AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.865

Vad ingår i inspektion II för z3?

Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej, Jag har letat på forumet men de länkar som tidigare besvarat frågan är "brutna"

Att jag undrar beror på att jag varit i kontakt med BMW som vill ha 5700 och när jag läser på en amerikansk sida vad som görs så blir jag lite förvånad eftersom det inte är några avancerade grejer precis Länk

Så jag överväger att göra det själv, men nu vill inte jag vara dumsnål utan ville kolla om det är något jag missar och framför allt om någon har en lista på vad som görs/åtgärdas vid inspektion II

Synpunkter/kommentarer är välkomna

Mvh/Rolle
Hej, jag har ett protokoll för inspektion II från föregående ägare. Priset var 4400kr för 5 år sedan. I korthet ingår följande,
Kontroll av karosseri: belysning, instrumentbelysning, signalhorn,varningsblinkers m.m. Bilbälten, lås dörrlås, inklusive smörjning vid behov. Kontroll av batteri och underhållsladdning vid behov. Kontroll av underede angående rost, skador ej koll i hålrum.
Kontroll av motorrum: diagnossystems felminne, byte tändstift, kontroll av kylsystem, slangars täthet, fryspunkt, nivå m.m. Byte av kylvatten vart 3 -dje år. Återställning av serviceintervall, kontroll av vindrutespolare inklusive rengöring av systemet. Servostyrning, nivå täthet funtion. kontroll av bromsoljenivå inkls byte vart annat år. byte av luftfilter.
Chassi kontroll: byte motorolja, filter, skivbromsar, demontering montering och kontroll av belägg, samt kontroll och rengöring av skivor och ok. Kontroll av parkeringsbroms belägg, kontroll av hela styrinrättningen med samtliga stag, täthet växellåda, bränsleledningar kontroll fatsättning m.m, drivaxlar med kontroll av damasker, bromsledningar täthet m.m.Kontroll av handbromsspak läge. Kontroll av däck och justeringa av lufttryck inkl reservhjul.

Slutkontroll med säkerhetstest:
Bromsar, styrning, automatlåda, stötdämparekontroll och varningslampor samt check kontroll.

Naturligtvis innehåller orignalet lite mer text, men detta är samtliga punkter.

Som du ser finns det inget magic över detta. Naturligtvis tar det tid att plocka ner bromsarna och rengöra allt inklusive kolla handbromsbeläggets tjocklek. Men sedan är det mycket "utfyllnad som inspektion av läckage, skador, nivåer, damasker, fastsättning m.m. Mycket typ ett vant öga ser inget onormalt, kryssa för 20 punkter efter en snabb titt..
Det enda riktiga jobbet jag ser är grundlig kontroll av bromsar genom riktigt demontage, byte av motorolja med filter, byte kylarvatten, byte bromsolja, byte av luftfilter och tändstift.

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan Rollebolle
Jag har samma funderingar som du, om jag jämför min bruksbil så lämnar jag den aldrig för service, oljebyte med filter, luftfilter, plockar ner bromsarnas belägg varje vår, ständig koll på lampor broms-kylvätska, finns det mer att göra? släcker service-intervalls-lampa hos verkstad för 100:- lämnar bara för enskilda saker då det behövs som jag ej klarar, kan man inte göra samma sak med Z:an?.

Jovisst men det är det där med stämpeln, det kommer en dag då bilen ska säljas då kanske BMW-stämpeln betyder mer i saluvärde än dessa 5-6000 i service, och visst jag har aldrig varit så imponerad av dessa servicar men jag måste erkänna då jag köpte min Z3 så hade jag allt kravet att den skulle vara servad hos BMW, alltså betalar jag nästa service för att få stämpeln........ men det beror på att det är den typen av bil. Annars har jag löpande egenkontroll mellan servisarna så servisen på min bil är nog rena smörjobbet för verkstaden

Kom gärna igen med ett inlägg hur du gör
mvh Uffe/bildock
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Tack för infot Prins Valiant.

Bildock jag håller med dig att det är stämpeln man är ute efter och det är just det som jag tycker är lite dyrt för 5700. Det är lite såhär jag resonerar:

Lite osäker på hur högt man värderar BMW stämpeln på en bil som är över 11 år gammal. Det kanske inte är just stämpeln vs egen service som värderas vid ett köp utan bilens skick, men jag vet inte. Samtidigt tror jag att jag är mer noga med min bil än vad en BMW-verkstad är:)

Jag får fundera lite hur jag ska göra, kommer säkert lufta mina tankar här

Mvh/Rolle

Perfekt servicebok i all ära, men hittar jag en välvårdad ca 12 år gammal z3 är inte boken avgörande för värde eller ifall jag är intresserad av bilen. Jag föredrar om ägaren har ordning på papper och kan visa att han köper lämplig olja och filter varje år. Bromsar och styrinrättning m.m. kollar besiktningen åt mig.

Man kan lätt tro att en bil med servicebok är välskött. Som ni vet har z3 en serviceintervallmätare, dock utan klocka som inlagd parameter. Jag hade perfekt servicebok på den bilen jag köpte, bilen rullade lite. Det visade sig att oljan var inte bytt på över 4 år! Den hade nämligen bara rullat några hundra mil per år, så den nådde aldrig till intervallen för byte. Glest mellan oljebyten oroar mig mer än avsaknad av stämplar. Så varning, perfekt servicebok med z3 som rullar några hundra mil per år kan innebära alldeles för gammal olja, bromsolja, vatten.
Appropå seriveintervall-larmet. Det släcker du själv med en box för 299 kronor. Se www.24.se

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Rollebolle
Precis så som du resonerar tycker jag också ang. att man är mer noga själv än verkstaden, sedan kan man fråga sig som du antyder vilket värde stämpeln har på en så gammal bil eller så kan det vara att man visat att man brytt sig lite extra om bilen under ägandestiden om stämpel finns.

Du nämnde att en ev. köpare kan vädera eget service-engagemang, jovisst men han vet ju inte hur bra eller riktigt det har utförts då man får jämföras som amatör i köparen syn på saken, jag försvarar inte verkstadens jobb mot kostnaden men hur gör man om man kan göra jobbet och tittar på helheten?
mvh Uffe/bildock
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Rollebolle: Hur blev det,gjorde du servicen själv eller blev det att lämmna in den ?
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Har inte kommit till skott än, det har varit mycket annat på agendan. Den gula lampan på färddatorn har börjat lysa så servicen "måste" göras i år. Tror dock att jag borde kunna köra med "gul lampa" 200 mil, någon får rätta mig om jag har fel.

Det jag kommer göra (efter semestern) är att sammanställa vad det kostar mig att skaffa alla saker som krävs för att själv göra servicen. Skulle den kostnaden vara säg hälften av vad BMW tar så lutar det mot att jag gör det själv. Jag får återkomma dels med vad det skulle kosta och hur jag gör lite senare.

Kollade lite i serviceboken och jag har haft bilen i 6 år nu och förutom bromsvätskebyte, olja och oljefilter samt ett par bakdäck så har jag inte behövt lägga en krona på service/reparationer. Så slår man ut de ca 6000 SEK som BMW tar för inspection II så är det inga pengar egentligen.

Införskaffade en airbag-återställare för någon månad sedan då jag hade kontaktglapp i ena stolen som jag behövde åtgärda. Så om någon i närheten av mig behöver låna en så hojta till. BMW tar 500SEK för att släcka den.

Mvh/Rolle
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag har servat mina bilar själv dom sista 10 åren mest pga av att då vet jag att det blir gjort ordentligt.
Jag har upptäckt själv hur mycket som fuskas på dessa "servicar" som man betalar hutlösa priser på.
Ett exempel:
Full inspektion II service, kostade 12.000 kr på min Zäta, då skulle bl.a bromsvätskan bytas, det visade sig att dom bara sög ur behållaren o fyllde på med nytt men när jag sedan kollade upp detta så var vätskan svart i oken, jag bytte själv ute vid hjulen o gissa vilken skillnad det var i bromsfunktion, det var f.. som natt o dag!
Har tyvärr massa exempel på fuskservice från det flesta verkstäder som jag besökt.

Så skall det bli ordentligt gjort så litar jag endast på mig själv.

Mvh
Peter
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hej igen,

Nu har jag haft lite tid och kollat runt vad det skulle kosta mig att köpa in det jag behöver för att göra inspektion II och kom fram till följande:

Motorolja Castrol EDGE Professional BMW LL-04, 0W-30 - 7liter för 580 SEK
Oljefilter Bosch 105 SEK
Luftfilter Bosch 260 SEK
Tändstift NKG BKR6EQUP 6st 420SEK
Bromsvätska Castrol React Performance DOT 4 / Super DOT 4 1 liter 110 SEK
Kylvätska 200 SEK
Frakt 150 SEK

Tot ca 1850 SEK

Sen tillkommer det en nolltsällning som jag inte har utrustning för ännu men det räknar jag få tag på för ca 500 SEK.

Så ifall det inte tillkommer något som nya bromsskivor eller bromsbelägg vilket inte borde eller något annat för den delen när jag går igenom bilen så hamnar jag på runt 2500 SEK vilket är lite mer lockande än de 5700 BMW erbjöd.

Sen tillkommer det en del arbete men jag har hela vintern på mig :)

Så fast jag inte beställt några delar ännu så lutar det mot att jag gör inspektion II själv.

En fråga dock, jag har hört tidigare att vid inspektion II även justerar ventilerna någon som känner ingen det?

Mvh/Rolle
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Ventiljustering vid inspektion II görs enbart på S50- och eventuellt också S54-motorn, dvs. Z3 M.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.