AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.199

Tickande ventillyftare

Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Jag köpte mig en 325Ci från det glada 90-talet, närmare bestämt -94 för ett tag sen och var medveten om att motorn tickade när den stod och gick. Motorn är väl en M52, så det är ju hydrauliska ventillyftare. En bilmekaniker jag känner testade bilen som är i totalt nyskick både utvändigt som invändigt/mekaniskt förutom just detta fel. Han sa att det inte var något större problem med ventillyftarna förutom att det är ett "kosmetiskt" fel så länge skiten går.. Jag har googlat och läst massa trådar här i forumet om vad man skall göra åt det och har inte riktigt blivit klok på åtgärd.. Vissa säger att man skall byta till lågviskositetsolja, andra högviskositetsolja, och vissa säger typ Wynn's rengöring... Då lågviskon förhoppningsvis spolar rent motorn lite lättare än en trög olja, jobbar ju trots allt högviskon genom att dämpa bättre, så vad göra??
Börja med en lågviskoolja för att köra rent ett tag och sen byta till en normal 15/40 eller 10/40-olja? Vågar man gå ner på 5/30 utan att riskera onödigt slitage?

Vore tacksam för en liten enkel sammanfattning av folks slutsatser =)
Bmw rekomenderar helsyntetisk olja.

Jag har och kör med Biltemas Helsyntetiska olja 5/50. Fungerar kalas.

Om det hjälper att bli av med ljudet kan jag inte svara 100% på, men har aldrig haft problem med på någon av mina bilar som är körda tillsammans 21000 mil med denna oljan.

Biltema har även så kallad Long Life olja till Bmw, men eftersom den dels är dyrare och jag byter var 1000-1200 mil och även bankörning med oljebyten efter de körningarna, så tycker jag den är perfekt.

Hade jag varit som dig hade jag tagit 5/50 oljan.

Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Ok tackar, men är Biltemas oljor nåt att ha då? Vet inte vilka som framställer den, kan ju lika gärna vara castrol i biltemas burkar...
Lämnade in bilen hos mekanikern jag känner för att få lite småfix så han tar olja och filter samtidigt, och skulle väl hälla i nån lågviskoolja för att försöka skölja rent motorn över sommaren så får vi se om det hjälper. När jag kikade i serviceboken började det närma sig oljebyte ändå, så kan ju vara så enkelt att oljan är trött efter flera års stillastående.. Cabbarna rullar ju inte allt för mycket på vintern precis och olja är ju färskvara.
Återkommer med resultatet! =)
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej på er, blandar mig i den eviga oljediskussionen:) Clintan: Är det så att du köper den helsyntetiska Biltemaoljan som INTE är BMW LL-klassad?
Behövde fylla på i går och "lyxade" till det med Biltema BMW LL klassade oljan (5w-30). Det är ju en viss prisskillnad per liter mellan de två och eftersom jag byter olja oftare än serviceintervallet så kanske icke BMW LL klassad (och betydligt billigare) olja funkar?

mvh
/Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Biltemas oljor är företrädelsevis OK/Q8-oljor.
Mango. Jag kör på Helsyntetisk 5/50 oljan som inte är LL klassad som du skriver och aldrig haft problem. Dels dricker de knappt någon olja. Gamla E36:an körde jag 14500 mil med 5/50 oljan och idag rullar den som drifting bil. Den drack c:a 2-3 dl mellan servicarna på 1000 mil.

328:an jag har idag har rullat 6500 mil med 5/50 oljan och inga problem. De 3 gånger hittills som jag hunnit köra fulla service intervaller på med 1000-1200 mil (även ner till Barcelona) mellan, så har den tagit c:a 2 dl.

När den sen rullat på banan så serplar den i sig c:a 5 dl på de 12 milen. Men jag gör alltid oljebyte direkt efter oavsett miltal, så därför kan jag bara svara på de 3 gångerna som den gått fullt i mellan på denna bilen.

Jättenöjd med oljan och till hyfsad peng. Jag ser personligen inte någon fördel att betala mer när jag tror det mer eller mindre är samma innehåll. Bara olika namn på burkarna. Hade Biltema varit sämre hade de inte fått sålt något.

Så tycker jag alla fall och har samma inställning som Anders-72 där.

Hoppas tråd skaparen får rätt på sitt problem.
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Har nu fått i tjockare olja 15/40 olja och det är betydligt bättre ljud i motorn. Dock kläckte mekanikern nöten att det är ventilställaren/vanos som är utsliten så den inte ställer kammen rätt. Har haft bilen i tre veckor och anser att detta bör vara skälig tid att undersöka varan och att den tidigare ägaren borde vetat om det. Då priset och det allmäna skicket på bilen enligt mig antydde att bilen var felfri så skall jag enligt köplagen ha rätt till att häva köpet / få avdrag från priset.. Får se hur detta går!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
15W tror jag kan ha för hög kallviskositet på vintern. Om du väljer 5W-50 slipper du den biten och har ändå en tjockare olja än nu då den är varm.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag hade problem med oljud från hydrauliska ventillyftare på en Volvo som endast rullat ca 12500mil. Provade ca 500mils bytesintervaller med "dyr" Castrol Edge Sport-olja 0W40 (typ), skiftade till Biltemas 5W50 med lika intervaller, testade Omega-tillsatser (en där man fyller på i gamla oljan innan byte och går på tomgång i typ 5min för att lossa en massa skräp och en annan med tillsatser som definitivt skulle göra nya oljan bättre (rekommenderad av mindre BMW-mek i Borlänge). Funkade inget vidare men kostade kanske 700kr.

Testade även en Bilstein Engine Flush där man kör igenom någon form av olja under tryck genom en extern maskin som har ett stort filter osv. Men var inget särskilt som fastnade i filtret heller. Kostade ca 1000kr.

Till slut bytte jag ventillyftarna (16st á ~2500kr) i samband med en topprenovering och det tickade endast vid första uppstart sedan helt tyst efter det (fantastiskt!)

Poängen? Köp nya ventillyftare om de är de som är problemet! :)

Länk

Hejsan

Ber om ursäkt för att jag lånar tråden lite :P

Min E36 320i .Drar ca 1 liter olja på 30 mil (lång körning). Kan de va vevhusventilationen som är igen satt??

De är fördyrt att byta ventillyftare på en e36a? rätta mig om jag har fel. Lä ju nollställa vanos och ha en del specialverktyg. Och lyftarna kostar ca 2500 kr, Plus jobb om man inte har verktygen och kunskaperna.

Har tänkt o byta på min bil. Men att kosta på så mycket på en bil som är 14 år gammal och har gått 25 000 mil, De känns inte rätt! :P

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hade knack från mina lyftare, speciellt en lät mer när jag köpte bilen. bytte olja/filter och tog den på några riktiga uppvärmningsturer, så pass att hela motorn vart brännhet varje gång. sen bytte jag olja/filter igen och efter de vart dom helt tyst, förutom vid uppstart i 3sec om den stått längre än 2 dygn.

9k mil hade jag den och lika tyst i motorn vid försäljning.

BmwRickard91: sök på forumet om vv. finns bra inlägg där du kan testa om den är tät eller fungerar som den skall.

BMW ownz
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Eller gör som jag: mät och känn på lyftarna och byt den/dom defekta.

Gjort så på två bmw bilar ena bilen, 2lyftare ca 400kr den andra 3st 600kr.

Tyst på båda efter operationen.

Vanos och camar fixar man med stållinjal och/eller skjutmått dvs lätt.
Inga special verktyg alls.

Detta var på 328 e36
Werpa gör gärna en guide om hur man byter lyftare, plus ställer vanos/camar :P

pelicanparts guide om hur man byter lyftare var rätt krånlig enligt mig, kan ju berorpå att jag inte hade Mvg i engelska!

Mvh
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Nu är ju problemet inte ventillyftarna utan vanos som är utsliten, så att byta ventillyftare är nog bortkastade pengar ;) Men känns rätt segt att lägga 10k på att byta vanos på en 94a. Har bara gått 15000 mil, men ändå... Hittade rekond på schmiedmann för 5100 minus 4-500 i retur för den gamla.. men är det bara t.ex bultarna är det ju rätt segt om man står där med en ny vanos i onödan :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.