|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Läste i dag på både aftonbladet och Länk om att diesel är lika farligt som asbets. Är nämligen i köptankar på en diesel för visso med partikelfilter men vad kan ett sånt här uttalande leda till ? norge som inför dieselförbud och kommer då fler länder följa efter ? Kommer dom då dra tillbaka på att dieselbilar med partikelfiler är miljöbilar och få en skatt på 9000kr och förbud att köra i stan ? Eller är det ett mutat test för att de ska bli mer efterfrågan på elbilar nu? | |
|
Ja ja... Inte så länge sen skrev samma blask tidning om kaffe o chips med samma biverkningar.... Men den största boven som vi inte kan bli utan skrivs det inget nämligen el. Japp! El = elektromagnetiskt fält o där kan mycket hända! Diesel förbud skulle inte funka i praktiken då ALL väg transport går ju på diesel! Skulle dom få dispens då? Finns andra saker jag oroar mig mer för... BMW - Beroende Med Wilja |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Inget nytt att Diesel framkallar cancer hur många taxichafförer har avlidit av detta i syderligare länder....... Apropå magnetfälten, så finns det inget vettigt som bevisar att det framkallar cancer, enbart forskare som försöker äska pengar. Du kan idag inte röra dig överhuvudtaget nånstans utan att utsättas för magnetfält. Slå inte på spisen, fläkten, lägg dig aldrig i ett solarium, åk aldrig tåg vistas inte på en perrong överhuvudtaget, gränsvärdena är skyhögt över de sk gränsvärden som rekomenderas. varför jag vet, jag har mätt med proffsutrustning. Har ni mätt på all datautrustning du sitter brevid, jag har 800 microtesla under skrivbordet pga alla spänningstransformatorer. Vi som jobbar med felsökning och utprovning av ellok, när man justerar motorströmskurvorna så står man i 40.000 microtesla, dvs man kan hänga upp en 50 cm lång skiftnyckel på plåten runt reaktorerna. Ingen av mina 20 arbetskamrater har drabbats av cancer trots att de jobbat över 20 år med detta. Nån som minns skrönan med Volvos jordning av batteriet för 7-8 år sedan där forskare skrämde upp Volvoägare så det fick byta kabel i parti o minut. Löjeväckande, fajtades med M.Sterner på Vi bilägare om detta som utan bättre vetande gav sig in nått hon inte begrepp ett jäkla dugg om. Frågade om hon ryckt ur säkringen till värmestolarna ?? Där har ju hennes gubbe pungen :) och där är det högre magnetfält än vad som fanns i Volvos cupe likväl som i BMW med samma batteriplacering. Eftersom jag känner hennes ex , så kan jag bekräfta att hon inte gjorde detta:) De högsta magnetfälten var i stolsvärmen och i rattvärmen på min 528, men inte speciellt höga. Vilket säger att visste vi vad vi utsätter oss för så skulle sjukhusen vara överfulla av cancerfall. Elöverkänslighet jo tack det sitter enbart i huvudet. Har nån i samfälligheten som är skräckslagen över en nedgrävd tvantenn kabel som dessutom är dubbelskärmad :) och han mår så dåligt när han passerar över den med gräsklipparen puusst. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ska väl tillägga att för 30 år sedan kom dom på att det var cancerframkallande att dricka kaffe och äta ostmacka till frukost, det var nog första gången forskarna kom på nått. Jag tänker på det varje gång jag tar en fika och ostmacka.:) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är rätt, Hasso! SVBK ska hållas kort, Gud vet att jag får min beskärda del av fibromyalgi-amalgam-elöverkänsliga patomimiker på jobbet utan att man ska behöva läsa om eländet här också... Rekommenderar "I trygghetsnarkomanernas land" för de av er som vill läsa och skratta åt vår nationella jakt på fiktiv trygghet :-) |
|
|
Problemet är att "allt" kan orsaka cancer i för stora mängder. Ett annat problem är att vi lever längre idag än för 100 år sedan vilket gör att genomsnittspersonen exponeras för betydligt större mängder partiklar (goda som farliga) under sin livstid vilket i sin tur ökar risken för cancer på längre sikt. Exempelvis är prevalensen av mag/tarmcancer högt i Japan, Grönland och Island där en stor del av kosten utgörs av rå fisk. Där ser man vad lång livslängd, ökad levnadstandard och ensidig kost kan ställa till det... |
|
:) Min farfar levde i ständigt sanitär olägenhet pga höga markradonvärden 950 bequrell i vardagsrummet, han var inte självlysande och kumlas äldsta innevånare 96 år när han dog 1969 han rökte cigarr och drack abrikot brandy dagligen, jag borde väl vara självlysande jag med kanske eftersom jag är uppvuxen på samma gård. Hallsberg miljökvinna åtalade en åkeriägare som råkad få med några bitar blåytong i ett skogsvägsbygge dvs blåytongen återvanns varifrån den egentligen kommer ifrån dvs marken, dessutom helt ofarlig i fria luften. Samtidigt låter hon halva Hallsbergs befolkning sova i lägenheter med fyra väggar av blåytong. Bara det säger en del. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Varför är det alltid "enl en Amerikansk studie" etc i alla dessa framstående forskar rön? | |
|
CD skivan skulle hålla 10 år sedan raderades allt på den. Plasma TV:n skulle hålla 8-10 år sedan fick man ingen bild. Jordgubbar på Östkusten orsakar cancer efter Tjernobyl. (Potatis likaså) Hårspray orsakar håravfall. Likaså Clerasil schampoo. Jag har använt Clerasil det senaste tjugo åren och får fortfarande använda hår-urtunningssaxen hos frisören om det ska bli någon stil på buskaget där uppe. Jag glömde att diesel orsakar cancer och att jorden skulle gå under 2012 (Hittills är det bara Grekland som lämnat in ;) |
|
|
Oslo förbjuder dieselbilar under vissa tider: Länk När ser vi samma sak i Stockholm? Om 2 år kanske diesel är paria för politikerna. Tänket hos våra folkstyrda verkar vara oerhört kortsiktigt och populistiskt. |
|
|
Man har ju vetat sedan 80-talet att diesel är cancerogent, så det är inget nytt. Det nya är att man inte tidigare visste att det är så pass dödligt som det är, även med rening. Bussar och lastbilar kommer självklart undantas, men jag tror dieslar i personbilar är förbjudna inom en snar framtid. Alternativt att stora städer inte kommer tillåta infart av dieselbilar. |
|
J.Lindström |
Tja, min morfar har största delen av sitt liv jobbat i vattenfalls tunnlar med SCHTOOORA diesel dumprar...inte fan har han eller hans bekanta från samma ort dött än i cancer...gubben är nu 80 år. Och då snackar vi inte direkt snåla dieselmotorer med partikelfilter. Nä, skitsnack är vad det är...kanske utgör dieselpartiklar ett smått cancerrisk höjande hot, men det gick ju också forskare ut och skrek om i början av 90-talet angående att äta potatis och chips var=döden i cancer....visst, det var bara det att man var tvungen att äte en löjligt hög dos av potatisprodukter dagligen, typ 20-25kg om jag inte minns fel, för att det skulle bli farligt :P |
|
Så är det ju alltid, finns alltid några som gör löje av larmrapporterna, stoppa huvet sanden har ju människan gjort i alla tider..... Mats BMW CS #5847 |
|
| Larmrapporter av alla sorter är bara bluff och båg, har alltid varit och kommer alltid vara. | |
|
När nya "larmrapporter" dyker upp i pressen mer eller mindre varje vecka - ställer jag mig alltid den viktiga frågan: "Vem är det som avlönar forskaren/forskningsteamet som har kommit fram till "larmrapporten". Det kan nog många gånger ge en indikation om varför resultatet är som det är. En stor dos skepsis är nog i de flesta fall på sin plats. Hälsningar ChristerG525 |
|
| Härligt. Själv hoppas jag på larmrapporter i stil med "downsizade turbomotorer orsakar depression". | |
|
Nu har herr Hasso sabbat min "rätt-humör"! ;) Ja ja... Det ena ger det andra o det finns biverkningar av det mesta nuförtiden... Man får huvudverk pga frugans beteende en gång i månaden, högre stress nivåer än vanligt i december månad, varje månads slut kan leda till oförutsägbara biverkningar eller s.k. sjukdom mm mm :) BMW - Beroende Med Wilja |
|
J.Lindström |
Grabber: Ja, det är betydligt större risk i dagens samhälle att dö för tidigt i hjärt och kärlssjukdomar p.g.a som ex. stress av olika anledningar (t.ex jobbif tant ;) ), dålig kost, fettma, dålig nattsömn (som iofs är orsak av stress) än att dö av cancer för tidigt p.g.a dieselbilar. |
| Man kanske kan hoppas på lite dieselpanik och sviktande försäljning av dieselbilar då? Vill ju gärna att det ska finnas gott om bättre begagnade bilar som inte drivs på traktorbränsle i framtiden med. :-) | |
|
Är det korrekt att dieselbilar släpper ut partiklar och ytterligare något dåligt (kväveoxid som försurar?) som bensinare inte släpper ut? (förutom koldioxid) Och att en korrekt fungerande bensinbil BARA släpper ut koldioxid och vatten? Jag hade HC 000 CO 0,0 på förra besikniktningen. :) |
|
|
Det finns inget som svider så mycket som den egna plånboken, det är den starkaste drivkraften av alla. Räkna därför med att dieselägare blir mycket upprörda och kallar alla andra idioter när de tvingas inse faktum. För deras preferenser har inget att göra med att de är miljömedvetna eller uppskattar att den inte varvar så mycket -- det handlar BARA om att de vill *komma billigare undan*, även om man hittar på tusen andra skäl för att linda in det i. Inget fel med det, anser jag: att vara ekonomisk. Jag är själv mån om att isolera villan och använda värmepumpar och braskaminer för att hålla nere elräkningarna -- för att jag inte unnar elbolagen deras feta vinster. MEN - om det är cancerframkallande, om det VERKLIGEN är så: då är det INTE OKEJ för mig. Jag vill skydda mina barn från att tvingas andas grannens cancerframkallande diesel, bara för att han ska få åka några kronor billigare till jobbet. Kalla mig idiot och bakåtsträvare, kalla mig vad ni vill - men jag står för den åsikten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.