|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Fredde 7 i detta forum verkara vara lite ute o snöa,Visst kan alla göra fel ibland även jag!! Fredde fick något fel på sin bil efter montaget o detta har jag åtgärdat. Enligt min mening så är Fredde en trubbelmakare då han redan när jag var hos honom första gången berättade om allt trubbel han haft med Bmw o hur dem behandlat honom!! Är man resande montör så har man även där någon dags reklamation tid på sig att ordna det som gått snett! För att kunna driva denna verksamhet så måste man sköta sig.jag har ett gott rykte o behöver ej att annonsera nästan något! Sköter man sig så sprids ryktena om bra arbete o allt sköter sig själv,från kund till vän från vän till släkting o till granne ;-) I år har jag monterat runt 450krokar o har endast en tråkig reklamation bakom mig,där ena Bmw verkstaden skyller på en läckande damask,nästa på att bilens ramsidobalk läcker in vatten. Men kunden fick bärga bilen o reparera den,jag stod för alla kostnader o kunden var nöjd o vi är fortfarande vänner. Han tyckte jag skötte allt gallant o kommer att anlita mig igen! /Lars Persson www.dragkulan.se Jimbonelly |
|
|
Någon här som eftermonterat drag på en F11 Touring med M-pkt? Vill endast ha avtagbar krok. Snälla, någon som kan svara på detta snabbt! Tack på förhand! Mvh Kristoffer |
|
|
Det var gjort på min, när jag köpte den i somras. Dock var den inte registreringsbesiktad men det gjorde jag u.a ett par dagar efter köpet. En kostnad säljaren stod för förstås. Vet inte vem som monterade kroken, men det går att ta reda på om så önskas. Det är en löstagbar och inte elektrisk. /Loefvenhamn |
|
|
Tack för snabbt svar! Ska upp till BMW Mölndal och antagligen slå till på en F11 touring med M-Sport på torsdag. Tyvärr har den inte drag. Dom kunde erbjuda drag för 14500 sek.... Därför undrar jag om det är samma krok till F11M som till en vanlig F11? Måste man fixa med diffusorn som på E61 med M-Paket? Har du någon lucka i diffusorn som du måste ta bort när du monterar kroken? Vore toppen om du kunde kolla vem som gjorde det. Sedan i höstas behöver man inte göra en besiktning på bilen om man monterar drag i efterhand. Finns info på Transportstyrelsens hemsida. Mvh Kristoffer |
|
|
Verkar som det är samma krok till F11/F10 M-sport som till den vanliga F11. Länk Kolla bilderna på den avtagbara Westfalia kroken. Det är en sådan som jag tänkt mig. Verkar ju inte så svårt att montera själv. Någon som vet om elen är dragen till där bak? Mvh Kristoffer |
|
|
Ska höra med tidigare ägare vad han betalade. Jag har ingen lucka i alla fall, utan den går under diffusern och kontaktdonet drar men ned bara. Återkommer. /Loefvenhamn |
|
|
Nu så. Strax under 10K och det var Lasse på Dragkulan som utförde arbetet. /Loefvenhamn |
|
|
Jag ska montera en själv snart på min F11 icke M Sport. Verkar inte vara så svårt. 400 eur från Tyskland för westfalia inkl elsats. Återkommer med en rapport när jag är klar. |
|
|
Klart! 5-6 timmar tog det totalt idag. Det jobbigaste var elen, eller närmare att demontera halva inredning. Man ser plötsligt hur mycket utrustning man har. ;-) Kopplade bort batteriet, skyddade skärmkanterna (så jag inte råkade repa när jag demonterade stötfångaren). Härefter demonterade jag stötfångaren, demonterade "balken" och satte dit draget och borrade ett litet hål i en "plastlåda" som gick in i bagaget på högra sidan. Här kopplades elen in. Man behöver höger blinkers (tas vid lampan), bromsljuset hittar man i en kabelstam i högra sidan (svart/gul), och sedan kopplar man in modulen som medföljer (grön, orange/grön sladd). Härefter jord och pluskabel. Allt fungerade och PDC'en stänger av, precis som vår förra E61, som hade samma Westfalia (avtagbar) krok från fabrik. |
|
| Tack för återkopplingen, perfekt!!! | |
|
Hej! F10/F11 i Westfalias variant passar även M-paket. Huruvida Thules passar vet jag ej. De som söker de elutfällbara krokarna till Bmw vill jag bara säga att dem håller oftast 4-6år sen e dem bara att kasta för Bmw reparerar dem ej. Kostar 12000kr varje gång den rasar o det gör dem. Är bara en tidsfråga. Jag byter ut ett X antal utfällbara drag per år o vet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.