|
|
|
|---|---|
|
När jag trycker på knappen för AC´n så uppstår ett sus ur fläckt ventilerna, men det kommer ingen kall luft. Det kvittar om AC´n är på 1 timme så kommer det bara luft som är jummen eller lika varm som det är ute. Lampan på AC knappen slocknar inte som den skulle ha gjort om det inte fanns kylmedel. Då är min fråga vilket fel kan det vara? (AC´n ska vara nypåfylld enligt den förra ägaren, sommaren -01) Är det någon som vet en bra verkstad i Blekinge (Karlskrona, Ronneby, Karlshamn) som vet sin sak och inte kostar skjortan. KÄRLEK KOSTAR! | |
|
Kylmedlet kan ju läckt ut även om den fylldes för inte så länge sedan, detta hände mig då en nippel började läcka kort efter konverteringen. F.ö så slocknade inte lampan på ac-knappen även fast medlet var slut. Dock har jag hört att kompressorn kan ta stryk om man kör den när det är för lite medel i systemet. www.malte-racing.com |
|
|
Jag tror att det finns en tryckvakt som känner av så att det är minst ett lägsta tryck i systemet. Är trycket lägre så går inte kompressorn igång och kan således inte ta skada. Någon annan som vet? mvh Berg "Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg |
|
|
Samma gäller mig, har exakt lika problem som classe_bmw med ac:n. Fattar inte heller vad som kan vara problemet. Har hört att kylmedlet kan behövas fyllas på, men kylfirman har inte tid att ta in bilar nu... "suck". Jag vill oxå veta vad det kan vara för fel på min ac! Vill iaf. ha kall bil till nästa sommar.... "It's furious to be fast!" |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Det finns bara en sak att göra: provtryck! Jag har just bytt min kondensor. Utan provtryckning är det omöjligt att veta vad som är fel. Tyvärr är det rätt dyrt med kylfirmor. Bara provtryckningen kostade 650 kr = 10 minuter (suck). Min lampa lös, men jag märkte på kompressorljudet (och såklart på värmen) att den inte gick igång. Ett tips är att kolla att AC-fläkten fungerar på hel- och halvfart innan ev reparation, annars släpper övertrycksventilen ut en del av köldmedlet ut i luften vid överhettning/övertryck. Min fläkt var fastrostad, så killen som bytte min kondensor fick byta fläkten (begagnad). Jag hade något elfel så den gick inte igång, så därför fyllde han inte i fullt tryck, (pga av risk för övertryck). Jag håller just på att laga elfelet, (bytt trasig säkring för helfart + trasigt motstånd för halvfart). Jag ska få resten av köldmediet ifyllt när jag får fläkten att fungera. Mvh Rolf Black shining beauty |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns en lågtrycksvakt som hindrar kompressoran att starta,som Berg35 säger. När ni fyller ert system se till att få spårämne påfyllt samtidigt så man kan spåra ev läckage med ultraviolett ljus.En provtryckning på 10 minuter räcker inte, det kan ta flera dygn innan nått läckage syns vet jag av egen erfarenhet. MVH Hasso |
|
Jag kan även tillägga att ibland luktar det brännt ifrån fläktarna på bilen och det spelar ingen roll om jag väljer varm eller kall luft. Det händer ibland bara och oftast på fläkt läge 3, höjer jag till 4:an så efter en stund är lukten borta, och kan då vara så i flera dagar. Jag vet ej om detta kan ha ett samband med mitt AC problem???? KÄRLEK KOSTAR! |
|
|
Lampan lyser även om systemet är tomt. Kolla i motorrummet på kompressorn om magnetkopplingen slår till när ni trycker på knappen, om inte är troligtvis systemet tomt. på ledningarna till AC:n i motorutrymmet sitter små ventiler, typ som på hjulen, tryck med en mejsel lite snabbt och hör om det pyser till. om inte har ni troligtvis läckage. Det kan oxå vara tryckvakten som är trasig eller magnetkopplingen. Man kan dra en lös sladd ner till kontakten på kompressorn och se om magnetkopplingen slår till. MVH Gottfrid |
|
|
Leta reda på tryckvakten,den är ofta placerad på torkarn,och bygla denna med motorn igång. Drar magnetkopplingen = kompressorn startar, så vet man att det är brist på freon i systemet. Alltid först, inga stenskott! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.