AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.345

Handbromsen tar inte vänster bak efter bytte av handbromsbelägg!

jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Hejsan.

Bilen har blivit stående sedan i vintras pga av bakaxel problem men nu när det är fixat var det dags att byta handbromsbelägg eftersom dom va HELT slut!

Monteringen gick bra och allt satt på plats, bromsbeläggen låg kanske lite mycket på mot skivan men det sliter väll till sig antar jag.
Åkte ut på en grusväg för att se så det tog jämt men då märker jag att den inte tar alls på vänster bakhjul!

Vad kan felet va tror ni? hur troligt är det att bromswiren har rostat fast och är det svårt att fixa isf?

Uppskattar alla svar
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Justerade du in dem efter montering? Både på skruven i navet och muttrarna på spaken
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Nej jag justerade faktiskt inget eftersom jag tänkte det inte behövdes nu när beläggen var helt nya, kollade på muttrarna under damasken till spaken men dom var lika hårt dragna så då borde det inte heller va det eftersom höger tar mycket bra, vad är det för skruv vi navet ? har aldrig gjort detta innan så e tacksam för svar:) Sedan tycker jag inte att det händer något alls med expander låset när jag spänner handbromsen.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Glömde säga att jag har en bmw 325 e36
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
1. Demontera bromsok och skivorna igen ;)
2. Släpp helt spänningen på wirarna framme vid spaken.
3. Ta bort bromsbackarna
4. Dra ut expanderlänkaget och fäll isär det så att du kan ta ur sprinten. Med länkaget löst, kontrollera att det rör sig utan att kärva, annars putsa bort rost med en smärgelduk. När allt rör sig lätt, smörj länkaget tunt med kopparpasta och montera tillbaka.
5. Ta bort justerskruven (mitt emot länkaget på andra sidan backarna) Kontrollera att gängorna går lätt och att den friroterande änden går lätt att vrida. Lägg tunt med kopparpasta även här på gängor och frilagring.
6. Montera backarna och justerskruven helt ihopskruvad. Notera hur kugghjulet på justerskruven sitter för det ska du sedan snurra på genom ett av hjulbulthålen.
7. Återmontera skiva och ok.
8. Leta på kugghjulet i ett bulthål och vrid på det med en skruvmejsel. Kontrollera hela tiden om skivan går att snurra och justera tills det är tvärnit. Då snurrar du tillbaka kugghjulet ca 10 "snäpp". Gör lika på båda sidor.
9. Justera nu wirarna framme vid spaken så att bromsen nyper på 3-4 hack på spaken. Klart! :)
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Sjukt bra beskrivning tack så mycket anders!
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
En fråga bara vad e det för sprint till expanderlåset? är det den som expanderlåset sitter i ? alltså bromswiren?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Pos.6: Länk
Den sprinten hålls enbart på plats av länkaget själv när det är ihopfällt mellan backarna. Med wiren lössläppt kan du dra ut länkaget ur hållaren pos.3 en bit och fälla isär det. Då kan du pilla ur den lilla sprinten som wiren sitter med. Är det rostigt kan du behöva knacka lite med en dorn ev.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Okej då förstår jag det iaf ;) men har ett litet problem nu sitter i bilen och försöker lossna på muttrarna till spaken men när dom flyttas så skruvas dom tebax igen av sig sj? Tips
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Finns det inte ett mutterliknande mothåll lite längre ner på vajern, där gängan slutar? Om inte så får du hålla i lite försiktigt med en tång, så långt ner som möjligt
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Fick loss muttrarna och kunde dra ut wiren en bit så smörjde jag den och satte tbx expanderlåset men nu när jag spände wiren lite efter händer inget med expanderlåset när man drar handbromsen:/
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Tyckte allt gick bra i slutet handbromsbeläggen lyfte lite när jag drog handbromsen men när jag körde och skulle prova så var det ändå samma som innan... Någon som vet vad jag kan ha missat? Jag spände inte justeringskruven så mycket men borde ändå fått lite grepp?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det viktiga är att ha wirarna släppta när du ställer åt skruvarna i trummorna. Vrid sedan tillbaka 10 snäpp och spänn upp wirarna. Har du fixat länkagen så de löper lätt ska det fungera.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
När du säger länkaget menar du expander låset? Ursekta min brist på kunskap. Har iaf följt varenda steg nu av det du sakt och när jag drar hbromsen så går expander låset in och brimsarna reser sig med lite och jag har spänt den som du har förklarat. Det konstiga är tycker jag är att på höger bak funkar det klockrent och det är gjort exakt lika dant. Hjälp :) besiktning kl 15 i morgon;)
mr
32
mrmax
320 e46 touring -04
2002 tii -73
Hejsan
finns rätt mycket på nätet om det Länk
utförlig med länk till TIS om du scrollar ner en bit.

good luck
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Tror anders menar nr 5 Länk

mycket viktigt att den ledar som den skall annars tappar man 90% verkan minst..

BMW ownz
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
aa det var den jag tänkte på, när jag drar handbromsen så går den in i ett läge exakt som den ska. Kan man på något sätt ha sätt den upp och ner? på andra sidan bilen så har jag inte behövt schystera vajern inne i bilen eller något liknande men nu på vänster så har 1/3 av själva vajern inne i bilen försvunnit efter jag monterade om expanderlåset men den går inte att dra tbx har försökt med alla möjligt verktyg men den e sjukt spänd nu nästan för mycket ;) och bromsskivan sitter rätt har gjort som anders sa att jag skruvade på den skruven och sedan drog tbx 10 hack men har som sakt nästan ingen bromsverkan på vänster medans höger funkar kanon.

När jag hade billen upphissad bak till så la jag i 1an och började gasa för att se om den funkade, det gjorde den men det va inte så bra effekt, det var då jag märkte att det högra bakhjulet inte snurrade??? visst den är inte diffad men den borde väll snurra om man snurrar på det högra för då ska väll det vänstra börja röra sig med? eller tvärtom.

Kom med ider ! tacksam för alla svar än sålänge :)
Tack Anders-72 för en klockren beskrivning. Bytte bromsar bak (var helt slut, framförallt på "insidan") på M3an och följde dina punkter och det vart klockrent justerat direkt. Hade förmodligen fått uslats med justeringen(punkt8) en hel del utan detta mektips.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte hur det gick för TS till slut, men det var ju bra att det löste sig för någon! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.