|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Hämtar upp en E61 530 Xi 2008 11000 mil på måndag, Skall bli trevligt att få åka lite storbumse igen (har saknat min 520 E34 enormt mycket sen jag sålde den 2011), känslan av att bara glida omkring i tysk perfektion infinner sig inte riktigt i övriga bilparken... Tyvärr står bilen rätt långt iväg, så kommer ha rätt kort tid på mig att göra en leveranskontroll, så min fråga är..Vad skall jag gå igenom och kolla extra noga på ? Jag tänkte ta med mig en OBD-II läsare o se om det finns några felkoder lagrade. Finns det några andra bra idéer och tips ni kan ge ? Har läst alla beg-guider, och det verkar ju inte finnas några generella problem direkt. | |
|
Kan berätta vad jag fått byta eller fixa på min 530d 9000mil. styrstag glapp yttre. Tråg o packning till växellåda pga läckage. (tydligen vanligt) Bromsar. (Väldigt mycket rost i ytterkant gjorde att det blev obalans) Bakdäck. (Snedslitna) Hjulinställning. Utöver det så har många haft problem med nivåreglering, avskavda kablar från baklucka, igensatt avrinning som gjort att vatten runit in i cupén, läckage från panorama, elfel av olika slag, rost baklucka, vatten som runnit in i mottagaren. mvh /Hasse |
|
|
Tack för svaret, Jag skall göra mitt bästa för att gå igenom den. Hur testar man nivåregleringen enklast ?, antar att det är en kompressor och ett par luftbälgar som håller den i nivå ? |
|
| Ta med dig tre vänner och sätt er i bagageutrymmet :) | |
| Hissa upp bilen och släpp ner den, kompressorn kommer att gå igång och justera trycket typ2-3 sekunder. Du kan även när bilen är upphissad göra en besiktning av slangen från kompressorn som sitter under luckan vid det högra bakhjulet som brukar vara orsak till haveriet. Dvs om du inte har tre polare hängande i skuffen. | |
| Man behöver inte vara några "3 personer" för att testa kompressorn, räcker med att en person sitter där så ska du höra att kompressorn jobbar. | |
| Jo, men får man i mera last så ser man ganska fort om systemet inte är tätt också. | |
|
Idag smäller det :) Kollat upp bilen på alla sätt jag kan på distans (ink carfax som visade sig va rätt värdelöst för bilar i sverige) Glömde dock få med mig OBD-II adaptern, går det att komma åt den informationen på nått annat sätt ? (lagrade felkoder m.m) |
|
|
Lycka till! Alla eventuella avgasrelaterade felkoder får du ändå åtgärdade på trafiksäkerhetsgarantin, så chilla :) resten av felkoderna får du ändå inte ut på vanlig OBDII-dongel. Har du förresten något annat än din gamla KKL? |
|
|
Bil upphämtad. Snabbaste bilaffären jag varit med om, in och ut under 15 minuter. bilen är helfräsh och gick superbra hem. förbrukninge landade på 0.78 vid lagom såsning i 110-120, gött ! |
|
| Gott. Uppdatera nu ditt innehav :) | |
| Skulle om funktionen funkade | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.