AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.069

FAQ - Polermaskiner, polish och vax?

Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag frågade tidigare om ”latmansvax” i tråden Länk , men har omvärderat detta efter de svar jag fick. Så nu blir det ett grundligare arbete.

Utifrån detta har jag några funderingar jag tacksamt tar emot hjälp till. :-)

1. Polermaskin. Vilken typ är att föredra och varför? En med stor trissa eller en med 2 st. (oscillerande) trissor?

2. Vad är fördelarna och/eller nackdelarna mellan modellerna ovan?

3. Tips/namn på bra alt dåliga polermaskiner på marknaden?

4. Vilka polerrondeller behöver jag för polish samt vaxning?

5. Jag tar gärna även emot specifika namn på bra vax och polish att köpa (avfettning har jag koll på).

6. Hur polera bort smårepor, längs repans riktning eller på annat sätt? (frågan lär antagligen bara bli aktuell med polermaskin med stor trissa och inte med oscillerande dubbla trissor)

7. Läggs något tryck på maskinen vid polering (eller räcker det med dess egenvikt)?

8. Och speciellt, hur gör ni vid skarvar mellan dörrar, huvar och skärmar? Dvs kör man polermaskin över skarven eller stannar upp längs med skarven för att inte nöta allt för mycket på lacken just i kanten? Eller kör man polermaskinen över skarven med samma tryck eller alt. Lättare tryck?

Ursäkta ev. dumma frågor, men jag har ingen erfarenhet av polermaskiner (eller grundligare behandlingar) men lär mig gärna mer.

Jobbet ovan kommer att utföras på min safirsvarta BMW som gått lite drygt 1000 mil. Den är i relativt bra lackskick och har sparsamt med smårepor.

Kort och gott undrar jag:
- Vad ska man ha/använda och varför?
- Vad tänka på under arbetet?
- Andra tips och tricks?
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Här finns en hel del bra info :)

FAQ: Polering, Vaxning och Tvätt av bil
Länk

Guide: Polera bilen med oscillerande dubbeltrissig maskin samt vaxning/lackskydd
Länk

Förklaring av olika polertrissor och deras avverkning
Länk

Mitt tips är:
- en dubbeltrissig maskin (Biltema, Rusta etc.)
- Orange, blå och svarta trissor (ex. Nordic Pad)
- Glare Professional Polish och eventuellt Glare Micro Finish (det finns också i ett paket tillsammans med lite grövre polermedel Glare Spider och Glare KnockOut.

Lätt att hantera, svårt att göra fel, Glare är hållbart och grejar säkerligen 12 månader (jag behandlar bilen vår och höst själv).

Du kan hitta massor av information runt bilvård på www.bilvardsforum.se.

Ovanstående (förutom maskinen) kan köpas på www.waxdog.se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.