|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ska ut med motorn och måste ju då självklart lossa lådan. Märkte att såna verktyg har inte jag iaf...är de köpa på auk.bmw verkstad som gäller eller har nån nåt tips vars man köper dom? | |
|
Det är utvändiga torx som du menar, finns på biltema. mvh stefan |
|
| Är de vanliga torx bara? | |
|
Ja det är det. Jag tycker dock det är lättare att ta ur motorn med växellådan på, är det för du ska byta motor etc så är det mycket lättare och meka med den på sidan av också. Mvh Jens |
|
| Japp ska stoppa i en m20b27 | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ett tips är att noga skriva ner var de olika skruvarna satt (position och skruvmått) - blir enklare när du sedan ska få ihop allt. Såhär såg det tex ut på en Getrag 260/5 mot en M20B23 motor - behövde alltså bara T10 och T14 hylsor Länk Såhär var det på en Getrag 260/6 mot en M30B35 motor Länk Enklast är som almerstedt säger att lyfta ut det som ett enda paket. Fast tänk på att du måste vinkla paketet i en ganska stor vinkel! Väljer du att lossa växellådan först så går det också såklart. Gjorde så på min E34 535i (innan jag ändrade mina planer och lyfter ut motorn också). Men du behöver ha en uppsättning av olika förlängare och universal joints för att lyckas då vissa skruvar är förbaskat svåra att komma åt. |
| Ja vilket är smartast och lättast om man står på gården med bilen uppe på pallbockar? Kanske är att låta lådan sitta kvar när man lyfter ur den motorn! Ska ta hit en motorlyft, räcker de att koppla ett vanligt 500kg spakblock eller måsta man ha 2? | |
Står bilen på tillräckligt höga pallbockar så är det inga problem att vinkla paketet. Jag använde en liten domkraft som stöd för växellådan där bak (där fästet normalt sitter), för i början ska den ju vara upphissad i normalläge och ju mer du lyfter och vinklar desto mer ska du sänka domkraften. Men du måste tänka igenom dina lyftpunkter så du kan få till olika vinklar genom hela lyftmomentet. |
| Ja den är högt uppallad:) framhjulen är säkert 15 cm upp i luften! Har nu fixat dit en motorlyft! Så ni tycker jag ska lyfta ur den med lådan på! Men en grej, när man ska rulla bak lyften, måste lägga en skiva på backen pga annars skulle den fastna(gräs). Så därför vill jag inte röra den allför mycket! Blir ju mycke längre med lådan på o måste då alltså rulla bak längre | |
| Kan man ställa ner motorn och göra omtag inne i motorutrymmet på nåt vis? Motorlyften är nämligen inte helt som den ska, den släpper ut trycket efter några timmar. Sen så är de första gången jag gör nåt sånt här och blir mest troligt ensam när de sker! | |
Ok, bra att den är uppallad - enklare med frigång och även komma åt undertill. Enklast är väl att lägga två-fyra riktigt breda plankor som motorlyften lätt kan rulla på. På så sätt kan du rulla den bakåt ganska långt utan att behöva belägga hela gräsmattan med träpaneler :-) Ska du ha en skiva får ju den vara riktigt tjock utan att hjulen går igenom. De vanligaste motorlyftarna har ju fyra små hjul. 50kg lyft + 200kg motor + 40kg växellåda är ca 300kg hängandes ute i lyftarmen så låt oss säga att vikten är lika fördelat på alla fyra hjulen. Varje hjul är max en anläggningsyta på 2x0.5=1cm2 och på varje hjul har vi 75kg. Vi har alltså 75kg/cm2 (samma sak som 750 ton på en kvadratmeter). Så lägg hellre den skivan på marken under växellådan och låt en domkraft rulla på den istället. För du måste på något sätt stötta växellådan efter du tagit bort det bakre fästet. Detta görs enklast med en domkraft som du sänker allteftersom du lyfter och vinklar motorn. Har själv lyft ut både M30B35/M20B23/M20B25 helt själv och det är inga problem så länge man bara planerar i *förväg* och går lugnt och metodiskt tillväga. Ställa ner motorn inuti motorutrymmet? Omtag? Nej, det där förstod jag inte. Och det går inte att ställa ned motorn. Antingen så sitter det på sina motorfästen eller så dinglar den ovanför dessa. |
| När bilen är högt upp pallad, ryms man ut med motorn när man drar bak den med lyften? Tänkte på om man måste sänka ner bilen till originalhöjd när man börjar närma sig fronten m.m. och ska över kanten eller vad de nu kallas? | |
Beror på lyfthöjden på din motorlyft. Men det är ett möjligt scenario att du måste sänka fronten något för att oljesumpen ska gå fri. |
| var ut och mätte, 165-170 cm till underkant av kroken! Kan koppla kroken direkt i lyftöglan på motorn så säg 160cm får man upp motorn i framkant! Sen har jag ett litet 250kg spakblock och en stropp. | |
| hade betalat hela min lön för en uppdatering av forumet så man kan editera sina inlägg! Har bestämt mig att lyfta MED lådan på motorn föresten | |
Tänk på att den lyftöglan (den där framme) är jättebra när du lyfter motorn rakt upp men inte lika bra när man ska vinkla hela paketet. När du kommer att behöva vinkla den kraftigt så kommer lyftöglan att böjas. |
| ok! Tänkte stoppa en stropp runt motorn i bakkant och lillblocket på den...sen fast i lyftkroken och använda den som så de går att vinkla motorn | |
Fungerar annars ganska bra med en stropp runt grenrören/motorfästet och sedan motorfästet på andra sidan - men man får vara uppmärksam på hur man lägger stropparna så de inte kan glida ut hur lätt som helst. Med växellådans vikt vill då hela paketet tippa lite bakåt av sig själv. Sedan finns en ögla i motorblocket längst in mot torpedväggen där man kan fästa lämplig anordning och med hjälp av denna reglera lutningen. |
| Helt otroligt vad de regnar hela tiden:( Håller på att bli tokig, står en m20b27 precis brevid bilen med cirkus 220-230hk och bara väntar på att bli startad, har köpt olja o filter nyss så man är förberedd. Är de nån som vet storleken på alla bultar/muttrar som vxllådan sitter fast i? balken vet jag, men de ska vara om jag minns rätt 5 st till längst bak på lådan? 2 till slavcylindern? 3 till ja vad de nu hette? nåt mer som ska lös? typ clips eller liknande | |
| Har lossat slavcylindern, kardanen och strax balken! Visst är de kvar bara växelspaksstaget att lossa? Hur gör man? är de nåt mer kvar att släppa på för att motorn ska gå att lyfta ut? | |
Man vrider den vita plastringen 90 grader medsols - se nedan (fast detta är en E34 men det bör se någorlunda likadant ut på din bil) Länk Glöm inte sladden till backgivaren som sitter på växellådan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.