|
|
|
|---|---|
|
Hej. Tänkte jag skulle sänka min bil inkom en snar framtid men har lite frågor och funderingar innan jag drar igång med sänkningen. Jag tänkte att jag skulle köpa 40mm sänkfjädrar fram och sen göra egna justerbara stag till nivåregleringen bak så jag sänker 40mm även där så det blir original stuk på bilen men 40mm lägre runt om bara, men då är frågan, kommer detta att funka eller kommer strålkastarna att peka helt åt helvete? med tanke på att givarna bak kommer vara plana som original men givarna fram kommer ju inte vara plana. Och då kommer nästa fråga, måste jag bygga om dom fram också så dom med blir plana? Alternativ 2 är att sänka med fjädrar fram och åka in till bmw och sänka bak med dator, men då är ju frågan hur det blir med strålkastarna, dom kanske funkar som dom ska eftersom givarna både bak och fram inte är plana, eller kommer dom peka hej vilt? Jag hoppas alternativ 1 funkar då jag tänkt justera upp höjden under vinterhalvåret utan att behöva åka in på bmw varje gång. Hoppas inte det vart allt för invecklad förklaring men är det nån som har svar på mina frågor så tveka inte att skriva i tråden, gäller även om nån inte riktigt förstog min frågeställning. Mvh Dennis | |
|
Strålkastarna styrs utav givaren bak då den ska justeras ifall bilen är tungt lastad osv. Så det är bara att sänka fram med fjädrar och sedan justera bak givaren så blir allt perfekt ska du se :) Www.garaget.org/Pitstop under mins gamla bilar så finns det en silver e61 som är sänkt med original dämpare och Lowtec fjädrar Fram 40mm och bak så fixade jag justerbarstag till givaren. Nu vet du att det funkar och hur det kommer att se ut ;) LYCKA TILL! |
|
| Hittar ingen E61 på din sida, bara en E90 och en 1 serie. | |
|
Nu hitta jag, var telefonen som bråkade och vägra visa alla bilar :) Men jag kommer alltså inte behöva göra om dom som sitter fram? |
|
|
Precis du behöver endast byta bak på höger sida och sänka fram med fjädrar så löser sig allt ska du se. Jag bytte så på min 525d samt 530d (finns ingen bild på den) Samt på min nuvarande 535d och alla har fungerat utan problem med endast byte utav stag. |
|
| och flat tyre monitor kommer fortfarande funka också eller? | |
| den har inget med nivåreglerings biten att göra. | |
| okej bra, trodde det var så att den kände av nivåskillnaden som uppstår vid punka. | |
|
Så det räcker att göra stag till höger sida bara? Vad är den vänstra till för, bara inst för lysen? /janne |
|
|
Känns betydligt enklare att köpa ett billigt interface från Ebay och sänka den med INPA i stället för att hålla på med stag och grejor. Funkar även att köra INPA med en Carsoft om man redan har en sådan liggande. Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
m-julle: Nej på min -08 vart jag ha stag på båda sidor, vet inte varför dom andra bara verkar behöva 1 men jag behövde 2 iaf. deejaywasp: inte så svårt att byta stag, behöver inte av med hjulet heller. 4 små muttrar så har du bytt på båda sidor. |
|
|
Jo ja vet hur man byter dom, Just därför jag tycker det är enklare att bara koppla in datorn i OBDII uttaget och sänka precis så jag vill ha den i stället för att ligga och kräla på marken :D Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
deejaywasp>>Jag skulle vilja veta mer i detalj hur man höjer bilen via OBDII uttaget. Hittat en del prylar på ebay med hård och mjukvara. Vill bara vara säker på att dessa funkar och hur man mer i detalj går till väga. Tex Länk Var på BMW och de sa att man kunde behöva justera två gånger för att få det att fungera. De skulle ha ca 3000 för höjningen bak och 4-hjuls inställningen. |
|
|
Inga konstigheter meizen. Köp interfacet, installera allt. Gå in i inpa, välj modell, välj chassie eller body (minns inte i huvudet) välj 1-axle airsuspension och där kan du sedan välja "adjust ride height" då får du upp en ruta där du får välja hur många mm du vill sänka på höger respektive vänster sida. Vill du höja skriver du ett minustecken framför. Mvh Chrille aka. Chriz Loud |
|
|
Tack för hjälpen. Var precis ute och mätte hur låg min är. Har 32 cm från fälgcentrum till hjulhus fram och 34 cm bak. Har du original M-chassi och skulle du kunna mäta hur låg din är? Vill gå mer åt M-sport nivå, kanske lite lägre, än den enligt min smak för låga bil jag har nu. |
|
|
Gammal tråd men kom fram tilll nåt? |
|
| Vet inte vem du menar men på min bytte jag fjädrar fram och kortare stag bak. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.