|
|
|
|---|---|
|
Tanten ska ha en säker, snål bil. Kombi och dragkrok. Gärna diesel, det är väl billigast i drift?30-40 000kr.Hon har snöat in sig på en citroen c5. Vad säger ni om den?Andra tips på bra alternativ? | |
|
Köp aldrig en bil som börjar på F. Ford, Fiat eller Franska bilar. Lika svåra att bli av med som AIDS ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Ferrari? :-) | |
|
Svårt att hitta som kombi och med dragkrok men jag vet inte om kvaliteten är så bra trots att det är snabba bilar ;) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Ständigt denna skepsis mot franska bilar, suck! Citroën C5 är en alldeles utomordentlig bil. Satsa på årsmodell 2005-2008 då dessa är facelift, det innebär förutom snålare motorer även något höjd kvalitetskänsla och lite snyggare design (2001-2004 påminner om en smält ost enligt vissa). Tack vare den gashydrauliska fjädringen är den en perfekt dragbil och åkkomforten är mycket behaglig. Någon direkt körglädje existerar dock inte. /Masten |
|
|
Skall man ha mycket bil för pengarna köp Ford Focus eller dyl ingen annan vill ha dem därför billiga Är själv på jakt efter en billig andra bil och kan nog tänka mig Golf eller Focus mellan stora bilar och lätta att hitta delar även beg. så bilägandet inte blir så dyrt Att de inte är speciellt roliga ingår i priset Ha deT |
|
|
Ett roligt och udda val är en Fabia RS diesel.. Drar lite, går väldigt fint och har det stora värdetappet bakom sig... :-) Saab 9-3 tdi är nog inte heller ett dåligt val, ffa säkerhet och prisvärdhet Annars är ju etanolbil ett alternativ nu när dieseln är så dyr... |
|
|
Missade att det var kombi som gällde, ursäkta... En fräsch 9-5 Tdi eller etanol då :-) Alt. en seat/Skoda kombi |
|
|
Nackdelen med snåldieslarna 1.6D och 2.0D från Citroen och Peugeot är att de är svindyra i service. Kräver påfyllning av additiv, partikelfilterbyte och kamremsbyten. Det var nån på Volvoforumet som räknade ut att hans V50 2.0D hade kostat honom 3kr milen i service! ------- //Lövet |
|
| Ford Focus är inte en bil. Köp absolut inte en sådan. Måste vara ett av de större misstagen man kan göra i livet. | |
|
andreas_lofgren, det är en del på Citroënakuten som har rengjort sina partikelfilter mha högtryckstvätt med finfint resultat. Betydligt billigare än att göra ett byte - som man iofs inte kommer undan oavsett vilken partikelfilterförsedd dieselbil man väljer. Kamremsbyte gör man ju inte heller särskilt ofta, har för mig att det är 12000 eller 16000 mils intervall. Om trådskaparens fru har snöat in på en Citroën C5 så är 2-litersbensinaren på 140 hk (den jag har) ett bra alternativ. Det är en hyfsat trevlig bruksmotor som dessutom går relativt snålt, jag ligger på 0,65-0,7 vid långkörning. /Masten |
|
| Om diesel är billigast beror väl på hur mycket hon ska köra med bilen? Saab är mitt spontana tips för de slantarna, eller att helt enkelt stödja frugan i hennes val och tycka att det är en av de bättre bilidéerna någon kommit på. - JA, Citroen C5, det borde alla ha!!! Det kommer du casha in senare, och för dig är det väl egentligen skit samma vad hon åker i så länge det är någorlunda tryggt?! | |
| passat 1.9tdi eller octavia 1.9 tdi | |
| Om det ska bli billigt/lönsamt att köra diesel så måste hon ju köra ganska mycket, annars tar skatten över era intjänade bränslepengar ändå. Hur långt kör hon / år? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.