddes på nytt... Blev så underbart helt plötsligt att köra den!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter som den är ganska kraftigt sänkt :-)

Oavsett så är det bra att allt är som vanligt igen! Knakande kan driva en till vansinne...
mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Den är sänkt men inte så jätte mycket. Kan visa en liten bild på min bil!

Länk

Här är bilen min. Ohja! Skönt är det, man slipper oroa sig och man slipper köra som en liten "kärri*g" över guppen eller på några andra ojämna väglag.. Mvh :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice! Inte sänkt så jättemycket! :-) Jodå, den är sänkt... Nu verkar du ha 17" men skulle gissa en 60/40 sänkning iallafall.

mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
18" Fälgar är det om du menar de hehe.. Ja okej lite granna är den sänkt.. Ha-ha!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.