AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.406

320i E46 luktar bränt och "kokar"?

TB
22
TB303
320i Sedan -00
Hej!

Har fått problem efter byte av expansionskärlet. Läckte tidigare kylvatten och trodde jag nu löst problemet. Läcker nu inte alls och nivån håller sig. Har full värme i kupen när jag ställer på 32 grader. Motortempen har alltid gått upp och varit på mitten av mätaren, aldrig över.

Häromdagen efter jag kört motorväg ca 3 mil stannade jag och då började det komma vit rök/ånga från vent.hålen på motorhuven. Lät även som om kylvätskan hade högt tryck/"kokade" Motortempen var trots det normal enligt mätaren iallafall.

Luktade även bränt vilket gjorde mig bra orolig. Var lite fuktigt på den guldfärgade plåten som sitter ovanpå grenröret. Antar att ventilkåpspackningen inte riktigt håller tätt. Inga mängder direkt men säkert tillräckligt för att det ska börja lukta.

Har jag två fel på samma gång? Det som oroar mest är ju att det kändes som om den gått för varmt. Någon med idéer om vad det kan vara?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det räcker med att en droppe rinner över plåtskölden och ner på grenröret för att det skall börja lukta bränt. Så byt packning där och fortsätt att vindögt hålla ett öga på vägen och det andra på tempmätaren ett tag till.
El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Kunde du identifiera varifrån den vita röken kom?
TB
22
TB303
320i Sedan -00
Nej, när jag öppnade huven hade röken försvunnit. Möjligen att det var oljan på plåten som var boven till det. Men att kylvätskan "rusade" begriper jag inte varför. Oljestickan och påfyllningslocket ser ut som om det bara är olja och inget annat klägg på.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan ibland pysa ur om man fyllt expansionskärlet ända upp till max. Fyll inte på mer så länge det inte sjunker under min-nivån. Bytte du lock också? Övertrycksventilen skall öppna vid 2bar och det är viktigt att ha ett visst övertryck i systemet för att höja kokpunkten till 115-120 grader.
TB
22
TB303
320i Sedan -00
Ja nivån är ju verkligen på max. Kanske tom blev aningens för mycket. Locket köpte jag ett nytt. Har läst någonstans att vissa bytt till 1,4bar lock istället. Vet inte var jag läst det, men det gör väl inte saken bättre direkt i detta fall.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tanken är väl troligen att skona de plastkomponenter som brukar fallera med åren i kylsystemet. kylargavlar, expansionskärl och termostathus är ju vanliga felorsaker. Men genom att sänka öppningstrycket har man även mindre marginal mot kokning. Prova att suga ur lite kylvätska så att du hamnar en bit under max-markeringen.
TB
22
TB303
320i Sedan -00
Tack för snabba svar! Ska tappa ur lite vatten och göra om och rätt ;)
Ok, så det skulle kunna vara ett skäl till bytet. Tycker 0,6bar skillnad verkar rätt mycket. Såg på Scmeidmann att dieselbilarna har det locket. Men, men jag kör vidare på 2,0 locket.

Ny ventilkåpspackning lär jag inte komma undan. Men det verkar ju inte så jävligt att byta. Få ur exp.kärlet ur nedre anslutning var däremot ett rent helvete. Men efter 40 min handkraft ploppade det så fint ur :)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
när min vattenpump gick åt fanders kunde man köra säkert 1 mil till med tempmätaren i mitten, sen small de till så klev den upp mot rött på några sec även om man motorbromsade ner för en lång backe precis när tempen började stiga...

läste någonstans i handboken att tempmätaren står i mitten tills även över 100grader? :O så tydligen kan den hålla 105grader fast mätaren visar normalt...?

det är när den går över normal som något ska vara galet och måste kollas upp.

BMW ownz
TB
22
TB303
320i Sedan -00
Vattenpumpen är utbytt för ca. ett år sedan, så hoppas jag slipper det igen.

Tappade ur lite glykol idag och efterfyllde till lite mer än hälften på stickan. Luftade systemet och det kom upp lite bubblor. Körde någon mil, lite inspirerat ;)
Stannade och allt verkade normalt nu. Får hoppas det håller i sig.

Luktade inte något speciellt heller. Men ser ju på värmeskölden att det är ett tunt lager med olja på.

Är det något mer än vent.packningen som bör bytas när man ändå grejar? Vad ska man använda för silicon? Duger biltemas?
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
köp bmws egna ventilkåps packning, den kostar 400:- eller nåt, bytte på min 328 i våras!
extrajobb man kan ta på vägen är kanske stift och spolar när man liks har allt öppet :)
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Frrla Tempmätaren står på arbetstempläget(mitten) på e46 hör och häpna...115 grader står den stadigt ännu, 116 börjar den fara och 118-120 kokar motorn:( Vid körning ska tempen ligga på mellan 92-96! detta test urfördes på min 330 -02 fast då enbart till 100 grader! Så mätaren står alltså i mittläger från 78-115 grader! kika på detta filmklipp angående e46 temperatur Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
///Mackan: se där min tyska är inte helt åt fanders då! dåligt att gränsen där man ska upptäcka att nått är fel och att nått riskerar å gå sönder är så hårfin. mätaren kan börja gå upp tidigare och ge en varning före 110 tycker man...

BMW ownz
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ja precis gränsen är hårfin och jag tycker de är skamligt att mätarna fungerar så. Inte är de ju konstigt ifall många kokar sönder motorn! Jag skulle nog själv hinna slå av före, men då ligger jag o kollar på tempmätaren mer än på vägen:) På e30 däremot så visar den mer korrekt temperatur! där rör den på sig bara tempen ökar eller sjunker några grader.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det skulle ju inte kosta många kronor med en lösning där DME håller koll på om motortempen skenar istället för att föraren måste titta på mätaren för att veta. T.ex. att motorn går ner på tomgång enbart för att hålla lite cirkulation på vattnet samt en varningssignal plus lampa.
ou
134
outlaw1
320iT-99
ara en inflik i detta ämnet..
vatnnet kokar inte i ett trycksatt system förräns du närmar dig runt 130grader tror jag det är på personbilar..

Min mc har normalt runt 115 grader en varm dag o man står i kö..
så häng inte upp dig på graderna för 100 grader e inte kokpunkt nr man pratar kylsystem..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Var kokpunkten ligger tror jag är väl omnämnt i denna tråd.
TB
22
TB303
320i Sedan -00
Bytte ventilkåpspackning igår. Maken till torra och spröda packningar får man leta efter. Särskilt den runt t.stiften som gick i småbitar :-/ Luktar fortfarande lite bränt vid stopp, men hoppas det är gammal olja som inte försvunnit från grenröret än.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.