|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny ägare snart till en e91 320d,som gammal audiot ska det bli spännande. Årsmodell 2007. Det jag nu undrar är hur möjligheterna är att montera en orginal elektrisk krok på denna bil? Va där fördraget i elväg? De har en på lokala skroten för 3900 kr. dock har de fått klippa av sladdarna. "det skulle gå att skarva" säger bildemo i Uppsala. Är det någon kabelhärva jag behöver köpa till ny? Vad är er erfarenhet? Knapp för att frigöra kroken finns väl inte på min bil då den inte såldes med krok? Programmering krävs det? Försökte söka lite på detta men fick inga kanonsvar. Vad ska man betala för en krok? Vad kommer hela kalaset gå på? Bilen hade gått 10 000 mil som den satt på. mvh Martin | |
|
Finns att beställa från tyskland nytt för samma pengar, Westfalia gör normalt BMWs org. krokar. Länk |
|
| mackan 323ti: BMW original infällbar dragkrok med elektrisk låsning, som trådskaparen pratar om, säljs enbart av BMW. Monteringsinstruktion och användarmanual fås också enbart av BMW. | |
| throttle: Allt du behöver ingår i BMW original elsats för den infällbara dragkroken. Elsatsen innehåller kablage, strömbrytare för in/utfällning med mer. | |
fredde 7 |
Hej! Satsa på en avtagbar istället...sedan bör du undvika företaget "dragkulan" som reser runt och monterar...jag anlitade denna firma som blev en kostsam historia i form av havererad pdc, många dyra felsökningstimmar som jag fick bekosta själv.. /Fredrik |
|
fredde 7: Den infällbara är enligt mig överlägsen en avtagbar dragkrok. Behöver aldrig krångla med att montera eller demontera dragkroken från bilen. Med ett tryck på en strömbrytare kommer dragkroken fram och elkontakten sitter monterad på kroken för väldigt enkel åtkomst. |
|
|
Perfekt! Den från tyskland ska jag köpa till min e91. Passar den även till M-paket? Då kan jag sälja min volvo som idag enbart fungerar som dragbil till släpet.. Som jag sällan använder.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Hörde för något år sedan att det är avtagbar dragkrok som gäller för M-Sport. Det var en BMW-handlare som sa det. |
|
| jopp: För 5-serien E6x är det avtagbar dragkrok som gäller om bilen har M-sportpaket. På 3-serien E9x är det infällbar dragkrok oavsett om bilen har M-sportpaket eller ej. | |
|
Min BMW har M-paket och på den sitter en orginal infällbar dragkrok. |
|
fredde 7 |
chris 87: Håller med om att det vore superbra att ha en utfällbar som man slipper plocka ut från skuffen och ligga på knäna för att hänga dit. Anledningen att jag ändå rekomenderade avtagbar är att jag förstått att den utfällbara i vissa fall strulat och att i detta läget blir det ofta dyrt..Då kanske man kan leva med lite merjobb om man inte använder draget superofta..Bara min tanke |
|
Kanhända att utfällbart drag kan strula, själv har jag aldrig haft några problem med det. Använder draget relativt ofta sommartid, kan tänka mej att det kan krångla om man bara använder det någon gång per år. Men i och med att det är så lätt att använda kan man ju bara fälla ut och in det några ggr. i månaden och kanske smörja det en gång per år. Har man en gång haft fällbart drag vill man inte ha nåt annat. Helt suveränt. |
|
|
Fredde7 - ang PDC - monterade du med en riktig kabelsats inklusive styrdon för PDC/LKM? Isf borde varit plug and play. Titta på länken jag postade tidigt i tråden, ett riktigt kit med 13 polig kontakt kostar 135€. |
|
fredde 7 |
mackan 323ti: Jag monterade ej, Köpte Drag/montage av Lasse på Dragkulan. Han monterade draget på kvällen, morgonen efter när jag skulle till jobbet larmade bilen för att PDC inte fungerade. Ringde Lasse runt middagstid och berättade vad som hänt, han hävdade åt det bestämda att han omöjligt kunnat åstadkomma detta med sitt montage. Helgen kom och jag började felsöka. Efter många timmar med bilen relativt nedplockad hittade jag problemet. Där lasse skarvat in sig på busskabeln finns en blå/svart kabel som är gemensam för alla pdc givare,den hade Lasse klippt av då han pillat upp busskabeln som är tvinnad. Kontaktade Lasse som efter lite diskussion förstod att han var boven...dock ville han kompensera med en femhundring...Jag vill hävda att 24 timmars arbete kostar mer än så... Så Plug and Play var det inte i mitt fall;) men jag har lärt av misstagen, vill man ha ngt gjort som skall bli ok så får man göra det själv. |
|
Vet inte om det utfällbara originaldraget kan strula, men hade det framme för 1 1/2 år sedan i samband med bilköpet. Idag var det dags för besiktning och då fick det åka fram igen. helt utan problem. |
|
|
Jag fick ett mekaniskt utfällbart drag monterat på min BMW av Lasse på Dragkulan och det har fungerat bra. Valde utfällbart eftersom en bekant avrådde från att ta avtagbart - han hade det på sin BMW och det rostade fast vilket gjorde det till en plåga varje gång bilen skulle besiktigas. Man undrar ju lite hur BMW resonerar när det gäller eftermarknad. Ett elektriskt infällbart drag skulle kosta ungefär 22 000 kr inklusive montage (!) medans jag fick ge någonstans runt 10 000 kr för ett Brink. Det skulle ju kunna förklaras av att BMWs delar är så mycket bättre - men när BMW själva använder Westfalia och sätter sitt eget namn på det är det ju inget annat än en rip-off.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja har hört den del om krånglande drag av den automatiska typen , inget jag skulle montera iallfall, Ett normalt manuellt avtagbart känns betydligt stabilare och funkar alltid om man sköter det och det kanske de automatiska gör också, men med tanke på hur utsatt läge de befinner sig i så är jag inte förvånad, speciellt de som använder det några ggr per år och tror att allt fungerar utan underhåll. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| men ingen sopm vet om det finns kablage framdraget till inkopppling av el? | |
| throttle: Nej det finns inget kablage framdraget. Saknar bilen PDC behöver du nog dra kablage hela vägen genom bilen fram till en styrenhet som är placerad på förarsidan under instrumentpanelen. | |
| Jag har den varianten som fälls ut av en knapptryckning, snyggt och väldigt smidigt. | |
|
Om man använder draget regelbundet så skulle jag absolut satsa på infällbart med elektrisk spärr. Enormt mycket enklare än original demonterbara draget. Vi har ett av vadera på våra bilar och använder draget ett par dagar i veckan till hästtransport. Vi kör nästan enbart E90 med utfällbara draget eftersom det är så mycket enklare att få fram jämfört med det avtagbara på vår E60. Framförallt i dålig väderlek vill man inte krypa på backen. En bonus är att elkopplingen också blir synlig isället för att ligga upptrycket halvt bakom plasten. Visst kan man läsa om problem med dragen här på AP, men inga som jag har hört om utanför AP. Problem med alla typer av avtagbara/infällbara drag i vårt klimat om de används lite och inte får något underhåll. **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.