AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.352

Däcktryck i Michelin Pilot Super Sport 265/35-19

Visa användare
31
n.berg
BMW M3 Coupé -08
BMW 840Ci -94
Saab 9-3 TID -07
Hej.

Har en Bmw M3 -08 som jag monterade nya Michelin Pilot Super Sport på idag.
Upplever bilen mer orolig snudd på att den jazzar på vägen mot tidigare när jag körde med Michelin pilot ps2.
Har lagt 3kg luft nu men bör man ha mer luft ändå???

Några idéer eller erfaranheter?

Mvh
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Du ska ha det tryck som biltillverkaren har specat. enl Michelin, detta för att däcken fungerar bäst med bilen då. Köpte du dom som är gjorda för BMW, eller för ett annat märke? det kan också påverka hur bilen beter sig.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hur långt har du kört på däcken? Tycker oftast att man måste ge nya däck några mil för att dom ska kännas bra.

Kring 3 kg låter annars normalt.

___
//Ulf
Visa användare
31
n.berg
BMW M3 Coupé -08
BMW 840Ci -94
Saab 9-3 TID -07
Rekomenderas 3kg av bmw men då till ps2.or.
Nu har jag köpt ett snäpp bättre däck som heter pilot "super" sport hastighetsindex 98y.
Så frågan är om dessa behöver mer luft än standard däcken?
Däcken behöver köras in. Hur många mil har du hunnit köra?
Visa användare
31
n.berg
BMW M3 Coupé -08
BMW 840Ci -94
Saab 9-3 TID -07
Kört max 3 mil.
Har du dessa bak?
Ska de inte va 265/30-19?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med More - att däcket måste köras in lite innan det blir optimalt vilket det antagligen inte hunnit på 3 mil.
Vad har du för däck fram och hur slitna är dom?

Däcktrycket låter ok, jag tycker min är som bäst med strax över 3 bar med dessa däck.

Jag kör oxå på detta däck bak fast 265/30-19 och är väldigt nöjd.

Mvh Jimmy
Hänger inte riktigt med, har du olika däck fram och bak? Big NO NO på den :D

Kör mpss runt om jag på min m3 e46, kör med 3kg i däcken... funkar KANON, kanske att du skulle ha 3,1-3,2 med tanke på lite tyngre bil?
Visa användare
31
n.berg
BMW M3 Coupé -08
BMW 840Ci -94
Saab 9-3 TID -07
Hej.

Tog en kvällstur igår på ca 10 mil.. o det svajiga som jag upplevde fanns tidigare är borta i princip.
"Esvensson" Olika bredd på fram o bakdäck självklart och lika självklart så är det samma däcktyp fram och bak ;-)
Haft bilen i ca 3 år nu o hunnit förbrukat både en del fram o bakdäck genom åren.
I dörrstolpen på min bil står det 265/35-19 o det har jag använt.
Bilen levererades med 19 tums däck som tillval men har oxå sett att många använder 30 profil istället, kanske är ett bättre alternativ?
ska prova att höja däcktrycket till 3,2 o se om det blir pricken över "i.et" ;-)

Mvh
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har oxå ss på min bruks bil...kört lite mer än 50 mil med dom och tycker dom är rätt svajiga när man kör på lite attack. Geppet finns där men dom svajar till rätt ordentligt.
Dom har rätt mjuka stommar, eller? När däckfirman la på dom så gick dom på rätt enkelt.
n.berg olika storlek ska det så klart vara ;) trodde det menades att du hade typ mpsc bak och något annat märke fram :D

Pelle - det är inte stommarna, det är själva mönstret som flexar :/ upptäckte själv detta på mantorp... 4-5 varv sen hörde man till och med hur mönstret flexade i kurvorna :D lät typ som om något kuggade över. Men måste säga att du kan nog inte hitta ett bättre "gatdäck" utan att gå på och köpa r-däck...

Däckfirman kanske var vana vid att bara lägga på billigt skräp :D
Visa användare
31
n.berg
BMW M3 Coupé -08
BMW 840Ci -94
Saab 9-3 TID -07
Lösningen är väl att köra cup däck nästa sväng för att man ska bli helt nöjd ;-)

Med vänlig hälsning,
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Nöjd enda tills det kommer en ordentlig Regnskur ;)

//H
jag bytte gummi på fälgarna bak och balanserade samt fick nitrogen i däcken. 3 bar fram och bak, bilen blev "båtig" svajade... släppte ut luft så att jag har 2,4 fram och 2,5 bak.Nu känns det kanon.

Jag har samma storlekar som TS fast Yokohama Advan Sport
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Så Mpss är inte så jävulskt bra om slla förespråkar alltså? Det är lite bättre grepp än PS2, men Ps2 är bättre allround..?

BMW CS #07491
Visa användare
31
n.berg
BMW M3 Coupé -08
BMW 840Ci -94
Saab 9-3 TID -07
Prova att släppa på däcktrycket från 3,2 till 2,7 efter Interlagos inlägg.
Vilken jäkla skillnad... nu känns bilen igen.
Trodde inte det var möjligt att ett lägre däcktryck skulle vara lösningen på svajande bil.

Mvh N
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.