|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Eller som Clarkson sa i ett avsnitt ang EL-bilarnas "rena" utsläpp... Citat: Och den "rena" EL-strömmen kommer från det gröna fältet utanför staden ;) :Slut citat. |
|
J.Lindström |
Lasse SL500: Då borde ju folk i Belgien dö som flugor i cancer i för tidig ålder där 3/4 bilar är just diesel och har vart så länge....och det verkar ju inte folk där göra. Solen är nog ett större hot än dieselpartiklar som ex. |
| Det beror på topologin. Partiklarna från Belgien sprids bra och drabbar ej lokalt. | |
J.Lindström |
marin849: Jo, det brukar heta så.... |
|
...för bensinångor är ju inte det minsta cancerframkallande... Alexander |
|
|
Jag brukar oxidera bränslet till i huvudsak koldioxid o vatten istället för att sniffa ångor... Håll ett dricksglas vid avgasröret o tomvarva lite. Drick kondensvattnet och andas koldioxiden (o lite syre från luften). I visss storstäder är det rena hälsokuren. :) |
|
|
AlexanderK: att diesel orsakar Cancer, det VET man. WHO har försökt bevisa ända sedan 1986 att bensin är cancerframkallande, men har trots det inte lyckats. Men du kanske har bättre koll? :) |
|
|
Lasse-SL500, Kanske enklast att använda rätt begrepp...;-) AlexanderK, skrev "bensinångor" inte avgaser, det är viss skillnad. mvh/ Anders |
|
Verdi |
Skulle man tro på alla cancer-larm kunde man till slut inte gå ut genom dörren... |
|
Det var värst vad ni avslutar alla inlägg med tre punkter? Betyder det något speciellt? ... Det är mest bekvämt att bara tro på det som passar en själv och man själv TROR... inte det som vetenskapen VET - för alla vet ju att världen är platt, eller hur Verdi? Och Einstein var bara en bluff... ... :) |
|
Verdi |
Utan någon värdering av HUR cancerframkallande det så kan jag inte ta ställning. Hade det varit lika farligt som att t ex röka eller jobba med asbest så hade vi nog haft förbud vid det här laget. Diesel är inte direkt nytt. ps. Varför försöker du framställa mig som vetenskapsfientlig? Det är tramsigt och OT. |
|
Verdi: bli inte sur, jag retas mest - men att diesel är cancerframkallande (som du i princip avfärdade som trams) kan ingen avfärda, det är faktum. Jag håller med att praktisk verklighet gör att man inte bara kan förbjuda all diesel - samhället är så beroende av lastbilar och fraktfartyg. Men varför en privatbilist skulle blunda för att diesel orsakar cancer vet jag inte? AKN: WHO:s klassificering av diesel som samma cancerogen som rökning, asbest och PCB gäller självklart avgaser. Inte om man dricker det eller röker det. :) Vad skulle det göra för skillnad för diskussionen, att Alexander skrev "bensinångor" menar du? |
|
|
Lasse-SL500 Bensinånga - förångning av bensin. Handlar inte denna tråd handlar om cancerogena partiklar som resultat av förbränd diesel? Min tolkning var att AlexanderK, liksom marin-849, skojade lite. ;-) mvh/ Anders |
|
|
Exakt. Vi köper soppa för att förbränna hoppas jag (i en därför avsedd motor, inte på gården etc),inte sniffa eller hälla ut i diket vid dagis, således är det avgasernas innehåll som är intressant. För de som jobbar med produktion och analys av bränsle är det naturligtvis en viktig arbetsmiljöfråga och högst relevant hur nyttiga ångorna är. |
|
|
Jaha? :) Jag tolkade det som att han menade att kunskap inte betyder något - att bensin minsann är lika farligt som diesel, trots att all forskning säger motsatsen? Fast han av ngn anledning blandade in "ångor" istället för avgaser? Inget fel med det -- alla får tro på vad man vill:) |
|
|
Min poäng var liksom att det mesta i livet från grillat kött till att gosa i med katten snart är cancerframkallande... Ungefär som Verdi skrev. Alexander |
|
|
Ja, det mesta som är främmande för kroppens celler är cancerframkallande. Men kraftigt olika mycket! Om tre grupper om tusen försökspersoner sniffar bensinångor, bensinavgaser, resp dieselavgaser i en månad och efter tre år har 500 av bensinångesniffarna cancer, 100 har redan dött o resten har hjärnskador. 10 av bensinavgassniffarna och 100 av dieselavgassniffarna har cancer. ja då är det konstaterat att det är korkat att sniffa ångor och att dieselavgaser är betydligt mer cancerogena än bensinavgaser. Alltså rätt dumt att trots ovanstående konstatera "det mesta orsakar ju ändå cancer" och fortsätta sniffa ångor eftersom både ångor och bensin/dieselavgaser ändå orsakar cancer (eller köra bil utan bälte eftersom man ändå ska dö). Mao, man bör åtminstone ta del av o värdera forskningsresultat istället för att vifta bort dem med grov generalisering. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Alla som kör oljebrännare kommer att rannsakas så fort bensinbilarna kommer ned i samma förbrukningssiffror - för just förbrukningen är det enda som (just nu) talar till dess fördel. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
Verdi |
De kommer aldrig ner i samma siffror pga lägre verkningsgrad. Det blir för stora värmeförluster helt enkelt. |
|
Gör dom det då? Nä. Arbetscykeln för diesel och bensin är annorlunda, dieselcykeln har högre termisk verkningsgrad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.