|
|
|
|---|---|
|
Jag fick en vit BMW 525 tillverkad 11/1974 som stått undangömd i en lada sedan 1992. Planen var att sätta igång denna bil men bromsarna behöver renovering. Jag hade tänkt investera i ett par helt nya bromsok eftersom jag inte var så sugen på att renovera bromsoken. När jag har surfat runt på realoem så ser jag att det olika artikelnummer på bromsoken fram efter 08/1976. Bromsok för bilar tilverkade efter 08/1976 verkar vara lättare att få tag i men frågan är då om dom passar? någon som vet? Bromsok bak verkar vara samma nummer alla år men verkar vara svårare att få tag i. Någon som vet var man kan få tag i sådana till en rimlig peng? | |
|
Beroende på vad du har för diameter på skivan i tjocklek (och om den är solid eller ventilerad) så finns det olika ok Länk Länk Har också delar dock dyrare ok fram. Gör så att du slår på etk numren i schmiedmanns databas så får du ett hum om pris också på de delar de inte visar (du kopierar bara det från etkn 11/7 siffriga och klistrar in i deras sök ruta. Mhh NK |
|
|
Fråga hos din närmaste BMW åf Mats BMW CS #5847 |
|
|
Har pratat med min lokala BMW åf och fram kostar oken 4142:- styck och bak 4930:- styck. Min personliga åsikt är att 18.144kr är lite i överkant för nya bromsok till den bilen. Det finns roligare saker att köpa till bilen för dom pengarna ;) typ en alpinaplog eller nått. |
|
|
Det är lika ok fram på din och tex dubbeli,det är lite lättare att snubbla över om du vet vilka som passar. Här är dom som passar från bmw,men det finns andra bilmärken som funkar undrar om inte stora Opel använde lika ok?? 114: Detaljer på 114 114 2000tii Touring, Europa 114 2002ti Limusin, Europa 114 2002tii Touring, Europa 114 2002tii Limusin, Europa E12: Detaljer på E12 E12 518 Limusin, Europa E12 520 Limusin, Europa E12 520i Limusin, Europa E12 525 Limusin, Europa E12 528 Limusin, Europa E3: Detaljer på E3 E3 2500 Limusin, Europa E3 2800 Limusin, Europa E9: Detaljer på E9 E9 2.5CS coupe, Europa E9 2800CS coupe, Europa NK: Detaljer på NK NK 1800 Limusin, Europa NK 2000 Limusin, Europa NK 2000C coupe, Europa NK 2000CS coupe, Europa NK 2000tii Limusin, Europa NK 2000tilux Limusin, Europa Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag förstår inte problemet? Varför kan du inte köpa ok från Schmiedmann? Länk Det är ju inte direkt något i stil med 4000 pix styck utan 1800 för ett par fram De bakre är dyrare dock dem tar wallothnesch cirka 4000 kr för. kolla länkarna i detta inlägg och de tidigare... Mvh NK |
|
|
Problemet med oken från schmiedmann är att det står att dom passar från 08/76. Min bil är tillverkad 11/74, så det är inte samma ok. Eller inte samma artikelnr på realoem. Men om det skulle vara så att oken passar i alla fall så är det ju inget problem. Är det någon som testat bromsok från en sen e12a på en tidig? Bak blir det nog att handla från wallothnesch. |
|
|
Det är nog så att beroende på om du har ventilerat fram, så har de tidiga en bromsskiva som är 272 x 22 och de sena en som är på 280 x 22 eller om det är oventilerat 272 x 12 och de sena 280 x 12,7 (mm). Det borde passa ifall du byter skivor (för vad jag kan se är naven/hubbarna samma på alla modeller, samt fjäderben samma på alla förutom 530 och 535, borde vara så att de har grövre insats/dämpare eller dyl) Mvh NK |
|
|
Detta borde inte vara ngt problem alls. Varför köpa nytt? Jag har i alla tider, senast i våras renoverat mina dåliga bromsok. Det finns massor av firmor som gör sånt. Bil&Industribromsar i Sthlm, bl.a. och då talar vi rimliga pengar. Dom brukar ha skivor till det mesta, också. I jan - 11 fixade dom alla 4 oken och nya skivor på min E12, 525. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Tycker verkligen att du skall undersöka vilket skick de är i innan du köper nya ok. Bara för att de kärvar behöver det inte betyda att de är något större jobb att få dem i gott fungerande skick igen. Jag har varit i precis samma situation som du är nu, min e12:a hade också varit avställd i en lada sedan början på 90talet och oken fram (trummor bak) hade kärvat ihop helt. Det jag gjorde var att köpa en renoveringssats på BMW samt nya skivor, demontera allt, noggrann rengöring av samtliga komponenter samt honing av bromsokens cylinderlopp, montera renoveringssatsen, återmontera bromsarna och byta bromsvätska. Sedan den dagen (försommaren 2009) till dags datum har bromsarna fungerat perfekt. |
|
|
Tänkte göra en liten uppdatering här. Till bakaxeln fick jag tag på nya bromsok från skroten, ekonomidel. Fram tänkte jag skaffa helt nya ok bara för att det skulle vara enkelt, det gick ju helt åt skogen. Oken som satt på bilen var långt ifrån räddning, lösningen var att skaffa i några ok i bättre skick att renovera. Har nu fått tag i nå ok som är värda att renovera och beställt en renoveringssats från ebay. Nu ska man bara få tummen ur och renovera oken... lagom till vintern?! som vanlig är sommaren för kort. |
|
| ...och nu är oken renoverade och fungerar perfekt, nästa sak på listan är att rulla in hos bilprovning. | |
|
Lite återkoppling. Bilen rullade igenom bilbekämpningen med blankt papper (!) igår. Så nu får den rulla fram tills 2015-07-31. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.