|
|
|
|---|---|
|
Hej, Ny på forumer och har aldrig ägt BMW. Jag har kört mercedes och dom har alla rostat upp, Rostar BMW? Är dom galvade? Farsan har haft audi i många år, aldrig rost - är BMW i samma kaliber eller är Audi outstanding? Är på detta forumet för jag tänkte berika mig med en BMW 325i cab - den bästa jag kan hitta runt 250k. Alltså något beg och därmed vaknar jag på natten och drömmer rostfläckar... | |
| Har haft Audi tidigare och den rostade. Har nu min andra BMW och har inte haft rost på nån av dem. | |
|
Välkommen till forumet! Min erfarenhet är att BMW rostar, inte lika mycket och snabbt som Mercedes. Kanske framförallt att rosten inte blir synlig lika fort på BMW. Samtliga nyare BMW är galvade. Från år 2004 är det även 12 år rostskyddsgaranti. Den rost som blir på BMW är ofta lokaliserad på insida av dörrar och luckor och sprider sig ganska långsamt. Mercedes verkar börja rosta lite var som helst, även mitt på dörrar och luckor. Känns också som den sprider sig mycket snabbare. Även Audi rostar, i underkant på dörrar, runt skärmkanterna och på baklucka vad jag har sett. Ska du ha en nyare BMW cab, tror jag dock inte du behöver oroa dig. En cab går oftast inte vintertid och klarar sig generellt mycket bättre än året-runt bilarna. Men kolla noga innan köp. Ovanstående observationer gäller BMW E39, E46 96-03, Mercedes E-klass, C-klass 96-03, Audi A3, A4, A6 96-05 |
|
| Det är bara gamla Audi som inte rostar (90-tal). | |
|
Jag upplever att BMW och Audi är jämnlika, och bägge är mycket bättre än Mercedes. Mercedes problem har varit att dom rostar precis över allt, och att det är svårt att förebygga genom att t.ex vårda bilen väl eftersom det är galvning och lack i sig som brister. BMW och Audi har istället sina svaga punkter, men i övrigt håller dom väl. På min senaste Mercedes kröp rosten i alla skarvar den kunde hitta vid fem års ålder, de delar som var opåverkade var gjorda av plast. Som tur var syntes det inte om man inte kollade in skarvarna närmre, på utsidan med allt stängt såg den riktigt fin ut istället. Mercedes hade också sin egen syn på vad garantin täcker och inte täcker, BMW och Audi är kanske inte heller generösa på den punkten men dom är åtminstone ärliga. //Bjersér |
|
|
Tackar för svar. Visst rostar mercorna överallt - har en fläck mitt på huven :( .. och sedan i varenda plåtkant du kan hitta... trist.. tänkte mig en 325 Cab -08 eller-09, verkar vara samma bil så priset får avgöra. Alternativet är ju en Audi A4 cab men då missar jag plåttaket. vill ha 325'an med nästan 3-liter motorn (kom 08 som jag fattar det) varför har vissa modeller avgasrör på båda sidor medans vissa har bara vid ena sidan - samma motor, modell och år...? |
|
| Sen är det väl mest kosmetisk rost (aka psykiskt plågsam rost) på BMW, sånt som tar många år innan det går hål och inte på ställen som gör bilen obrukbar, om man nu skulle äga den så länge. Dock tar BMW t.ex. falsrost på garanti långt innan det rostar hål. Vet ej. ang. Audi. | |
|
Nu drar jag väl lite off-topic mot vad trådskaparen frågade om men faktum är att jag undrar hur det är med Audi och rost nuförtiden? Tittade på A4:or som alternativ när jag köpte min 320d Touring och såg då en ett år gammal bil som drabbats av lacksläpp. En gång ingen gång, men en bekant hade också kikat på A4:a när han bytte och sett samma sak på ett annat objekt. Problem vid galvaniseringen av 2009:orna? Med det sagt så är väl inte BMW heller immuna. Men det är väl vanligtvis runt shoppingluckan på Touringen som du kan hitta rosten.. |
|
|
Det har stått i Vi Bilägare att Audi har problem med lacksläpp och rost i bla dörrar. Rubriken på begtest av A6 var i stil med "Se upp för rost". Deras egen rostskyddsexpert köpte för övrigt en VW men blev "lurad", dvs den började rosta i dörrar på ett år trots att hans tidigare gransking visat att den borde stå pall. De har reviderat rostskyddsbetyget. Verkar ha blivit så här en bit in på 2000-talet. Jag har ägt en äldre Audi och bror har en 2001a, båda mycket motståndskraftiga. |
|
| Tycker inte svaren ovan är särskilt nyanserade, men annat är kanske inte att vänta när frågan ställs i ett BMW-forum... Vad är det för årsmodeller på de mercor som åsyftas ovan? Visst var M-Bs rostproblem katastrofala tidigare men att köpa en nyare modell är nog tämligen riskfritt. M-Bs lackkvalitet tex, verkar numera vara på en annan nivå än BMWs. Min mycket välskötta, aldrig automattvättade E91 -09 har redan haft både rost och lacksläpp på bakluckan. Det är så skandalöst uselt att jag saknar ord för det och att det skulle hända på någon av de nyare mercor jag haft känns osannolikt. Finishen på dessa har varit helt fantastisk. Reptåliga och inte alls så tydlig apelsinskalsyta som ofta syns på nyare bilar, inte minst BMW. Dessutom är många karossdelar på M-B av aluminium i dag. | |
|
BMW har ju iaf sett till att ta tillvara på sina uppfinningar. Rost på shoppingluckan introducerades redan på E34 och har hängt med sedan dess. Hur mycket är alu på senaste BMW? Framskärmar av plast, huv lucka dörrar alu? Chassit är ju också alu sedan E39 men inte treserien fullt ut. |
|
|
På tal om bmw, varför är så jäkla mycket apelsinskalslack på nyare bilar man ser ? Ser ju för taskigt ut, min E39 har ju ljusår bättre finish på lacken och djup. |
|
|
beror det inte på de nya vattenbaserade skräplackerna? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Förstår inte miljötänket, man ska använda sämre kvalitet på saker så att det går sönder och man måste köpa nytt eller reparera. undrar vad som är värst för miljön, att använda riktig lack eller allt detta efterarbete det krävs genom åren. |
|
| Nya apelsinskalslacken är så fruktansvärt känslig mot repor också jävla skräp.. | |
|
När dök detta med apelsin-lack upp? Skall man inte kunna köpa en begagnad tysk bil idag för 250k utan att behöva oroa sig för rost.. -snyft Kanske är en ny korean för halva priset bättre, man f-n så mycket tristare.. |
|
| Hm, skulle lacken vara bättre på en korean? | |
|
Låter så i denna tråd. Massor med arbetskamrater som kör rostfritt med asiatiska modeller.. Har du erfarenhet så "speak up" Som jag fattar det så har vissa delar i asien mindre krav på miljöaspekterna, eller i alla fall mindre kontroll - men den kommentaren kommer från mig.. |
|
|
Om bilarna skall säljas i EU gäller samma regler. När jag kollar parkeringen på jobbet ser jag ungefär lika mycket rost på koreanerna som tyskarna, skillnaden är att de rostiga tyskarna är E39 och E36 dvs gamla bilar när de Kia och Hyundai som finns är betydligt nyare! Det finns några 10plus-åriga asiater också men de ser för jävliga ut. Sen tror (obs tror) jag att asiaterna rycky upp sig betydligt på senare tid. |
|
|
Pratade med en som jobbade med lackering och han menade att Audi har mycket sämre rostskydd fr.o.m. 2005 ca...de har tydligen skippat mycket av galvaniseringen som var både riklig och med rätt antal my(tjocklek) tidigare.. Jag vet inte om detta är helt sant, men så sa han iaf.. BMW har väl iofs inte rosat marknaden heller, men så farligt som Mercedes från mitten av nittiotalet till ca 2003, är det inte... Mest "kosmetiskt", men det är ju inget kul det heller :/ Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.