AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
16.731

renoverad M10B20

Sida 1 av 2
Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
nu jävlas det mer än vanligt
motorn är renoverad med komplett bottensats ramlager,vevlager,packboxar, och all andra små packningar ny blockpackning,slipade ventiler, vetiltättningar nya

Varför låter då motorn som det skulle sitta ett troll med hamare i motorn och varför kommer det nu 1.5 mil efter första start

läs gärna min andra tråd rubrik inställning av dubbla solex 40

snart gräver jag ner motor och hänger tillbaka 1600 snurran som är klippslut men funkar utan skramel
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Med motorn genomgången ska den ju inte skramla,M10 är ju helt klart bmws bästa motor i mitt tycke.Dubbelkollade du allt innan montage borr vs kolv,lager vs vev,och eftersom du hade haltande oljetryck förr så gjordes väl en djupdykning i oljepumpen??
Kollade du även vipparmsaxlar så pluggar satt som dom skulle,banjoskruv på oljeröret i toppen ser ok ut eller,,,

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
jag var väldigt noga med ihopsättningen veveaxeln kollad av firma för ev slipning men det behövdes inte. kolvarna vägde jag för montering för balansens skull med en vikt skillnad på 10g mellan det tyngsta vs lättasta .
toppen slipade ventiller , nya tätningar, jag ställt in ventilerna med bladmått den är trippelkollad jag har även lyft toppen för att kolla om ventiler och kolvar har möts men utan resultat.

olje pumpen kollade före ihopsättning i form av slitage byte då oringen samt mätte upp slitaget mellan pumphjulen den var "bra".ny oljekontagt .ny olja för trimade klassiska motorer. jag får sånt tryck ovan för pumpen så efter48 timmar så trycker det ut olja ner jag lättaden på olietryckskontakten,

kan det vara möjligt att jag lyckats sabbat ett vev/ramlager på tre provkörningar på max 4mil totalt, eller har jag lyckats med att få tändtiden fel "fel nolla" men är det möjligt.

ser just nu bara att lyfta hur motorn
Mi
289
MickeM
2002-73
Har du möjligtnet att lokalisera var ljudet kommer ifrån? Underdelen, framsidan, toppen etc? Hur såg kedjan till oljepumpen ut vid montering, rätt spänning? Plana du toppen så kan det vara kamkedjan som slår mot trans kåpan.
Har du möjlighet att filma motorn under gång för att lättare ge oss en uppfattning?

mvh Micke
Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
nu har jag konstarerat vad som låter. vevlagret på fjärde burken har jag lyckats total havrerat på 2 mil det måste vara rekord ne förästen det är så min tur ser ut
det blir till att beställa nya på måndag .

tack micke läste ditt inlägg för sent

bilder kommer på hur tråget såg ut

mvh johan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Innan du monterar ihop motorn med nya lager måste du konstatera vad som gjort att ett (alla!?) lager fått för litet olja.
Annars är ju risken stor att du har samma fel nästa gång du startar motorn.
Det är inte säkert att det bara är ett lager som fått för litet olja. På en M30-motor rann all olja ut för mig (eg för frugan) och efter en mil skar motorn. Men trots att oljan var helt slut (dvs inga lager hade fått smörjning under en mil) var det bara ett vevlager som skar. Alla andra lager såg "bra" ut och hade inte börjat skära.

På alla mina bilar sätter jag in oljetrycksmätare för att ha full koll på att oljetrycket är OK.

Din beskrivning av "....efter 48 timmar..." tycker jag spontant inte verkar så bra! Jag är inte alla någon oljeexpert men har du fortfarande efter 48 timmar oljetryck i motorn skulle jag misstänka något allvarligt fel. Kanske för tjock olja. Kanske stopp i någon oljekanal.

I min värld (standardmotorer med normala körningar) är det inte oljetrycket som är det allra viktigaste utan ett tillräckligt högt flödet. Vad jag vet så är det inte oljetrycket i sig som smörjer ett glidlager utan de interna förhållandena i lagret. Kommer det bara fram tillräckligt med olja så bygger glidlagret själv upp det interna "trycket" som behövs och då skulle det snarare vara bra med en tunn olja (så att oljan snabbt och lätt hittar fram till lagret) än en tjock olja,

Min gamla 3.0S-motor som hade gått 74.000 mil körde jag på syntetisk 5W/40 eller 5W/50 olja de sista 20-30.000 milen jämfört med 20W/50 från början. Jag märkte ett avsevärt mindre slitage på tex kamaxeln med den tunnare oljan.

Den enda nackdel med en tunn olja som jag märkt är att oljetrycket på tomgång kan bli väl lågt och oljan måste ju leta sig fram "längst bort" även på tomgång. Jag har därför höjt tomgången till 1000 rpm. Då har jag sällan under 1 bars oljetryck på tomgång (i princip bara när det är som allra varmast på sommaren).

Per L
Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
jag har tänkt att kolla upp oljepumpen yttliggare en gång.
jag håller med i det mesta du skriver Per. det som är intressant tycker jag är att jag var väldigt någa med att göra rent alla olije kanaler i vevaxeln och vidare upp genom motorn och toppen , och det uppen bara felet jag hittade då var att cdet satt fel oljetrycks kontakt , det blir nya lager och och före uppstart så kommer jag köra oljepumpen med borrmamasiknen så jag får olja på alla viktiga ställen före uppstart.
vad är lämplig inkörningstid 10,25,50,100,mil
jag är otroligt tacksam för hjälpen och alla råd

jag har aldrig varit med om något liknade med tanke på alla gamla bilar man har ägt och misshandlat .
johan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Var också noga att kolla övertrycksventilens funktion.

Jag har varit med om att den "gått sönder" två gånger på mina BMW-bilar.
Ena gången fastnade den i mer eller mindre öppet läge så oljetrycket blev för lågt.
Andra gången hade ventilens cylinderlopp blivit så slitet att det blivit en "kant" som gjorde att den inte öppnade alls.
Den senare gången hade jag över 10 bars oljetryck vid 1500 rpm när det var 0 grader ute. Då fick man köra på väldigt låga varv tills oljan blivit varm.
Det var två av många gånger som jag haft nytta av en oljertrycksmätare på mina bilar.

Per L
Mi
289
MickeM
2002-73
Dubbelkollade du så du satt lagret åt rätt håll på vevstaken? Och satte du vevstaken åt rätt håll på vevaxeln?
Precis som Per skriver bör du montera en ordentlig oljetrycksmätare med givare så du har koll på trycket hela tiden.
Ang inkörningstiden så beror det lite på vad du ska använda bilen till. Vill du få ut mycket effekt har jag läst att det viktigaste är att skapa tryck i cylindern så kolvringarna slipas in ordentligt. Det innebär att man ska belasta motorn med gaspådrag och motorbromsning med mineralolja de första 5-10 milen. Sen göra ett par oljebyten för att sedan gå över till den olja du ska köra på.
I annat fall är det bra att göra enligt instruktionsboken.
Men se först och främst till att du får ordning på oljetrycket innan du belastar motorn.

//Micke

Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
oljetrycks mätare inköpt,
jag hade tydligen moterat överfallen fel enligt motor firma i stan.
så innan helgen ska den vara igång för hoppningsvis

det blir inkörning enligt boken

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Skönt att du fått klarhet i orsaken till raset.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
nu är det inte roligt
Oljetryck hela tiden! läst instruktionerna för in körning varva ej över 4000 och ej under 1500?
under 1mil så har jag lagerras igen denna gång så var det på stake nr2 samt ramlager på 2 och 4 infästningen

hur i h-vete är detta möjligt
jag gjorde rent oljekanalerna med piprensare
blir bara så ledsen
Mi
289
MickeM
2002-73
Hur går det för dig egentligen? Får du ordning på maskin?

//Micke
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag blir jätteledsen när jag märker att det inte funkar
För dig. Följer med spänning ditt äventyr. Tror mer på
Något som man inte kan förutspå, då jag har genomgått
Detta flera ggr med bra resultat, sist på minE24 som jag
Gjort hemma. Håller bägge tummar att du hittar o fixar
det här då jag har stor kärlek till 02 serien , best of luck,

Mvh Jonas B
Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Slår nu två flugor i samma karateslag!

525bmw, hur har det gått med spisen?
Många duktiga har varit engagerade på detta forum och statusen på ditt strul vore läsvärt.

Den andra flugan som fick sätta livet till var bara för att det varit för låg aktivitet på detta normalt aktiva forum.....

Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
så här ligget det till för stunden
fått lagt 02an lite på is pga att vatten läck i villan. men men..
motorn ligger isär plockad och väntar på proffs hjälp.
Det som kommer hända inom en (förhoppningsvis) snar framtid är att veven kommer att slipas och monteras av firma.
det är det enda jag inte har kollat nu på denna motor.
oljepumpen är kollad en gång till så den är inte boven slitaget ligger på 0,05mm
och enligt bmwhandboken så är gränsvärdet på max 0,103mm

jag kommer att upp datera er så fort jag har igång motor

johan
Mi
289
MickeM
2002-73
Skönt att höra att du inte skrotat bilen!
Kom att tänka på en sak nu. Har du mätt upp veven med plastigage när du montera lagrena så du vet att den inte är omslipad nån gång? tänkte om du skulle haft överdimensions lager.

Hoppas du får iordning på maskin innan säsongen är slut.

Jag är inne på min andra säsong med min motor som fungerar klockrent än så länge. Är för övrigt första motorn jag sätter ihop.

Mvh Micke
Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
ÄNTLIGEN
tur att man har öron för annars hade skallen ramlat av =D.
veven i motorn var så dålig att den inte gick att rädda.
hittade en naken tii motor i powerbörsen som inhanldes,
efter en rengörning både invärdigt och utan på så tyder allt på att denna motor har varit omhändertagen väll. toppen fick en ångtvätt, slipning av ventiler och nya tätningar samt ny topplockpackning. i toppen satt även en Dr schemrik kam 290graders.
om jag har rätt info så låg tii motorerna på 140hk orginal så vad kan man få ut ur den med min set up 290grader dubbla delorto 40/40

det som ska införskaffas nu är ny fördelar dosa från en tii motor

Mi
289
MickeM
2002-73
Kul att du börjar få iordning på bitarna! Kammen är antagligen en Dr Schrick 292 graders vilket är en mycket bra gat-kam med bra register från 3000 varv och upp. Tii motorerna låg på 130 hk original och med denna kam och de dubbla dellorto borde du kunna nå 140 hk om du har högkomps kolvarna i.
Ang tändningen kan jag rekommendera att du låter Rolle på Ronwill.se bygger en fördelare åt dig istället. Det du behöver göra är att skaffa en fördelare från en 4 cyl Bmw E21 och skicka honom så bygger han den efter det du ha i motorn. Kostar runt 1000 kr.

Anledningen till detta är att Bosch använde sig av utåldrig teknik i fördelarna till 02orna. Men bytte sen till bättre grejjer i E21orna.

//Micke

Visa användare
87
525bmw
120d msport 07
Tack Micke för tipset.
Man märker en tydlig karaktärs ändring i motorn vid 3000 varav.
Da
110
Darth NiN
BMW 2002 tii, 1972
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW M5, 1992
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Ett annat tips vad gäller fördelare är att köpa ifrån Ireland Engineering. Det gjorde jag själv och jag är mycket nöjd.

Länk

Går säkert att maila och fråga om mer ingående data på den.

www.saveawreck.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.