|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Vad gott man sover efter ett varmbad i tunnan! Satt i badet mellan 21 och midnatt, helt magiskt att sitta i varmvattnet och se på stjärnhimlen över huvudet! (undrar hur mycket CO2 som vedkaminen släppte ut? :) Har en kompis som värmer sin tunna med ett dieselaggregat. :) Se detta spännande program på SvT Play, om man är intresserad av jorden, klimat och CO2 : Varför flyttar sig den magnetiska nordpolen och vad får det för konsekvenser för klimatet? (Apropå CO2). Missa inte !!! Länk |
|
|
Marin: det enda du kan få till CO2 är det som är kolbaserat. Det finns även små mängder svavel och kväveföreningar som inte blir till CO2 men detta handlar om hur väldestillerad bensinen är. Olika raffinaderier har olika kapaciteter samt det finns olika sorters råolja. En av allra bästa raffinaderierna ligger i Göteborg och utanför Helsingfors. Ironiskt nog skickas denna bensin till Kalifornien där de har extremt höga avgaskrav. Vid förbränning skall denna bensin i princip ge upphov till mycket små föroreningar. Visst finns det också olika kvaliteter på diesel och jag försvarar inte heller med att kalla dieselbilen ofarlig. Dock är det viktigt att komma ihåg - precis som med moderna katalysatorer - att datan bakom WHOs studier sträcker sig bak till slutet av 80-talet när varken partikelfilter, katalysatorer eller NOX fällor existerade till dieselbilar. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Diesel kommer aldrig att vara någon framkomlig väg ur en miljöaspekt. Det bränslet ger för "skitiga" restprodukter. NOx är inte ett litet problem. Visst! Partikelfilter i all ära men min personliga åsikt är att "less is more" när det gäller kringutrustning för att ta hand om det skadliga. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Inget fossilt bränsle varken, bensin, diesel eller gas är framtiden. Vad som är framtiden vet jag inte men att elda med utdöda ormbunkar och dinosaurier är inget som kommer att hålla för evigt. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Under förutsättning att det tar slut. Personligen är jag ganska övertygad om att det finns betydligt betydligt mer olja än vad vi vet idag. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Oljan kommer aldrig "ta slut", däremot kommer den bli allt svårare att komma åt och kräva mer investeringar och avancerad (=dyr) teknik. En geoforskare utryckte sig om djuphavsborrning vid arktis som "att fånga upp ett mynt på trottoaren med en dammsugare från toppen av en skyskrapa" :-) |
|
| Att köra dieselbil är inte lika kul (som bensindito), i och med att lycka förlänger livet torde diesel därmed också vara hälsovådligt på fler sätt en cancer! | |
| Kristoffer_L: Ja givetvis. Men av det man stoppar in som är N och O (luft), samt N C O H (olika bränslekomponenter) ska det väl gå att få ut bara CO2 och H2O? | |
| Nja, från N får du ju vissa kvöveoxider beroende på förbränningsgrad (N+O) så enbart H2O och CO2 blir svårt att få genom förbränning eftersom den aldrig blir fullständig. Kvöveoxider är en viktig del i problemet med marknära ozon (O3) som bildas via fotoreaktion med solljuset. Så tyvärr är inte den miljövänliga förbränningsmotorn riktigt helt uppfunnen ännu :-) | |
| Men NOx är en av de tre sorters föreningar som katalysatorn fixar. Till N2 och O2 vilket är "luft". | |
|
Du får ju också NO2 mm och det stämmer i teorin vad du säger med NOx men återigen - det förutsätter minst 100% förbränning vilket är svårt i praktiken. Man kan tycka att varje bils individuella förbränningsförlust är liten men resultatet i större städer skall inte underskattas. Extremfallet är ju LA där jänkarna kört katalysatorrenade bensinbilar sedan 70-talet... |
|
|
Varför förutsätter det 100% förbränning? Just för att förbränningen inte är fullständig får man ju en del av restprodukterna som katalysatorn tar hand om - mer eller mindre fullständigt. |
|
| Marin: jag kanske var otydlig men vad jag menade var fullständig förbränning som en effekt av 100% katalysatoraktvitet. Och det är svårt för att inte säga omöjligt att uppnå - i så fall hade problemet med smog i större städer och marknära ozon varit ganska litet. | |
| Är du säker på att smogen kommer från moderna avgasrenade bensinare? :) | |
|
Hasso: Elöverkänslighet jo tack det sitter enbart i huvudet. Har nån i samfälligheten som är skräckslagen över en nedgrävd tvantenn kabel som dessutom är dubbelskärmad :) och han mår så dåligt när han passerar över den med gräsklipparen puusst. Hahaha jag garvade rejält när jag läste detta:-))) BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den. Mvh Jocke W BMW CS #01430 |
|
|
Marin: Nej, smoggen kommer enbart från alla moderna dieseldrivna personbilar såklart, dvs de som det går 13 på dussinet av i LA. Bensindrivna bilar släpper bara ut luft, vatten och koldioxid. Inget annat. Absolut inget annat. Och katalysatorn fungerar 100% genom hela bilens livslängd såklart. Du vet väl också om att just de fyrcylidriga dieslarna är de allra värsta miljöbovarna - mest för att de förpestar tillvaron med sitt knatter :-) Så nu kan du fortsätta tanka bensin med gott miljösamvete :-) |
|
|
Givetvis är det så!!! Det där om att en SULEV-motor skulle släppa ut renare luft än den suger in när man kör den i smoggiga LA, är det bara båg, rykte etc? |
|
| Jag vet inte riktigt vad en SULEV motor är - den enda liknande story jag hört är från tidigt 90-tal när Saabs turbomotorer släppte ut renare luft än vad den tog in till förbränning när test gjordes i LA. Eftersom ingen motor och avgasrening ger exakt samma effekt under bilens livstid blir små variationer ganska avgörande, framförallt i större städer. Annars hade det varit ett steg i rätt riktning med en Saabmotor på varje kåk :-) | |
|
Super Ultra Low Emmisions Vehicle. BMW M56 (som är en M54) var en sån. Skulle inte tro att "SAAB från tidigt 90-tal" presterar renare avgaser än M56. :) Pga turbolag hade väl problemet med bilköer pga ryckig körning växt sig enormt mycket större om alla körde SAAB-turbo. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.