AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
17.518

Eftermontera drag på F11

Sida 1 av 2
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Hej

Någon som eftermonterat drag på en F11? Är det fördraget till bagageutrymmet med kablar?

Med vänlig hälsning,
Jocke
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Ring lasse på dragkulan så fixar han allt!
Han är duktig och fixar det för bra peng!

MvH Bmw 4-ever
peter78w: Tyvärr monterar han inte den elektriskt infällbara original dragkroken, som enligt mig är det bättre alternativet.
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Jag tackar för era inlägg, men jag har fortfarande inte fått svar på frågan

Med vänlig hälsning,
Jocke
joafog: Vad jag vet är inget fördraget utan du kommer behöva dra ett kablage genom bilen fram till en styrenhet som sitter under instrumentpanelen. Om kylfläkten (för motorn) i din bil är på 400W behöver den bytas ut mot en kraftigare fläkt.
fredde 7
Med riskn för att verka tjatig, vill varna för lasse "dragkulan" speciellt om det gäller el och i synnerhet F11 som har mycket teknik...Han har förmågan att stressa bland elkablar och då kan det gå fel. De fel som då inträffar vill han inte stå för, vilket har visat sig bli en kostsam historia för kund.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag använder mig av Lasse dragkula, i de fall min kunder vill ha en dragkrok monterat. Hittills inga klagomål. Senast på en 523i F11.
//Marin
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Lasse var ute och monterade ett drag på min F11. Och inga problem alls.
Och det finns inte fördraget något bak. Utan måste dra el fram till styrenheten under ratten.

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Cr
1.095
Craile
Och är glad att jag inte har den el infällbara. Varit många som haft problem med den.

Craile: Många? Jag har bara läst om en eller två personer på detta forum som haft problem med den elektriskt infällbara dragkroken.
Byter Lasse från Dragkulan kylfläkten vilket också krävs?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Varför skulle en kylfläkt behövas bytas för att monterar ett drag?
När fläkten går så är det väl ändå vid stillastående bil?

Mvh Chrille
deejaywasp: Bilar som fabriksutrustas med dragkrok förses med en större kylfläkt för att kompensera för den extra belastning som åläggs motorn vid maximal dragvikt i låga hastigheter. Är det varmt ute är befintlig kylfläkt inte tillräcklig och motorn löper mycket högre risk att överhettas.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det kanske gäller i Kalifornien, men knappast ett problem i norra Europa.
Marin: Varför tror du BMW levererar bilar från fabrik med kraftigare kylfläkt om bilen försetts med dragkrok? Det står till och med i BMWs eftermarknads portal att om dragkrok eftermonteras ska kylfläkten bytas ut mot en kraftigare, om bilen inte redan har den större kylfläkten.
Inget illa menat, varken mot dig eller någon annan, men personligen litar jag mer på BMWs ingenjörer än på vad några personer på ett internetforum tycker.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Så kan det säker vara, men seriöst, hur sannolikt är det att bilen går varm i Skandinavien pga orginalfläkten sitter kvar? BMW dimensionerar alla sina system efter de mest extrema förhållandena. Från Sibirien till Dubai..bilen ska funka!
Jag kan satsa min högra njure på att ingen har bytt fläkt på nån BMW där man har eftermonterat dragkroken.
fredde 7
Bra att många är nöjda med lasse...ville faktiskt i all välmening varna för honom. iomed att han inte tar hand om sina misstag.....
Cr
1.095
Craile
Fläkten behöver man inte byta.
Pratade med BMW om det innan jag monterade på min.
Och anledningen till att det sitter en större fläkt på dom med drag är att det har varit 1 fall där bilen kokat pga tung last i södra europa.
Och för att slippa fler dyra garanti rep så byts fläkten.
Inget som normalt krävs. Och absolut inte i norra europa.
Bytts fläkten på en billig KIA??? Nix.
Så tror knappast att BMW är sämre!

Plus att i det fallet den hade kokat så misstänktes överlast!
Och förmodligen 30 grader varmt och uppförsbacke!

BMW i sverige skrattar själva åt det.

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Hur mycket av inredningen måste rivas ner för att få dit "rätt" kablar?

BMW Sverige hävdar att man måste koda in en ny dragkrok i bilens dator..... Köper man BMWs originalkrok så medföljer dessutom en extra styrenhet som skall installeras.

Hur fungerar detta med Lasses krokar?
Cr
1.095
Craile
Man måste riva ur baksätet och bagaget.
Sen måste den kodas i i bilens dator ja.
Det följer även med Lasses drag. Ingår i el satsen. Så han fixade allt på min bil.
Avtagbart drag för bara 7900:-.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Dock så behöver bilens system kodas om, om man vill göra det rätt!

Bilens DSC system ställer om sig, när man kopplar på ett släp på ett fabriksmonterat drag, då den kan kompensera för att man har släp påkopplat om man får sladd. Mycket smart!

Inget ont om "Lasses drag", men jag antar att han skruvar fast draget och sedan tjuvkopplar elen. Bilen vet då inte om att den har drag...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.