|
|
|
|---|---|
|
Någon som testat Schmiedmann´s bromsklossar (Produktnummer: 34116761244) ? Är även nyfiken på Green/Red stuff med tanke på bromsdammet, någon som har erfarenhet av dom? Mvh M.Jones (Visby) //BMW CS #6780 Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Själv nyfiken på Schmiedmann's bromsbelägg. Men vad är det tilltänkta användningsområdet? Jag antar det är endast gata, för Ultimax/Green/Red är gatbelägg. Yellow/Blue däremot är banbelägg som även går att använda på gata. Orange är ett renodlat banbelägg (som inte ska användas på gatan). |
|
Jag har redstuff på min och det dammar rätt bra om dom isf tror jag mer på greenstuff. Min farbror körde på greenstuff på sin 330 e46 för några år sen men fick skeva skivor 2 gånger om det var beläggen som gjorde det vet jag inte men han slutade att använda dom sen höll skivorna |
|
| Jag kör redstuff, tycker inte de dammar nämnvärt mer än orginalen. | |
|
det är ju inga hutlösa skillnader men ska man byta pga bromsdamm så rekomenderar jag inte redstuff iaf |
|
|
Jag köpte ett gäng bakbelägg till min 323Ci från Schmiedmann motsvarande de som länkades tidigare och de var av fabrikat -> Vaico <- . Vågar nog påstå att de dammar mer än originalbeläggen som sitter fram (ovant att få mer bromsdamm på bakfälgar än framfälgar). Kan ju hända att alla "inte original, men i OE kvalitet"-beläggen är från Vaico |
|
|
Har också belägg bak ifrån schmiedmann. Märker ingen som helst skillnad. Får du mer bromsdamm bak än fram så måste du bromsa j*vligt hårt väldigt ofta. För när man "normal-bromsar" eller vad man ska kalla det så verkar knappt bromsarna bak. |
|
|
Minns jag rätt så är "Vaico" endast ett varumärke. Dvs nån form av grossist som köper in relativt "bra" delar o labelar de med egna/eget varumärken många gånger.... Har Vaico belägg på bruxisen, är väl OK iaf. Vaico hjulager har jag oxå, i reserv...Bak sitter det "5 Euros ebay.de lager" på bruxisen, har hållt i 1500 mil iaf:) Länk |
|
|
Haas, jo jag bromsar relativt hårt. Monterade beläggen med nya Meyle-skivor och tycker skivorna har blivit lite mer repiga än nödvändigt också. Men men, 250kr för bromsbelägg kan ju inte betyda annat än snik ;) |
|
|
Utan att egentligen svara på trådskaparens specifika fråga: Jag kan rekommendera Ferodo Performance DS - de biter väldigt bra både kalla och varma samt tål lite mer värme än BMW-original (dvs. Textar, som är riktigt bra!). De skitar inte ner fälgarna lika illa som originalbeläggen, framförallt blir smutsen lite mer ljusgrå än den "kolsvarta" hinna som originalbeläggen ger. Jag har monterat Ferodo på E46:an och trots att jag trodde de skulle gnissla och låta illa då de saknar skrikdämpningsplattor (en trolig bidragande orsak till att de biter "direkt" när man trampar på bromsen och saknar den korta men ändå märkbara bromsfördröjning som vanliga belägg ger!), har mina belägg varit helt "knäpptysta" (vid riktigt hård bromsning känns det som om "friktionsljudet" är lite högre men de gnisslar inte). Nackdel? Ja, priset - de kostar ca 1200kr...men personligen skulle jag köpa likadana igen, för de är klart bättre än de redan bra originalbeläggen! Vill man ha belägg som tål ännu mer värme, kan man sikta på Ferodo DS2500 - men de måste ha lite värme innan de börjar bita ordentligt, så de är väl kanske inte helt lämpliga för gatbruk. Om du prioriterar "rena fälgar" skall du satsa på Textar Ceramic - de dammar väldigt lite men biter inte fullt så bra som "vanliga belägg", särskilt inte när de är kalla. Bromsbelägg är alltid en kompromiss hur du än vänder och vrider på det - det går inte att göra belägg som samtidigt är billiga, biter direkt kalla, tål "hur mycket värme som helst", inte dammar något, slits långsamt, ger lågt slitage på skivorna, är knäpptysta etc. Man måste tyvärr välja vilka egenskaper som är viktigast och välja belägg därefter. "Originalbelägg" och motsvarande kvalitetsbelägg är oftast en bra kompromiss av egenskaper som vardagsbilisten behöver - BMW:s "originalbromsbelägg" är dock betydligt bättre prestandamässigt än många andra biltillverkares val av belägg! Är man beredd att betala lite mer, kan man dock få ännu lite bättre belägg som fungerar bra även i vardagstrafik (t ex Ferodo Performance DS)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör med redstuff fram och Schmiedmann beläggen bak. Kan inte uttala mig så mycket om bakbeläggen, de gör det som man begär av dem men de dammar en del. Redstuffen är väldigt nöjd med! De klarar av temperatur bra mycket bättre än vad originalbeläggen gör. Men originalbeläggen var jag ute och pressade lite på krokiga vägar och efter 10mils intensiv körning så var det inte mycket till bromsverkan längre. Bytte till redstuff i samband med skivbyte och var ute för någon vecka sen och svinade igen på småvägar och efter 30mils intensiv körning så tog de lika bra som när jag började köra. Det talar klarspråk i mina öron iaf :) |
|
|
Undertecknad ska nog överväga EBC Redstuff eller dyrare Ferodo DS Performance vid nästa byte :) Är det EBC som är billiga eller är det Ferodo som är dyra? ;) (Billigaste EBC Redstuff ca 800kr och Ferodo ca 1200kr för frambelägg E46). Jämför man med BMW original för ca 1000kr så framstår ju EBC Redstuff som lite utav ett fynd. Och vad är inte då Schmiedmanns originalmotsvarigheter (Vaico?)? :) Sistnämnda håller även lägre pris än Biltemas bromsbelägg (!!). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.