AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
5.147

Bmw 850 med högt HC-värde!

Hej, är det någon som har tips på hur jag får ner HC-värdet inför besiktningen?
Alternativt varför det är högt så att jag kan åtgärda problemet?
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Hur högt är det ?

Steg 1: Blås ur motorn, belasta den hårt så länge du kan (5-10 mil?)
Man ska få katten riktigt "utbränd"

Steg 2: Kör med 20-30% etanol, har du för mycket kan den bli svårstartad kall!

t.ex om du har 10 liter 95 oktan i tanken, tanka då 4-5 liter E85 en stund innan besiktningen.

Men är katten i bitar/alldeles trasig eller om motorn har dålig kompression eller ett massiv oljeläckage in i cylindrarna då finns det inga genvägar ens för besiktningen...

/Göran
Vad har du för motor, är det M70 eller M73?

Slitna ventiltätningar/styrningar sägs vara en källa till höga HC-värden på M70.
bi
46
biba
850i-91
hej åk till Jula å köp bensin boster å häl i kostar 199kr sen är det bara att åka till bilprovning räcker till 650 l har sjölv i det när jag åker i väg
Mr
69
Mr moberg
635csi -88
Hc brukar inte gå att få ner med tillsatser i bränsle. Hög hc brukar va oförbränd bensin.
I bästa fall göra en riktig service men i värsta fall kolla kompen på motorn.
bi
46
biba
850i-91
Hade 203 i HC Hälde i Besin Boster åkte tillBil provning hade 30 i Hc Besiktade i år Tömde i lite inga problem
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Lite beroende på hur hög HC halten är och vilket lambda värde som mätts fram kan man bedöma vad som är fel på bilen.

En arbetskamrat hade en Fiat Strada med helt utsliten topp.
Ventilerna / styrningarna vart helt nedslitna.
HC halten vart 677 !

På denna bilen fick även Katalysatorn bytas, då den hade massa oljerester i sig, samt att risig kompression på två cylindrar hade givit en massa misständningar på låglast och därmed även Bensin i Katalysatorn.

Vill minnas att HC halten innan katalysatorbytet hamnade på ca. 300.
(Då med renoverad topp)

/ Daniel
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Daniel-635
Bra kommentar och läser man mellan raderna så är du ju inne på att hitta orsaken till problemet och åtgärda det inte att komma runt det hela. Jag håller med för att göra tillfälliga lösningar som E85, bensin booster eller typ motorsågsbensin är inget jag kan rekommendera.
/P
jo
6
johan850
850i- 92
525-05
hade samma problem på min 850. Bmw Novation skickade alla spridare för rengöring och efter det var värderna som dom skulle i mitt fall.

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hög Hc beror ofta på för långa service intervaller då stiger den för var år.
Skölj motorn. Jag brukar hälla i oljan innan oljebytet en flaska motorflush
kör sedan en runda och töm gamla oljan+filterbyte.tanka bensin utan
tillsatser då det ger fel signaler till lambda. Detta gäller endast hög Hc.

Mvh Jonas B.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Börja med att lyssna på motorn när den står på tomgång, lyssna vid avgasrören oh hör om den missar tändningar...
Då kan det vara läckande insgspacknar eller att kammarnas instälning dragit iväg med åldern. Då åker det ut oförbränd bensin i avgaserna och HC blir högt.
Sådana fel bör man laga för det är ju inte bra för motorn att köra med misständande cylindrar, där spolar ju bensinen bort oljefilmen i cylindern med ökat slitage som följd.

Hur hög var HC halten? och hur var dom andra värdena?
/Mats J

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.