AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.505

Stöld av BMW delar Göteborg

MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Sambon gick imorse till sin E61:a & upptäckte att bägge framlysena var stulna.
Förardörren var ej helt stängd, hon är 100% säker på att bilen var låst, larmad & dörren självklart stängd när hon lämnade bilen.

Antagligen fullblodsproffs då det inte gick att hitta ett enda märke på bilen...

Flera som råkat ut för liknande saker här i Göteborgs området med stöld av lysen, airbags mm ?

"When i get high, i get high on speed"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr förekommer det hela tiden i mellan- sydsverige sedan 10 år tillbaka turnerade proffs. Du lär säkert upptäcka flera i närområdet under dagen gissar jag på.
Det går ju åt en del delar för att laga upp de krockade vraken från USA som passerar Litauen till Sverige bland annat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sm
26
Smyge
E39 525 Touring
Tråkigt att höra! Men frågan är vilka BMW man stjäler ifrån? Är det generellt alla eller är det som jag tycker det låter mest 5 serien med E39,E61 i spetsen?
MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Vi lämnade in bilen på Wölkes & de sa att det var vanligare på E39:orna då det tydligen var löjligt enkelt att sno framlysen på den modellen.

Jag tippade på att det skulle ta runt 10-15 min att ta lysena på E61:an men han sa att proffsen bara behöver 1-3 min, helt sjukt !

Borde vara svårare & ta längre tid tycker man...

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det ska ju inte spela någon roll hur enkelt det än är! Sånt ska inte behöva hända!

Men det handlar ju om straffpåföljder, risken att åka dit, baltländers behov av delar, EU etc etc.

Ansvaret ligger ju inte hos BMW som då ska behöva svetsa fast strålkastarna i sina bilar! Och skulle det ändå vara så så tar de väl hela bilen istället...
MP
87
MPower4life
528iA-F10
Z4 3,0i Roadster
Håller med dig e34briliant, sånt ska ju inte spela nån roll.

Men när sånt här skit händer som räknas in till kategorin vardagsbrott så är det så låg prio så det läggs ner på en gång hos polisen.

Polisen föredrar ju att jobba med sin "pinnjakt" & grövre brottslighet som att tex att plocka fortkörare som kör 10-20 km/h för fort på lågtrafikerad motorväg, det ger ju snabba intäkter...bitter yep !

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Exakt, det är det som är så otroligt trist.
Läste lite statistik förut (kommer inte ihåg exakta siffror) men i Tyskland (som är Europas största genomfartsland) så bötfälls inte i närheten av lika många personer, räknat per invånare, som i Sverige. Däremot var det helt tvärtom vad gällde att lösa vardagsbrott (stöld, misshandel etc.) där man då i Tyskland klarade upp otroligt mycket fler sådana brott än vad man gör i Sverige.

Har en vän som fick betala 2 000 kr ganska nyligen efter ha kört 57 km/h på en 50-sträcka...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Glömde;

En sak som dock är positiv (återstår iofs att se men..) är att man tidigare i Sverige, inom Polisen, räknat bilstölder per stöld. Så 20 stulna bilar stod "bara" som 20 stölder i deras statistik. Sedan ca 1 år tillbaka räknar man det dock i belopp istället. Så 20 st stulna E46 M3or blir istället för "20 små pinnar" då säg 3 000 000 kr. Detta bör ju göra så att Polisen får mer tid och resurser till såna brott.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.