AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.584

Vad är de för specialverktyg till växellådan på e30 m20?

Sida 2 av 2
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Den sitter som gjutet:( sen så undrar jag en annan rookie grej! Kan de på nåt vis göra så att bilen rullar? När man lossar allt så kan ju inte 1:ans växel vara i nå mer= bara handbromsen som håller kvar bilen! De är lite nerförsbacke och vill hellst inte dö under bilen då jag är ensam hela tiden
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
motor/vxllåda lyftes ur igår natt ensam! Har börjat flytta över saker från gammel motorn till nya räsern:) så förhoppningsvis så lyfts b27:an i bilen ikväll!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice!

Hur utfördes lyftet? Du hade ju en hel del frågor - så hur löste du dessa problem?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Hade först en lyft som hade en maxhöjd på 170 ca...for och hämtade en annan "ny" motorlyft som hade gigantisk lyfthöjd, måste ha varit över 3meter iaf! Så igentligen var de bara att lyfta ur den utan att vinkla och tjorva eftersom höjden var så bra! så nu är de att flytta över grejjer, har redan monterat de mesta! ska bara skifta över vxllådan/koppling så lyfter jag i den ikväll! Centreringssats till kopplingen ska hämtas strax plus nån form att packningsmassa! slangarna som går in från torped väggen i motorn har ju ett rör som sitter med 2 bultar längst bak på motorn, brevid lyftöglan.Denna har jag bytt ut och måste ha nån packning dit! Vad rekomenderar ni?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fungerar med vilken packning som helst, du kan göra en egen från någon av Biltemas packningsark. Eller använda någon av typ av tätning, som tex Curil-T eller liknande.

Inte behövde vinkla? Hur tusan kunde du lyfta ut motor+växellåda utan att vinkla!?!?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Formulerade lite missvisande:) Lyfte ut motor/vxllåda nästan ståendes på längden så att säga! Lyft höjden var så hög att motor/vxl rymdes ut nästan stående! Behövde ej vinkla upp motorn för att få ut den över kanten på bilen! Så mao pumpade jag bara och drog den lite försiktigt bakåt! Domkraften under vxllådan rullade med på en skiva! Gick hur smidigt som helst! tog kanske max 5min att lyfta ur den! Hoppas de går lika lätt at få i den!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, det vinklades ganska rejält med andra ord :-)

Men vilken jäkla motorlyft :-)

De vanliga motorlyftarna har inte lika hög lyfthöjd så man får tänka efter hur man fäster lyftpunkterna och själva lyftet.

Ja, nu väntar vi på uppstart av 2.7'an :-)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ja alltså den hade en jäkla lyfthöjd, plus att motorn hängde ju på kedjor och där försvann direkt 50cm av höjden! Jo ska åka och handla strax, men har sån grym otur med vädret, de är varmt, men regnar från o till hela tiden!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"edit" Plus att bilen är högt uppe på pallbockar så där försvann även 50cm till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.