|
|
|
|---|---|
|
Min 728:a har börjat dricka olja och ryka blått vid kallstart så motorn behöver väl så småningom en reparation. Att den blå ryker endast vid kallstart tycker jag tyder på att ventiltätningarna börjar bli dåliga men har sett att oljeskrapringarna på vissa m52 kan bli riktigt dåliga. Nu om jag ändå skruvar loss motorn tänkte jag kanske använda mig av ett 530/330 m54 block för att få lite bättre vrid i motorn, så nu undrar jag om någon vet om m52 toppen passar på m54 blocket ? Har försökt kolla runt lite på nätet men har inte hittat någon som gjort detta. Ett annat alternativ skulle vara att använda hela m54 motorn och på något sätt låsa vanosen på avgas sidan för att kunna använda mig av original insprutningen. Att använda sig av m54 insprutningen går tyvärr inte då den inte fungerar ihop med min äldre automatlåda. Mvh Daniel | |
|
Kan nu svara på min egen fråga. M52 toppen passar ej på m54 blocket eftersom detta har helt andra kylkanaler. Att använda hela motorn "går" ej heller då m54 har elektroniskt gasspjäll och insuget passar inte från m52 då detta har runda kanaler och m54 har D formade kanaler. Däremot passar vevaxeln från m54 rakt i m52 blocket och båda blocken har 84mm i borr. Detta betyder att det borde gå att flytta vevaxeln, vevstakar och kolvar från m54 till m52 och då få den 3.0 liter men har för mig att jag sett att någon provat detta och då hamnade kolvarna en bit utanför blocket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.