AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.058

BMW 1-serie blir framhjulsdriven i höst

Länk

Många målar upp fan på väggen. Men det verkar ju bara handla om en version av 1-serie. Det är ju knappast så att M3 och M5 ska bli framhjulsdrivna.

Ändock intressant. Sa inte BMW för en massans år sen att framhjulsdrift aldrig skulle bli aktuellt? Nån som kommer ihåg?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Låter ju konstigt med en helt ny etta redan. Är det inte mer troligt att det blir en helt egen modell? Kanske en AWD hybrid?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Mini har väl BMW utvecklat & tillverkat i 15 år - jag ser inte något problem...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Fwd is bad.. M'kay?

:)
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
Det är ju knappast som att det sitter en turboskräp och electronic sound generator i nya M5:an eller?! Det finns ju gott om raka sugsexor i BMW:s modellprogram eller?!

BMW - Allt annat orsakar illamående.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
F20 lär ju finnas kvar som en bakhjulsdriven etta (eller tvåa?) i ett antal år till.

Ska BMW bygga en ännu mindre bil så är det ganska naturligt med fwd. Själv skulle jag gärna se en bil i samma storlek som Mini eller Audi A1 men med BMW:s designspråk.

/Johannes
Gamla nyheter som är annorlunda tolkade... Auto Motor und Sport skrev om BMW City i september 2011 känns inte som TV är så uppdaterade:).

Stephan
låter konstigt att man har samma plattform till både fwd och rwd
bmw_jerry,
Vaför tror du att det handlar om samma plattform? 1-seriens nuvarande chassie är knappast lämpligt i fwd utförande. Är det inte i stället kommande Mini och BMWs minsting som skall dela plattform?

mvh/ Anders
@Stephan735i

Länk

Länk
@Stephan735i

Jag menar alltså (med länkarna) att infon knappast är ny som du säger. Säg den tidningen/sajt som inte skrivit om det redan.
AKN: det är väldigt dyrt att utveckla en palttform så man försöker dela mellan många olika modeller.. så det känns konstigt att samma modell kommer med 2 olika plattformer
bmw_jerry,
Men Mini skall väl förnyas? Minst kostnader för BMW torde vara att slänga på en BMW-liknande kaross på samma plattform.
Jag vill påstå att nuvarande 1-serie lämpar sig mindre bra till framhjulsdrift. Framaxeln sitter till exempel för långt fram.

mvh/ Anders
akn: jag förstår inte syftet med 2st 1-serier
Det är väl en övergångsfas från *rätt' till 'fel'.

BMW satsar på volym och sviker sina gamla ideal. Detta är väl ett test vad kunderna vill ha och jag är inte så säker på att det är samma sak som vad vi (?) entusiaster vill ha.

mvh/ Anders
Enligt vissa undersökningar fattar ju inte en stor del av ägarna att bilen faktiskt är bakhjulsdriven. För mig var det en av de viktigaste faktorerna.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
de fattar inte varför bilen är så rolig att köra...

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.