AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.706

Märkligt problem vid hjulinställning

Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Har precis gjort en fyrhjulsinställning på min BMW Z4 (E85). Eftersom framhjulen konstaterades sitta perfekt justerade vi endast bakhjulen. När detta var gjort märkte jag att ratten helt plötsligt satt snett när bilen rullade rakt fram, trots att vi alltså inte justerade framhjulen. Är det någon som kan hjälpa mig förstå hur detta kan hända?
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Det beror på att inställningen bak måste blivit fel, då bakhjulens Toe inte är korrekt och vill dra åt säg vänster då måste du kompensera det med att svänga lite höger på ratten, där av så känns det som om ratten sitter snett.

Om du var uppkopplad mot en dator när ni gjorde inställningen kan du se Forcevärdet om det pekar åt höger eller vänster.

BMW CS #07491
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, om du ändrar toe-vinklarna på bakhjulen så påverkar ju det framvagnens värden i förhållande till bakvagnens...

Jag fick ett MYCKET tydligt exempel på detta när en klantskalle till mekare pressade sönder bakhjulsspindeln på min Mercedes-kombi i samband med att hjullagret skulle bytas.
Han satte spindeln i en megastor press och la "armarna" på spindeln mot stålbackar under pressen och sedan pressade han utan att lagret ville komma ut...men armarna böjdes. Efter svetsning och mer "våld" kom lagret sedan ut ur den nu förstörda spindeln.
Idioten monterade sedan ihop allt (och pressade i ett splitter nytt SKF-hjullager a´la 1400kr i spindeln som sedan inte går att få ur utan att förstöra det) med sönderböjda "armar".
Hjulet satt så snett att man såg det med blotta ögonen och däcket blev varmt (de andra kalla) på bara någon kilometers körning. Rattens vridningsvinkel vart då ca 35grader när man körde rakt fram mot "0-grader" innan operationen i bakvagnen.
Efter mycket om och men monterades en ny spindel som inte var sönderpressad och plötsligt vart inte däcket varmt längre och ratten var tillbaka i sitt normala "0-läge".

Så visst kan en förändring i bakvagnens vinklar påverka hur rattens läge hamnar när du skall köra rakt fram, även om du inte rört inställningen i framvagnen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Innan fyrhjulsinställningen hade jag negativ toe-in på båda bakhjulen, nu är de enligt mätning helt raka (förutsatt att mekanikern har gjort allt rätt, naturligtvis). Tyvärr var jag inte uppkopplad mot en dator så jag har inget "forcevärde" eller ens ett protokoll.

Hur ska jag kunna se om hjulen står rakt? Finns det nån bra metod att själv kontrollera detta?
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Om bakhjulen drar åt vänster borde man väl också få vrida ratten något åt vänster, med resultatet att bilens front pekar lite till höger om färdriktningen?!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Du behöver göra en uppmätning hos någon duktig däckpulare. Det brukar kosta 500:- för endast en mätning med papper.

Om säg vänster cambervinkel står fel så påverkar detta toe tex. Gör alltid en fyrhjulsmätning, även fast du bara ska justera fram eller bak då alla fyra hjulen påverkar varandra.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag har ju gjort både en mätning och en justering av alla hjulen, men blir väldigt fundersam när jag ser resultatet. Det är ju svårt att kontrollmäta och sen kanske också hävda att det har blivit fel när verkstan har gjort sitt jobb.

Ska precis ut i garaget och försöka mig på en kontrollmätning, återkommer så snart jag vet mer.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter konstigt att man skulle hoppa över att kolla framhjulen efter justering av bakvagnen. Framvagnen ställs ju med bakhjulen som referens. Ändrar man referensen så ändras även framvagnsinställningen utan att man rör den. Ang. negativ toe-vinkel, toe-out, så brukar det ibland vara så på drivhjulen. Vet dock inte vilka värden Z4:an ska ha.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Har nu mätt och räknat lite och har kommit fram till att jag har en toe-in på 0,24 grader på bakhjulen och 0,20 grader på framhjulen. Detta är ju inga stora vinklar, men problemet är att jag efter hjulinställningen valde den enkla vägen och lossade och vred på ratten (!) ett snäpp för att den skulle peka rakt med dagens inställningar. Jag oroar mig nu mest över att hela bilen ligger snett i förhållande till körriktningen. Vet dock inte om detta i så fall påverkar köregenskaperna eller däckslitaget.

Börjar ledsna på verkstan, har varit dit totalt fem gånger redan...
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Instämmer!

Att hitta bra verkstäder som kan göra hjuliställningar i Stockholm är som att hitta vatten i Saharaöknen! Det är kanske 3 ställen i stockholm som vet vad dom egentligen gör, resten går bara efter datan, men vet inte vad som påverkar väghållningne när dom ändrar castern, KPI, SAI, cornerweight värden tex..

Jag frågade min verkstad efter 5 misslycklade försök om jag fick göra min egna inställning med deras apperatur som visade sig vara felkalibrerad och många timmar på Rejsa samt läst en del böcker om just hjulinställning, så fick jag till det riktigt bra efter en del beräkningar.

Så något av hjulen måste sannolikt ha fel toe likt detta exempel:

/ l =detta säger sig självt att hjulen vill svänga höger om så är fallet exp.

Ring din verkstad och berätta att du tänker åka till säg Vanadis Gummi ( dom är proffs på hjulinställning) och göra en fyrhjulsinställning. Visar det sig i efterhand att deras instrument är felkalibrerade eller att dom bara har ställt in fel, så kommer du överäns med verkstan att du skickar Vandais nota direkt till dom.

Om dom är säkra på sin sak så borde dom inte vara oroliga, men har dom fel får dom betala.

Skriv gärna hur det går.

BMW CS #07491
Karl-Hilding
Tummen upp för Beolab!!
ma
90
marauder
325da -08
Att du lossade och vred på ratten ett snäpp för att den skulle peka rakt är inte så smart, sätt till baka ratten som det var från början och ta bilen till en annan verkstad.
Problemet är att ratten inte centrerats och låsts fast rätt innan justeringarna påbörjats. Gör man det så står ratten rakt även om bilen vill dra snett som i sin tur kan bero på däcken, då kan man prova att skifta vänster & höger däck fram. Just detta fungerade på min bil.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag har också funderat på om jag inte borde ta och sätta tillbaka ratten i sitt ursprungliga läge och sedan ta bilen till en annan verkstad för att göra om hela hjulinställningen. Just nu känns det inte riktigt bra.

En annan fråga som eventuellt har med detta att göra: Jag upptäckte idag att avståndet från fälgkant till skärmkant skiljer sig något mellan höger och vänster sida. Med ungefär 5 mm resp. 12 mm handlar det kanske inte om någon större skillnad men det är ändå så att man ser det med blotta ögat om man tittar lite noga. Är det korrekt? Är det i så fall vanligt? Eller kan det ha att göra med hjulinställningen som jag precis har gjort?
Karl-Hilding
Är inte korrekt!
Åk tillbaka till de som utförde 4-hjulsinställningen och säg att de skall göra om.
Blir det samma resultat så kan de ha gjort fel eller så är det något "snett" med din bil.
Om det inte blir bra så säg:
Jag åker till en annan verkstad och om de gör om till det bättre = som det skall vara, så får ni betala deras faktura.
Punkt slut!

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Trådlyft!
Vill göra fyrhjulsinställning på min m550d och bor i norra Stockholm. Vart ska man vända sig? Tips?
Per Larsson i Huddinge är långt bort och man fornminne vänta medans så vill helst till en duktigt men rätt sida av stan. Kan givetvis åka vart som men smidigt borde det vara
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.