AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.278

320i startar inte

Da
8
David_
BMW 320i -03
Felet är att inget händer när man vrider nyckel till läge 3 för att starta. det klickar inte från startmotorn heller som de gör om de är för lite ström i batteriet. Den går att rulla igång.

Jag skulle göra in bilen i garaget på jobbet för att byta fronten, hade lite bensin (35km kvar att köra) så när jag skulle starta bilen på parkeringen för att köra in i garaget så fick den inte rätt bränsle tryck först, man hörde pumpen suga luft. men sen gick den i gång och jag körde in i garaget och byte fronten. sedan närt jag skulle backa ut så blev det samma sak, pumpen sög luft men nu så gick den inte igång. så jag tankade upp en dunk och hällde i vred på läge 2 tre gånger för att få fram bensin sen när jag vred på läge 3 så hände inget. men som sagt den går att rulla igång och då går den som vanligt tills man stänger av den då är det samma problem igen.

någon som har en lösning?
Da
8
David_
BMW 320i -03
glömde skriva att de är en 2003
To
28
Toez
E36 320I -94
Har den krånglat tidigare, eller är det orsakat vid bytet av fronten. Om det är första gången det krånglar. Så är det troligtvis orsakat i samband med bytet.

Kolla över kablar, jordpunkter. Det är troligen startmotorn, som antagligen har för dåliga eller obefintlig anslutning nånstans.
Du kan kolla jordningen till startmotorn. Om du har ett mätinstrument (multimeter) så kan du summra mellan startmotorn och Chassi. Piper det då så bör jorden vara ok.

Kan vara något helt annat också, men kablage/jordningar känns ganska troligt
Da
8
David_
BMW 320i -03
de är första gången som den krånglar, har lite svårt att tänka mig att de har med front bytet att göra, för det är som inga kablar som ligger där framme.

då blir det att kolla startmotorn ikväll
återkommer med resultatet

Tack för svar
Da
8
David_
BMW 320i -03
när jag mäter plus på startmotorn och minus på chassi så får jag bara 0,15V när jag slår på läge 3 på tändningen.

jorden vekar vara bra piper när jag testade.

kan de vara någon startspärr som har gått in?
Da
8
David_
BMW 320i -03
fel av mig

hade kring 11V när jag vred på läge 3 på tändningen på ena plusen och hade kring 5 på andra plusen när tändningen var av

visst borde de vara startmotorn som har gett upp då? med tanke att den får ström?
Da
8
David_
BMW 320i -03
glömde bort att säga när det hände så vart de som om startmotorn blev svagare och svagare när jag försökte att få igång den, ungefär som när man har dåligt med ström i batteriet. men har ju testat med nytt batteri så det är inte för lite ström.
To
28
Toez
E36 320I -94
Jo det känns som att det borde vara startmotorn som har gett upp.
Bilen startar ju när den rullas igång, så då kan man ju utesluta tändning samt startspärr, Iaf tror jag startspärren bryter allt och inte bara startmotorn.

Med tanke på att du får spänning fram till startmotorn när man vrider på nyckeln, samt ljudet så skulle jag säga att det är startmotorn.

Men jag kan ju inte garantera nått.
Da
8
David_
BMW 320i -03
näe jag börjar också tro att det är de, ska mäta den engång till ikväll.

kollade även felkoder idag men hade igen
Da
8
David_
BMW 320i -03
de över 11 V på den lilla kabeln också, så solenoiden har nog lagt ner

ska ringa runt lite imorgon och se vad dom ska ha för att göra jobbet. kändes inte kul att ta loss startmotorn är riktigt trångt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.