AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.683

yttre styrled=skakning vid bromsning

Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
Hej,

Besiktade bilen och dem sa att yttre styrled var på väg att bli dålig. Har märkt att ratten skakar vid bromsning i något högre hastighet och undrar om styrleden är problemet.

Dessutom drar bilen åt höger och det var höger styrled som var dålig kan det vara anledningen till skevheten där med.

320i touring 98:a
Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
Jävligt kul att försöka få loss styleden.
Någon som har tips?
Har du fått av muttern? Är det själva styrleden du vill få loss.

Ge den en kraftig smäll under ifrån. Brukar hjälpa.

Annars ta en kofot till hjälp. Sätt den i spjärn som typ att du vill bända loss med kofoten. Håll den spänd och slå till ett krafigt slag på samma sätt.

Fick göra så med kofot en gång och den kom direkt efter slaget.
Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
Den delen mot däcket har jag fått lös. Det är den som sitter med en koniskmutter över som inte lossnar. Vet inte riktigt vart jag ska hålla i heller.
Okej. Har själv inga problem på denna jag har nu, men på min gamla E36 så när jag skulle göra hjul inställning, så värmde de upp den.

De använde sådan lite hand gas flaska tills den blev svagt röd flammig. De fick ta i endå, men den släppte alla fall.

Kanske hjälper om du har möjlighet att värma den.
Det sitter en konisk hylsa som låser den yttre styrleden är den du inte får bort? Har själv precis monterat nya kompletta stryrstad men de är lätt lossade på de gamla stagen med, kan kanske bero på att det inte suttit på mer än 1000 mil iofs...
Iaf borsta rent gängorna med stålborste, smörj med lämpligt medel. Sedan skall du iaf kunna lossa låsmuttern. Själva hylsan borde man kunna vrida loss med en rörtång.
Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
Kanske en dum fråga men är hylsan och muttern två olika delar:) Ser ut som dem sitter ihop.
Original är det 2 olika delar...Sen kan det vara som så att de redan bytt "nån gång" o att det är "en del" bara, eller att de har en annan lösning för fixeringen...
Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
OK, tackar för svaren. Ska göra ett försök till annars blir det verkstan.
Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
nää gav upp och lämnade till verkstad men han bytte hela eftersom gasol inte hjälpte heller. Dock vart ju skakningarna vid bromsning inge bättre. Känns även som att när jag vrider ratten som det hackar lite(knappt så det känns)
ma
212
macattac
520d Touring -09
skakningar vid inbromsning är oftasta slagna bromsskivor, att de blivit skeva.
drar åt fel håll, gör en hjulinställning så bör felet åtgärdas. Styrleden har inte med något av de problemen att göra.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dessa vibrationer beror också ofta på dåliga länkarmsbussningar.
Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
tack för svaren! Har tänkt kolla skivorna men läste nånstans att skakningar vid högre hastighet oftare var styrled än skivor.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vid nästa besiktning kan du vara med, när de hissar bilen så be om ett utlåtande om länkarmsbussningarna fram är/börjar bli dåliga, det syns direkt vid skakning med framvagnsplattan - och de ska vara väldigt dåliga innan bilprovningen anmärker på dem.

Mvh
Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
så nu har jag bytt bromsskivor och belägg och det slutade skaka helt när jag bromsar men kan fortfarande se små skakningar framförallt runt 80km/h, dock väldigt lite. Bromsskölden hade rostat så den spruckit och det var mycket som var väldigt rostigt( hjulnav/lager? dålig på namn på delar).
Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
Såå nu har jag gjort hjulinställning och det var ganska skevt 3 mm i bak och 1,5 i fram. Men skakningarna är kvar och dem har blivit värre senaste 4 gångerna jag kört. Dock så försvann hackandet/tuggandet i ratten som jag trodde var servofel och bilen går rakare och lättare. Har konstaterat att bromskivan inte sitter rakt i bromsokshållaren det diffar så det syns tydligt typ 2 mm, kanske inte gjorde rent ordentligt när jag satt dit dem eller nått. Kan det vara felet?
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Balansera däcken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du 2mm slag i sidled på bromsskivan när fälgarna sitter monterade?
Isåfall har du nog vibrationer som räcker för att skaka ur plomberna i tänderna! ;o)

Att skivan kan sitta lite löst/skevt när man har hjulen demonterade är inget konstigt - det räcker att insexskruven som håller skivan är lite dåligt dragen. Men skivan skall sitta utan "slag" när fälgen är monterad - du kan simulera en fälg genom att sätta en mutter eller distanshylsa på hjulskruvarna och skruva i dem i skivan så att den pressas mot navet och sedan kontrollmäta.

Det måste vara helt metallrent mellan nav och skiva - helst inget fett heller eftersom det riskerar att skapa skevhet vid monteringen! Så demontera och slipa rent med stålborste, smärgelduk och därefter gör noga rent med t ex bromsrengöring, så det är helt metallrent på alla kontaktytorna mellan skiva och nav!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
11
Janoz vanos
320i Touring -98
Däcken blev balanserade vid hjulinställningen men ska ta loss skivorna och göra rent ordentligt för det gjorde jag inte när jag böt för var lite stressad.

Löft upp bilen och tog en snabbkoll på framdäcken och det däck där bromskivan såg ut att snurra skevt rullade jättebra men andra däcket tar i lite nånstans men där är det nytt bromsok, skiva+belägg.

Tack för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.