AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.755

540 e39 broms blivit svampig

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej svej.
Jag köpte i vintras en e39 540 som jag bara körde hem och sen har haft i garaget och fixat med tills nu i sommar. Körde visserligen en tur till och från verkstad i vintras.

Men nu när jag skulle köra ut med bilen så går bromspedalen nästan i botten.
Jag kan inte minnas att den var så i vintras.
Jag har luftat alla bromsok och allt såg bra ut utom att det kom någon liten luftbubbla och nån liten rostflinga från vänster fram. De kan ha legat i nippeln också, svårt att säga.
Efter luftningen så kanske den känns lite bättre men långt ifrån bra.
När man tryckt ner pedalen en gång så går den ganska långt ner och trycker man sen igen så blir den lite bättre.

Vad gör jag nu? Vad kan vara fel? Vad brukar man byta när sånt här händer?

Mycket tacksam för förslag.

Prova att byta all bromsvätska. Den ska igentligen bytas vart annat år men det fuskas det ganska grovt med.
Har hört att bromsvätska drar åt sig fukt och vatten, speciellt om bilen står längre perioder.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kolla skicket på bromsslangarna också, fast vore de så svampiga att pedalen går i golvet skulle det nog vara läck för länge sen. :)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Öppna vänster kupéfilter och kolla i behållaren för bromsvätska. Vatten däri? Kolla också så att avrinningshålet (liten gummislang från filterhållaren) inte är igensatt av löv. Man får rensa några gånger per år. På höger sida också.

___

Min bil: Länk
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Jag har försökt forska om vad som kan va fel och det har lett till att jag nu beställt en ny huvudbromscylinder och ska byta den och all olja.

Men har aldrig gjort detta förut så någon som kan ge några tips?

Hur ska man på bästa sätt tömma ut den gamla oljan?

svar: Jag har tagit bort filtret och tittat på/i behållaren. vätskan har alltid varit där och inte avtagit. jag har "luftat" ur (låtit bromsvätska rinna ut genom nipplarna på oken) osv. och det blev ingen större skillnad.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
och just det. i själva utrymmet där bromscylindern/bälgen är så är allt mycket rent och torrt och fint. :-)
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej igen. Nu har jag löst problemet. Köpte en "ny" huvudbromscylinder på en skrot och bytte den och all bromsolja och lufta och nu e den tight och fin igen.

:-)

/ Richard
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Skönt att det löste sig!

Tänkte bara göra ett tillägg för folk med samma problem som googlar in i den här tråden. Du hade med all sannolikhet inte behövt byta huvudcylindern, antingen så fungerar den, eller så fungerar den inte. Var nog vätskebytet som kirrade biffen. :)
Nja det vet man inte så noga. Jag tror faktiskt att felet var just huvudbromscylindern, dom kan börja rosta invändigt och packningarna blir skadade och då sjunker pedalen i botten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.