|
|
|
|---|---|
|
undrar om något kan veta vad det är som händer med bilen då den är kall! det är en m5 e39 2001 när den är kall och man startar den så låter den ovanligt tyst och perfekt men efter ca 15-20 sekunder så låter det som f..n runt ventilkåpan på förarsidan och det låter som en gammal elfläkt som går emot nåt men ljudet följer motorvarvet om man varvar lite och så låter den i 3-4minuter och sedan avtar det och försvinner helt. har kopplat in min bmw scanner och fått felkod på camshaft position sensor kan det ha något med den att göra el är det pga av dålig olja? o ringar i vanos? nån som vet? jäkligt skumt ljus eftersom det inte knackar direkt utan låter som sagt som en dålig elfläkt som inte går fritt utan ligger emot nåt! och ang luftpumpen så följer den väl inte motorvarvet samt då borde det inte låta från V kåpan | |
| camshaft position sensor är väl kamaxellägesgivaren tror jag. Den används ju således till att hålla koll på läget på kamaxeln och är väl endast som en säkerhet till ifall svänghjulslägesgivaren skulle pajja så stannar inte bilen utan man kan köra vidare med hjälp av endast kamgivaren. Att det skulle ge upphov till symptomen du beskriver känns lite konstigt? eller vad tror ni? :) | |
|
Hej nja den givaren har väl mer än bara den funktionen men vad vet jag! Har bytt olja 2ggr nu och filter castrol 10/60 edge olja men som vanligt så låter det då den är iskall och stått en natt! Det låter inget då man använt bilen på dan och även om det gått flera timmar och ljudet är svårt att beskriva men det lpter från framkant på ventilkåpan på förarsidan och som sagt så kommer ljudet inte på en gåmg vid kall uppstart utan efter ca 10-20 sekunder och det följer motorvarvet och påminner om ett servo som är slut och gnäller blandat med trasig elfläkt och då man kör så avtar det och efter ca 2-4 min är det borta! Låter typ som när man hade en kortlek pp cykel ekrarna fast inte så skarpt och jag har felkod på 1 el 2st kamgivare Någon som varit med om liknande fel? |
|
|
Har nu äntligen kommit på vad ljudet låter som efter lite sökande i trådar här och ljudet jag undrar över låter som när grannen står med slagborren och borrar upp tavlor i betongen exakt så låter det! Är det en regulator som gäller här nu? Kamkedje sträckare? O-ringar i vanos magnetventilerna? Tacksam för svar och det gäller alltså en bmw m5 2001a tillverkar 2001/06 |
|
| ingen som vet el tror??? | |
|
hej igen! då har man kastat ut 1800kr i onödan på en NY olje regulator till vanosen på min m5a. bytte den igår men samma ljud kvar står och nu har den börjat låta till och från när den är varm också.. ibland får jag för mig att ljudet kommer från generatorn låter som ett dåligt lager el så! någon som varit med om det? |
|
| Sök på secondary air pump så finner du en hel del info. Sitter framför höger framhjul.. | |
|
lito: pumpen är det inte för det här är metall ljud och högt och det låter som f..n men jag skall lämna in bilen nu efter semestern så får vi se vad det kan vara kanske en dålig el flera dåliga kedjespännare el nåt.. ska prova att ta loss multi remmen och starta då den är kall då kan jag utesluta alla remhjul osv |
|
|
HEJ! nu är problemet äntligen löst! efter att ha bytt: oljeregulator till vanos MR vanos O-ringar i magnetventilerna kamkedje sträckare spännrullarna service stift MEN felet var inget av dom sakerna OVAN det hemska ljudet var min generator som var så sop slut så jag kunde röra remhjulet på generatorn både axielt och upp och ner minst 1cm glapp trodde aldrig att den kunde låta så illa som ljudet jag hörde. underbart att det inte var motorn gissa om den lät illa! renoverade min generator hos firma i stan ca:900kr och nu är bilen tyst som en mus och som sagt så har ju bilen fått många VIKTIGA delar utbytta... att ta bort samt montera generatorn var inget kul jobb och där förstår jag att BMW själva är dyra men det gick. ett tips till den som ev skall göra det : TA BORT FLÄKTEN!! du spar många svordomar och tid. nu sover man gott igen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.