AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.461

Håller M-varumärket på att bli urvattnat?

Sida 1 av 2
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
För mig är M-bilar länken mellan BMW och deras motorsportsatsningar.
Och snart finns det en M-bil av varje sort. Vi har 1M, M3, M5, M6, X5M, X6M plus cabbarna och strax har vi M6 Grand Coupé och M7 här, och kanske även dieselbilar.
Inget fel på M-bilarna i sig men försvinner inte lite av magin, mysiken och framförallt imagen som BMW byggt upp när man spottar ur sig modelll efter modell? Själv så steg faktiskt inte pulsen när jag såg senaste M5 F10 på samma sätt som när M3 E46 och M5 E60 presenterades för nästan 10 år sedan. För helt klart är ju att de flesta av dessa senare monster inte har så mycket med racing eller racing-arv att göra. Är det ekonomerna som bestämmer mest hos BMW idag när varumärket är större och framgångsrikare än någonsin?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Det kanske är så att du blir äldre och inte tänder så lätt längre ;)
Det handlar bara om profit. Men personligen har jag svårt att förstå resonemanget hos M-avdelningen ibland. Varför göra M av suvar när z4 inte fick en M-modell??

Jonas

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Ja precis, Z4 är ju ett lysande exempel. Tävlingsbilen Z4 GTR är både framgångsrik och utseendet med sig. Varför man inte gör en gatbil av den med det arvet är för mig en gåta.
Fast förra Z4:an fanns ju i en M-variant och det är väl egentligen inte för sent att släppa en av nya Z4 heller.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Sen får vi inte glömma att min 118d är fullsmetad med m-märken från fabrik, och att det finns de som eftermonterar -> Länk

;)
...en titt här på AP efter maten - så får man se detta... :-O

mvh/ Anders
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Lägg till alla M-dieslar som nu kommer, och frågan blir ännu mer aktuell.

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Hexagon! Den var snygg och diskret!! HA!!

Klabbarparn
Håller med TS men skulle vilja dra det än längre o säga att hela varumärket börjar urvattnas. Tänker förståss på turbo, kommande framhjulsdrift och införseln av 4or snart sagt i hela programmet. Allt detta var otänkbart för 10 år sen. Och då har jag inte nämnt kvaliten eller designen...
Det ligger verkligen något i det de säger, Keiser!
Synd att M på en BMW betyder mindre än någonsin.... Och det kommer knappast bli bättre om nuvarande utveckling fortsätter!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag befarar att den nuvarande M3:an är den siste mohikanen, tyvärr!

Min granne har en dylik; på väg till bilen i morse fick jag njuta av gurglandet av hans råa, kalla V8:a - när barnvagn inte längre behövs ligger M3 (E93) högst upp på intresselistan :)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tror inte det urvattnas då "riktig" M är en bil som kännetcknas av att de flesta ägare vet vad det är och för dem så spelar det ingen roll om det står M på en diesel för "vi" vet ändå vilka som är "riktiga".
Andra som inte vet vad M står för (egentligen) tror jag inte bryr sig.

Hur många här vet om en E36/E46/E39 osv är en M eller inte - hand upp :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Dieslarna är M Performance och räknas inte som en "äkta" M bil av M själva. Att M6 Grand Coupé kommer är väl bara naturligt. Att senaste Z4 ej kom i M utförande har flera orsaker bland annat ekonomiska, men Z4 3.5IS går som bara den och låter jäkligt bra. Sen tycker jag att urvattnandet av M redan började med E36 som producerades i 71242 exemplar och E46 85744.

Mvh
Karl-Hilding
Som en gammal älskare av BMW som stått och dräglat över M3/M5 så håller jag med TS.
För mig så är det enought med M3 och M5.
Inga dieslar, inga 1/6 serier, absolut inte!
Jag skriver under på att det börja bli lite väl mkt nu. Det är inte racing det handlar om, utan bussines. Man sitter bekvämare än någonsin, de nya bilarna inspirerar inte till racing så som tidigare modeller.
Fruktansvärt tråkigt :(
Och så de nya ser ut, den nya 1:serien tex. ser ut som vilken Volkswagen som helst, exemplena är många kring de nya modellerna. Den dag BMW inte kan leverera det jag som köpare värdesätter så ser jag ingen annan utväg än att byta fabrikat.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
....och vad byter man till då? Volkswagen? Renault?

/J.I
Karl-Hilding
Symanteq, vad kör du idag?
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Det är inte så konstigt då amg spottar ut en modell av varje klass detsamma gäller audis rs modeller så måste ju bmw också hänga på sina konkurenter.
Tycker själv att det är kul när utvecklingen går frammåt more M to the people!
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
framåt <------------ edit :=)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Inte alls så konstigt tkr jag. Det gäller att anpassa sig och både följa samt leda utvecklingen.

Snackar vi Racing så kolla ex vis på Porsche. Deras R' modeller blir också fler och fler. Deras lineup präglas av samma sortiment som övriga tillverkare, Porsche Cayenne GTS/R vad allt dom heter..

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Vilka Porsche tänker du på nu? Mig veterligen är det bara Cayman som finns med tillägget R.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.