AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.281

Vinande bakvagn E46 328

mr
37
mr.e46
BMW 330ci e46 -02
Hej

kommer ett störande missljud från bakvagnen vid vissa varvtal, ofta när man duttar/släpper på gasen, nånstans runt 1200 varv.
Trodde först det var en spricka i insuget, men kände ingen och det låter mer som att det kommer från bakvagnen..

Någon som vet vad det kan vara?
Tacksam för svar
Vet ej ang ljudet, men för att gå vidare i felsökandet hade jag alla fall bytt olja i bakaxeln och låda.

För c:a 1 år sedan var jag själv i kontakt med Bmw och de sa att det inte skulle behöva bytas. Den skulle hålla för evigt.

Finns inget som håller för evigt! Jag gjorde bytet i både växel låda och bakaxel. I lådan var det 4 dl för lite och i bakaxeln var det 5 dl som saknades.

Tänkte mest om inget byte gjorts på din, kanske du börjar få ont om olja i bakaxeln om den även börjar få en del mil på nacken och börjat vina.

Hade alla fall bytt och fyllt på, så vet du att det är okej.

Kanske ljudet försvinner och om inte, så kan du gå vidare där efter. Då vet du alla fall att oljenivån är okej.
mr
37
mr.e46
BMW 330ci e46 -02
Min har gått 11500 mil.
Hur gör man för att byta olja på dessa ställen? Är det något jag klarar av själv? Är ganska ny på sånt här.
Inga problem att göra själv. Men gärna om du har eller kan låna lyft så bilen kan vara plan medans du tömmer den och fyller på igen.

Tappar ur oljan i låda och Bakaxel. Sedan finns det en liknande plugg en bit upp. C:a 6 cm från av tappnings pluggen pch där fyller du på tills det rinner över och nivån är okej då.

Bakaxel oljan kan du köpa på Mekonomen.
Castrol SAF XJ / SAE 75W-140.

Lådan finns det en färgad etikett på lådan Gul eller någon annan färg och den färgen vill de veta pga olika oljor i lådan till respektive färg.

Etiketten sitter på sidan av lådan mot förar dörren till.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett litet men viktigt tillägg:

Det händer att dessa pluggar sitter väldigt hårt och t om kan vara "omöjliga" att lossa.

Så börja ALLTID med att lossa den övre påfyllningspluggen, så du vet att du kan slå i ny olja efter du tömt ur den gamla...

Du behöver även nya tätningsbrickor till bakaxelns pluggar.
I växellådan är det en svagt konisk plugg som tätar - men dra inte dessa för hårt för då kan godset i växellådan spricka.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.