|
|
|
|---|---|
|
Hittat lite grejjor på ebay.de. Framvagns delar för relativt små pengar. Funderar på om det går att byta länkarmar själv på en m3. Bytte länkarm på min e46 och det var ett helvete rent av. Det stora problemet var att när jag skulle lossa muttern på den mittre bullten på länkarmen så var jag tvungen att hålla emot på själva bullten. Värdelöst. Så frågan är om det är samma på m3 e36 eller är bullten fast så det bara är att lossa muttern? Tvivlar på att jag kommer få plats med en tigersåg där inne ;0) Så vågar man. Har ett rätt stort tålamod. /Fredrik | |
| Svar: JA! Du behöver dock en 22mm som du delar på mitten så den blir kort annars går det inte. Länkarmarna på ebay är INTE M3 armar, M3 armar har lite annan form, sen att de vanliga passar är en annan historia, men du får inte rätt hjulvinklar. | |
| Bussningen MÅSTE bytas oxå, passa på o byt styrleder med! | |
| Det var lätt att byta när man väl hade den korta 22:an. Den inre leden lossnade lätt genom några välriktade slag med en större hammare, behövdes inget brytjärn. Den yttre leden behöver du en "splitter" till, precis som till styrleden, finns på Biltema för typ 80kr. Bussningen måste pressas dock, jag kan inte få tillbaka den iaf, skall pressa den i veckan, kostnad ca 300kr tippar jag då jag köpte nya hållare med (för optikens skull...) | |
| Den inre bulten lossnade lätt även om den hade visst motstånd hela vägen. Trixet är att smörja gängorna lite, o INTE slå loss leden innan muttern är helt borta.... | |
| Sorry för många inlägg...Inre bultarna tas från hjulhusen båda två, med en kapad 22mm ringnyckel. Lossa styrlederna för mer utrymme, vrid på ratten åt lämpligt håll för ännu mer utrymme... | |
|
Va fan är det inga m3 armar?? Hmm |
|
| Nej M3 har lite annan form på armen (den yttre leden hamnar lite längre ut, mer framåt har jag för mig), syns inte vid första anblicken men lägger man en M3 arm över den vanliga så är det tydligt. Googla, det finns bilder på skillnaden, dessutom är artnr unikt för M3 armar, de som säljs på Ebay brukar passa "alla E36", vilket är en sanning med modifikation. | |
| Ja om de nu inte säljer M3 armar o kör de till icke M3 med vill säg, vilket jag har svårt att tro. Men som sagt, icke M3 passar men du får annorlunda hjulvinklar (mindre caster jar jag för mig). Jag var själv inne på en ebay-sats först men när jag fick reda på att M3 armen är unik så blev det original rakt över, inga pirat-delar alls:), nåja bortsett från coiloversen då... | |
|
Klart du kan hitta M3 länkarmar på ebay, köp en ev säljare som skriver ut bmw's art-nr så ska du få rätt. Annars får du fråga. Annars kan man väl pressa om lederna.. Spindelleden säljs ju löst av bmw den inre finns att få tag på ebay! Men vad som gäller vid att pressa om dessa är jag inte säker på de får du kolla upp. Kapad 22mm? Man kan väl lika gärna ta den med en ringnyckel 22. Jag skulle nog plocka plasten under motorn. Har du inte glapp i styrleder så skulle jag strunta i att byta dessa. Det är ändå så enkelt att byta dessa och ställa in dom själv med laserpekare precis så som de stog med dom gamla. Men de kan vara bara att lossa på inställningen tills du ska göra 4-hjulsinställning för de kan sitta som fan. |
|
| Någon får gärna länka till nån som säljer m3 armar på ebay. Själv hittar jag inga! :( | |
|
Mugello: Jag hittade inga M3-armar heller på ebay.de, de som finns/fanns passar "alla" dvs från 316 upp till M3, vilket är en sanning med modifikation. Det finns dock nån enstaka tysk BMW hanlare som har lite Ebay annonser (Engelmeier tex), handlade av de i höstas, man kan beställa precis vad man vill (mejla!!), bra priser oxå. Minns inte vad jag gav för armarna men totalpriset för de jag köpte va ca 25% lägre än i Sverige. Gory: Kapad 22mm är en 22mm ringnyckel där man halverat nyckelns längd. Har du bytt armarna så vet du att det INTE finns utrymme att vrida på en okapad 22mm nyckel på grenrörssidan, på insugssidan så går det men blir så mycket lättare med en kort nyckel |
|
|
Här kanske? Länk |
|
|
M3 3.2 har annan form för mer caster enl ovan men 3.0 har samma form som andra e36 men med styvare aluminiumbussnning vid leden. 3.0 har excentrisk bäramsbussning men det har inte 3.2. |
|
|
Får maila och höra med Engelmeier om de har några m3 armar. Vad händer om man sätter på sånna armar som passar alla e36? Märker man av det? Vill ju självklart inte köpa sämre skit eller som påverkar bilens väghållning etc. /Fredrik |
|
| Mugello: Engelmeier har, det är en tysk auktoriserad BMW ÅF! Finns även en annan tysk ÅF (Cuntz, ej på ebay!) som ger bra priser men då måste man vara medlem på e34m5.se. I mitt fall blev det Engelmeier då de var villiga att skicka allt jag beställde samt att de dessutom gav ett "paketpris". Handlaren via e34m5.se kan kanske vara ännu något billigare när det kommer till delens pris, men det är pris inkl frakt som är det viktiga, o i det fallet var Engelmeier billigast, men då var det en beställning för ca 2000 Euro oxå...Kan även tillägga att det gick och "pruta" lite på de redan bra priserna hos Engelmeier | |
|
Vad tror ni bärarmar h+v samt styrstag kan gå på. Vad är skäligt att betala för dem? /Fredrik |
|
| Cuntz tog ca 180 Euro/st för länkarmarna, frakt tillkommer. Kompletta styrstag kostar runt 100 Euro/st, samtliga delar BMW original. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.